Du skal sende din klage ved at bruge et digitalt klageskema, som du finder på Borger.dk. Kravet om, at du skal bruge et digitalt klageskema fremgår af klage- og erstatningsloven (§ 10b). Du skal logge på med dit MitID. Du kan få MitID på mitid.dk, hvis ikke du har et MitID.
Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?
Det koster ikke noget at søge om erstatning.
Hvor klager man som patient over sin behandling?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.
Hvor kan man klage over 1813?
Klager over 1813
Hvis du vil sende ris eller ros, som ikke er en formel klage, kan du skrive til 1813 via borger.dk.
Hvad gør man hvis man er utilfreds med sin læge?
Vil du indrapportere en bekymring eller en utilsigtet hændelse skal du gøre det til Styrelsen for Patientsikkerhed. Vil du indgive en klage skal den rettes til Styrelsen for Patientklager. Vil du søge om erstatning skal du søge hos Patienterstatningen.
Hvordan klage påvirker hjernen og den generelle sundhed
Hvordan klager man over en psykiater?
Sådan klager du
Du skal sende din klage ved at bruge et digitalt klageskema, som du finder på Borger.dk. Kravet om, at du skal bruge et digitalt klageskema fremgår af klage- og erstatningsloven (§ 10b). Du skal logge på med dit MitID. Du kan få MitID på mitid.dk, hvis ikke du har et MitID.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvornår skal man ikke ringe 1813?
På hverdage mellem klokken 08.00 og 16.00 skal du kontakte din egen læge. Det gælder også i ferieperioder, undtagen helligdage. Ring 1813 ved sygdom, der opstår mellem kl. 16.00 og 08.00 og i weekender, som ikke kan vente til din læge åbner igen.
Hvor skal man klage?
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage, hvis du mener, at din ret til fx kørselsgodtgørelse, frit sygehusvalg, behandling i udlandet eller andre patientrettigheder er blevet tilsidesat. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvordan laver man en patientklage?
Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade).
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvordan klager man over fejlbehandling?
Klag over personer i sundhedsvæsenet
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du ønsker at klage over en person i sundhedsvæsenet. Din klage bliver behandlet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Du kan fx klage over: Din praktiserende læge.
Hvad koster klagegebyr?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.
Hvornår er det bedst at ringe 1818?
Psykiatriske Akutmodtagelser: Ring 1818
Hvis du har psykisk sygdom og brug for akut hjælp, eller du er pårørende til én, kontakt Psykiatriske Akutmodtagelse.
Hvad er forskellen på 1813 og 1818?
1813 erstatter lægevagten. Ved skader skal man ringe til 1813 for at få at vide, hvornår og hvor man skal møde op på en akutmodtagelse eller akutklinik. Under særlige omstændigheder rykker Akuttelefonen 1813's lægerne ud på hjemmebesøg. Region Sjælland: Akuttelefonen kontaktes på telefonnummer 1818.
Kan man gå direkte på skadestuen?
Når du ringer til lægen, vurderer lægen i telefonen, hvilken behandling du har behov for. Hvis lægen vurderer, at der er behov for at komme på skadestuen, kan han eller hun henvise direkte til skadestuen.
Kan man klage anonymt?
Arbejdstilsynet behandler alle klager anonymt. Det betyder, at virksomheden eller andre ikke får at vide, at nogen har klaget. Heller ikke hvis virksomheden eller andre anmoder om aktindsigt.
Kan man klage efter 4 uger?
"Når der gælder en klagefrist på f. eks. 4 uger, kan klagemyndigheden ikke uden videre afvise en klage hvis der er gået mere end de 4 uger. Afhængig af de nærmere omstændigheder må sagen først undersøges.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Kan man ringe til patientkontoret?
Hvis du som patient eller pårørende har brug for information, vejledning og rådgivning i forhold til sundhedssystemet, kan du på hverdage kontakte en patientvejleder i Patientkontoret på tlf. 76 63 14 90. Henvendelser omhandlende psykiatri rettes til psykiatriens patientvejleder hverdage på tlf. 76 63 10 98.
Kan man få en second opinion?
Sundhedsforsikringer tilbyder second opinion
Hvis du fx føler dig usikker eller utryg i forhold til din diagnose eller behandling, kan du muligvis få dækket udgifterne til at få en anden læges syn på din situation. Andre sundhedsforsikringer giver adgang til internationale netværk af læger, der tilbyder second opinion.
Hvilke ydelser kan man få efter sundhedsloven?
Som borger kan man få en række ydelser med tilskud efter sundhedsloven, herunder tilskud i praksissektoren, befordring, befordring af afdøde, begravelseshjælp og tolkebistand og tilskud til høreapparater.