Tillidsrepræsentantens opgaver En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
TR er talsmand for de medarbejdere, TR er valgt af. TR har ret til at komme med forslag, henstillinger og klager på vegne af medarbejderne. Du kan også forhandle om lokale spørgsmål – for eksempel personalepolitik.
Hvilke opgaver har en tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den institution, hvor pågældende er valgt.
Hvad kan man bruge en tillidsrepræsentant til?
- Vejlede og forhandle om løn og ansættelsesforhold.
- Arbejde for at sikre fagligheden.
- Forbedre arbejdsmiljøet i samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten (AMiR)
Hvad vil det sige at være tillidsrepræsentant?
Som tillidsrepræsentant er du valgt til at repræsentere dine kolleger over for ledelsen. Du varetager dine kollegers løn- og ansættelsesmæssige interesser på jeres fælles arbejdsplads.
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvad får man i løn som tillidsrepræsentant?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Hvilke opgaver har en tillidsmand og sikkerhedsrepræsentant?
- Skabe eller fastholde et godt psykisk arbejdsmiljø
- Forsøge at forebygge mobning.
- Videreformidle information fra ledelsen til dine kolleger i forbindelse med organisationsændringer.
- Bistå kolleger ved arbejdsskader.
Hvornår skal man have en tillidsrepræsentant?
Der skal være en overenskomst på arbejdspladsen, for at man kan vælge en tillidsrepræsentant. Desuden er der nogle andre krav, der skal være opfyldt. Blandt andet at man skal være mindst seks kolleger på HK-området.
Hvad er forskel på tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant?
AMR er valgt af alle ansatte i en afdeling eller et arbejdslederområde, mens TR er valgt inden for et fagligt afgrænset område. Som arbejdsmiljørepræsentant kan du ikke “væltes”, det vil sige tvinges væk fra dit hverv, hvis kollegaerne ønsker det. Du sidder valgperioden ud.
Hvorfor skal jeg være TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Er det vanskeligt for en arbejdsgiver at afskedige en tillidsrepræsentant?
I det offentlige er alle tillidsvalgte omfattet af en særlig beskyttelse. Det gælder også for mange overenskomstansatte tillidsvalgte i private overenskomster. Det betyder, at det er sværere for din arbejdsgiver at afskedige dig. Som tillidsrepræsentant er du altså mere beskyttet i ansættelsen end dine kolleger.
Kan man fyre en tillidsrepræsentant?
Afskedigelse af en tillidsrepræsentant skal ske med den pågældendes individuelle overenskomstmæssige opsigelsesvarsel tillagt 3 måneder, jf. tillidsrepræsentantaftalens § 11, stk. 3, nr. 1.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvem skal have en tillidsrepræsentant?
De ansatte på en arbejdsplads har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, hvis arbejdsgiveren har accepteret en aftale om, at de kan det. Tillidsrepræsentantens opgave er at varetage interesser for den gruppe kolleger, som han repræsenterer, og som har valgt ham.
Hvilken rolle har tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat. Hvis du bliver fyret uretmæssigt, dvs. hvis der ikke er tvingende årsager til stede, kan du kræve op til 12-18 måneders løn i godtgørelse.
Hvad er en tr pædagog?
Tillidsrepræsentanten er den lokale repræsentant for Socialpædagogerne på arbejdspladsen, og din nærmeste kontakt til fagforeningen. Din TR kan hjælpe og rådgive dig i mange forskellige situationer, og være en faglig og fortrolig støtte i dit arbejdsliv.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Hvad skal en tillidsrepræsentant 3F?
Til dig som er tillidsrepræsentant. Som medlem af 3F får du råd og vejledning, når du er blevet valgt som tillidsrepræsentant. Det er et stort ansvar, og du får en vigtig rolle over for dine kolleger, arbejdsplads og 3F. En vigtig opgave for dig som tillidsrepræsentant er at engagere og involvere dine kolleger.
Hvem vælger en tillidsrepræsentant på en arbejdsplads?
En tillidsrepræsentant er organisationens repræsentant på arbejdspladsen. Det er derfor organisationen og dens medlemmer på arbejdspladsen, der bestemmer, om der skal vælges en tillidsrepræsentant.
Hvad laver en tillidsrepræsentant suppleant?
TR-suppleanten (ergoterapeut)
Rådgive kolleger og være bisidder. Forhandle løn m.v. sammen med suppleanten – forberedelse og aftaleret i forhold til fysioterapeuterne.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Hvor længe er man tr?
Valg af tillidsrepræsentant
Tillidsrepræsentanten skal selvfølgelig være medlem af HK. På nogle overenskomster er det kun HK-medlemmer, der har har ret til at stemme, på andre kan alle, der er omfattet af overenskomsten deltage i valget af tillidsrepræsentant. Man vælges som regel for to år af gangen.
Hvordan er en tillidsmand beskyttet?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.