At være en kontaktperson for de ansatte, når det gælder spørgsmål og bekymringer vedrørende arbejdsmiljøet. At deltage i arbejdspladsvurderinger og bidrage til at identificere eventuelle risici for arbejdsmiljøet. At være med til at udarbejde foranstaltninger til at eliminere eller reducere risici for arbejdsmiljøet.
Hvad er min rolle som arbejdsmiljørepræsentant?
Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse. Det kan du gøre ved at: Have fingeren på pulsen omkring dine kollegers trivsel og arbejdsmiljø Være det daglige bindeled mellem ledelse og medarbejdere i forhold til trivsel og arbejdsmiljø
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder: Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvad får man for at være arbejdsmiljørepræsentant?
Rigtig mange af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr. om måneden i tillæg.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Sikkerhedscharter - Arbejdsmiljørepræsentantens (HSR) rolle
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad betyder det at være AMR?
Din arbejdsmiljørepræsentant er valgt af alle jer kolleger på arbejdspladsen uanset fagligt tilhørsforhold. Det er en vigtig påmindelse om, at arbejdspladsens arbejdsmiljø skal tænkes i en helhed.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?
Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant
Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut.
Hvad skal en AMR lave?
En AMR er arbejder på at forebygge og løse problemer med arbejdsmiljøet - det fysiske såvel som det psykiske. En AMR skal være bekendt med både lovgivning og relevante værktøjer - og får derfor betalt uddannelse, som bør tages straks efter udnævnelse.
Hvad laver en arbejdsmiljøkonsulent?
Hvad indebærer jobbet som arbejdsmiljøkonsulent? Som arbejdsmiljø konsulent vil du: Rådgive og vejlede virksomhedens ansatte indenfor kommunikation, psykiske og fysiske aspekter på arbejdsladsen.
Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Kan man vælte en arbejdsmiljørepræsentant?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvor lang opsigelse har en AMR?
Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.
Hvad laver en AMR BUPL?
Arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen med lederen den lokale arbejdsmiljøgruppe. I skal sammen arbejde for at forebygge og udvikle arbejdsmiljøet. Derudover er der mange udfordringer, som også er en opgave for tillidsrepræsentanten, for eksempel i forhold til samarbejde om det psykisk arbejdsmiljø i institutionen.
Hvem repræsenterer AMR?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvordan vælges en amr?
Sådan foregår valget
Som en skriftlig afstemning, hvor alle har mulighed for at aflevere deres stemme inden for en given periode. Som et opslag på tavlen, hvor det meddeles, at en given medarbejder vil acceptere at blive valgt, men hvor der er mulighed for at komme med modkandidat.
Hvad kan man bruge en AMR til?
Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Er arbejdsmiljøleder beskyttet?
De leder og fører tilsyn med arbejdet på vegne af arbejdsgiver og er samtidig selv ansatte. Arbejdsledere er dermed en del af en virksomheds ledelse og er samtidig beskyttet af reglerne i arbejdsmiljølovgivningen i deres egenskab af ansatte.