Hovedreglen er, at sædvanlige papirbreve (f. eks. breve fra eller til en borger) skal være journaliseret 3-4 arbejdsdage efter modtagelsen eller afsendelsen. E-mails skal være journaliseret senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen eller afsendelsen.
Hvornår skal der journaliseres?
Der er kun pligt til at journalisere et dokument, hvis følgende betingelser er opfyldt: Dokumentet er modtaget, afsendt eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Hvorfor skal man journalisere?
Det er kommunens ansvar, at der træffes afgørelser i kommunens sager på et tilstrækkeligt oplyst grundlag. Journalisering er en afgørende forudsætning for at kunne sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst, og at afgørelsesgrundlaget dermed er korrekt, når der træffes afgørelse.
Hvad er undtaget fra aktindsigt?
Offentlighedsloven undtager aktindsigt i visse sager, primært: Straffesager. Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste. Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
Hvad er Enkeltsagsprincippet?
hvad er enkeltsagsprincippet
Enkeltsagsprincippet betyder, at der oprettes en sag pr. afgørelse, beslutning eller admin- istrativ proces. Der oprettes således en ny sag for hver ny henvendelse eller hændelse, som skal behandles. Når sagen er færdigbehandlet, afslutter du den.
This Is Why You Should Journal
Hvad er Kle opmærkning?
KL Emnesystematik (KLE) er en retskildebaseret kommunal taksonomi (journaliseringsnøgle), der bruges til at registrere de kommunale opgaver (emner) og forvaltningshandlingen ift. opgaven (handlingsfacetterne) på den enkelte sag.
Hvad vil det sige at journalisere?
Du skal journalisere et dokument, hvis dokumentet er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, og dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt, jf. pkt.
Hvad er fristen for aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Kan man få afslag på aktindsigt?
En myndighed kan afslå at behandle en anmodning om aktindsigt, i det omfang behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Det følger af den centrale ressourcebestemmelse i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Kan man blive nægtet aktindsigt?
Kan jeg nægtes aktindsigt? Ved optegnelser, der er journalført før 1. januar 2010, kan lægen begrænse din aktindsigt, hvis lægen vurderer, at din ret til aktindsigt i patientjournalen bør vige af hensyn til dig selv eller andre private interesser, fx dine pårørendes.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad skal en Aktliste indeholde?
En aktliste skal indeholde en samlet fortegnelse over alle sagens dokumenter, jf. offentlighedslovens § 7, stk. 2, nr. 2.
Hvad siger offentlighedsloven?
Formålet med offentlighedsloven er at skabe åbenhed og gennemsigtighed hos offentlige myndigheder. Det vil sige, at offentlighedsloven giver den almindelige borger ret til at søge om adgang (aktindsigt) til dokumenter, der er modtaget eller udarbejdet af offentlige myndigheder mv.
Hvad siger loven om aktindsigt?
Offentlighedsprincippet. Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger fra en offentlig myndighed mv. (fx staten eller kommunen), kan du søge om aktindsigt hos myndigheden. Offentligheden, fx borgere og pressen, har som hovedregel ret til indsigt i sager i det offentlige.
Hvad er forskellen på forvaltningsloven og offentlighedsloven?
Forvaltningsloven indeholder dog videregående regler om aktindsigt end offentlighedsloven. Forvaltningsloven regulerer spørgsmålet om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager, mens offentlighedsloven regulerer spørgsmålet om enhvers adgang til aktindsigt i alle sagstyper.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Kan der kræves betaling for aktindsigt? Myndigheden har ret til at kræve betaling. Hvis man ønsker aktindsigt i form af en papirkopi, kan myndigheden kræve 10 kr.
Hvor lang tid må der som udgangspunkt gå før du senest skal svare på anmodningen fra den er modtaget?
206 i vejledning om forvaltningsloven. Den forventede sagsbehandlingstid, som oplyses over for parten, bør være realistisk. Se FOB 2020-2. Parten bør under alle omstændigheder – hvor der ikke er fastsat særlige svarfrister – have et svar fra myndigheden inden 1 måned efter, at sagen er modtaget.
Hvad er fuld aktindsigt?
Retten til aktindsigt omfatter alene dokumenter, der vedrører sagen. Ved vurderingen af, om dokumenter vedrører det emne, som der er søgt om aktindsigt i, er det ikke afgørende, om dokumenterne er journaliseret på kun en enkelt sag.
Kan man klage over et afslag på aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt efter offentlighedsloven kan efter lovens § 37, stk. 1, påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Der gælder heller ikke en klagefrist i disse sager.
Kan man få aktindsigt i en anonym anmeldelse?
”En myndighed kan i udgangspunktet ikke hemmeligholde et navn på en anmelder eller andre der giver oplysninger til en sag. Det er vigtigt at den borger der er part i sagen, kan få oplyst hvor myndigheden har sine oplysninger fra.
Hvornår har en part ikke ret til aktindsigt?
Enhver, der er part i en sag, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan efter forvaltningslovens § 9 forlange aktindsigt og at se sagens dokumenter. Anmodningen om aktindsigt skal ikke begrundes, idet det er uden betydning, hvorfor parten ønsker aktindsigt.
Hvad er et internt dokument?
Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.
Hvad står ESDH for?
ESDH (elektronisk sags-og dokumenthåndtering) stammer fra det offentliges tradition for journalisering af dokumenter o.l.. I ESDH-systemer bliver dokumenter traditionelt set registreret og arkiveret efter én fælles systematik, således at sager og dokumenter kan findes ud fra unikke id-numre.
Hvad er administrativ sagsbehandling?
Udtrykket ”som led i administrativ sagsbehandling” betyder, at en lang række dokumenter, f. eks. bøger, indbydelser, brochurer, magasiner osv. ikke skal journaliseres.