Der er ikke i retssikkerhedsloven eller dens forarbejder givet anvisning på, hvor korte eller hvor lange fristerne må være. Af retssikkerhedsloven § 3, stk. 1 fremgår udelukkende et hurtighedsprincip, hvoraf det fremgår, at en sag skal behandles så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp.
Hvad er Hurtighedsprincippet?
Hurtighedsprincippet. Efter retssikkerhedslovens §§ 3 og 3a, skal en kommune behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Efter hurtighedsprincippet skal der ses på, hvad der kan være borgerens rimelige forventning til sagsbehandlingstiden.
Hvor kan man klage over kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
C WorldWide - Hvor findes fremtidens vinderaktier?
Hvis kommunen ikke overholder tidsfrister?
Hvis en kommune generelt ikke overholder reglerne i retssikkerhedsloven § 3, kan en borger henvende sig til det kommunale tilsyn, og få dem til at tage sagen op. Ankestyrelsen fører tilsyn med kommunerne. Der er tale om et retligt tilsyn, som omfatter spørgsmål om, hvorvidt der er sket en tilsidesættelse af loven.
Hvor står officialprincippet?
De gældende §§ 10-12 i retssikkerhedsloven bygger på officialprincippet. Officialprincippet betyder, at det som udgangspunkt er myndighedens ansvar at indhente tilstrækkeligt mange oplysninger til, at myndigheden kan afgøre, hvilken hjælp borgeren er berettiget til.
Hvilke oplysninger må kommunen indhente?
Uden samtykke: Kommunen kan indhente oplysninger om økonomiske forhold og ferieforhold fra offentlige myndigheder og a-kasser uden samtykke. visse oplysninger i forbindelse med sager om mellemkommunal refusion.
Hvornår er en afgørelse ugyldig?
Hvis en afgørelse må anses for ugyldig, betyder det, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens indhold. En sagsbehandlingsfejl skal være væsentlig for at kunne medføre ugyldighed. Det fremgår af praksis.
Kan kommunen komme uanmeldt?
UANMELDTE BESØG Kommunen må ikke komme på uanmeldt besøg, med- mindre det er umuligt at tilvejebringe de nødvendige oplysninger på anden måde. Hvis kommunen und- tagelsesvist besøger dig uanmeldt, skal kommunen oplyse dig om, at kommunen ikke har ret til at foretage kontrolbesøg i din bolig.
Hvad koster det at klage?
Det koster 400 kr. (2023) at klage, og du får pengene tilbage, hvis du får medhold i klagen, eller hvis klagen bliver afvist.
Hvad koster en klagesag?
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Hvad er Helhedsprincippet?
Helhedsprincippet skal forstås derhen, at lempelse for betalt udenlandsk skat kan indrømmes i den danske skatteberegning i det indkomstår, hvor der er erhvervet endelig ret til betalingerne i overensstemmelse med faktureringskriteriet og uanset hvornår i entreprisens forløb, den lokale skat er blevet pålignet og betalt ...
Hvor gælder retssikkerhedsloven?
Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (de sociale nævn, beskæftigelsesankenævnene, Sikringsstyrelsen og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen. Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.
Hvad går Dialogprincippet ud på?
Princippet, som er indeholdt i retssikkerhedslovens § 4, siger direk- te, at en borger skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Som det vil blive uddybet i kapitlet, er indførelsen af dialogprincippet i retssikkerhedsloven udtryk for en stærk betoning af ønsket om dialog.
Hvad må kommunen ikke?
Kommunen må ikke indhente oplysninger, der ikke er relevante for sagsbehandlingen. Hvis du oplever, at der indgår oplysninger i din sag, som du finder uvedkommende, kan du drøfte det med din sagsbehandler eller kommentere det i forbindelse med partshøring.
Hvad er ikke personfølsomme oplysninger?
Personoplysninger (ikke-følsomme personoplysninger)
Det kan for eksempel være identifikationsoplysninger som navn, adresse, alder og uddannelse. Det gælder også økonomiske forhold som skat og gæld.
Hvor lang tid må man have personfølsomme oplysninger?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvornår kan en sag genoptages?
Hvornår kan en sag genoptages? En sag kan genoptages, hvis der fremkommer nye oplysninger i sagen, efter at den oprindelige afgørelse blev truffet. De nye oplysninger skal opfylde to betingelser: De skal have været til stede, inden den oprindelige afgørelse blev truffet.
Hvad er de forvaltningsretlige principper?
De forvaltningsretlige principper er regler, som alle forvaltningsmyndigheder er underlagt. Nogle af principperne har betydning for ordregivers muligheder og forpligtelser når der købes ind.
Hvor findes reglerne om god forvaltningsskik?
I forvaltningslovens §§ 22-24 er der f. eks. regler om at man i et vist omfang skal begrunde forvaltningsafgørelser. Men uden for paragraffernes afgrænsede område er der situationer hvor det alligevel er god forvaltningsskik at give en begrundelse.
Hvor lang tid har man til aktindsigt?
Myndigheden afgør så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes. Myndigheden skal færdigbehandle din anmodning om aktindsigt inden syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Kan jeg se min sag hos kommunen?
For borgeren er Min Sag tilgængelig via borger.dk og kommunens hjemmeside - og såfremt kommunen tilvælger 3. partsmodulet, anvendes kommunens hjemmeside også til 3. parter, og her kontrolleres for samtykke. I begge tilfælde logges der på med NemID, hvilket resulterer i en individuel sikret adgang.
Hvor lang tid har en kommune til at behandle en klage?
Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen.