Datatilsynet vil acceptere en opbevaringsperiode på op til 3 år efter endt rekrutteringsproces for oplysninger om ansøgere, der ikke blev tilbudt en stilling. Hvis man som dataansvarlig opbevarer personoplysningerne i mere end 3 år, skal der være helt særlige grunde hertil.
Hvor længe må virksomheder gemme oplysninger om dig?
Bogføringsloven siger nemlig, at du skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du ikke på baggrund af anden lovgivning skal gemme personoplysninger, så er det reglerne i GDPR, der afgør, hvor længe du må gemme oplysningerne.
Hvornår skal du slette oplysningerne?
Som udgangspunkt skal personoplysninger slettes, når de ikke længere er nødvendige. Du skal som dataansvarlig selv vurdere, hvornår det er tilfældet. Det er dog også vigtigt at kende til lovbestemmelser om, hvor længe du som minimum skal behandle visse personoplysninger, eksempelvis bogføringsloven.
Hvor længe må man opbevare medarbejderdata?
Opbevaring af data på medarbejdere der fratræder
Fordi data, der kan have betydning for et ansættelsesretligt efterspil - det kan være at den fratrådte medarbejder gør et økonomisk krav gældende, skal du faktisk opbevare i 5 år.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme ansættelseskontrakter?
Der står i forældelseslovens § 5: "§ 4. Forældelsesfristen er 5 år ved fordringer, som støttes på aftale om udførelse af arbejde som led i et ansættelsesforhold." Normalt skal I derfor gemme ansættelseskontrakten i op til 5 år efter fratrædelse.
Hvor længe skal HR opbevare medarbejderregistreringer?
Hvor længe skal dokumenter opbevares?
Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet. For virksomheder som er omfattet af erhvervsvirksomhedsloven, gælder der tilsvarende krav om at opbevare virksomhedsdokumenter i minimum fem år.
Hvilke oplysninger skal en arbejdsgiver have?
- Navn og adresse på dig og arbejdsgiver.
- Hvilket sted/steder du skal arbejde.
- Din titel, jobkategori eller en arbejdsbeskrivelse.
- Ansættelsesdatoen.
- Sluttidspunkt, hvis jobbet er tidsbegrænset.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme lønsedler?
En arbejdsgiver er forpligtet til at gemme en medarbejders lønoplysninger i fem år og sikre at ingen andre har adgang til dem.
Hvordan skal personfølsomme oplysninger opbevares?
- Anonymisere personoplysninger. Dermed gælder der ingen restriktioner.
- Slette personoplysninger, når der ikke længere er et legitimt formål med opbevaringen.
- Arkivere personoplysninger i SIS, FICS eller EPOS.
Er løn en personfølsom oplysning?
Ja. Lønoplysninger anses for at være mere følsomme. Selvom det ikke falder helt ind under kategorien defineret som følsomme personoplysninger i henhold til GDPR, er lønoplysninger en særlig kategori, med en større indvirkning på privatlivets fred end andre personlige data som en persons alder, e-mail eller navn.
Hvilke oplysninger må man ikke videregive?
Det vil typisk være om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold. Det kan også være oplysninger om helbred, væsentlige sociale problemer og misbrug.
Hvad er ikke følsomme oplysninger?
Ikke-følsomme personoplysninger er alle personoplysninger, som ikke hører under kategorien "følsomme personoplysninger". Ikke-følsomme personoplysninger er oplysninger om: Identifikationsoplysninger som navn, adresse, alder og uddannelse. Økonomiske forhold som skat og gæld.
Hvilke oplysninger er følsomme personoplysninger?
Personoplysninger (følsomme oplysninger)
Race og etnisk oprindelse, politisk overbevisning, religiøs og filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, genetiske data, biometriske mhp. entydig indentifikation, helbredsoplysninger og seksuelle forhold eller seksuel orientering.
Hvor længe må personfølsomme oplysninger gemmes?
Datatilsynet anbefaler derfor, at dataansvarlige skriver sine overvejelser ned – særligt, hvis oplysningerne skal opbevares i mere end 3 år, da dette kræver helt særlige grunde. På den måde kan den dataansvarlige bl. a. dokumenterer over for Datatilsynet, hvorfor det er nødvendigt at opbevare oplysningerne.
Hvornår er oplysninger fortrolige?
En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse, f. eks. i en bekendtgørelse, er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. Det følger af straffelovens § 152, stk.
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Er CPR nr personfølsomme oplysninger?
Personnummer (CPR-nummer) er en fortrolig oplysning, der er særskilt reguleret i databeskyttelsesloven. Det afgørende for, om en oplysning skal anses for fortrolig, vil være en vurdering af, om oplysningen efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne forlanges unddraget offentlighedens kendskab, jf.
Hvornår må man videregive fortrolige oplysninger?
Fortrolige oplysninger om juridiske personer må kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når en af følgende betingelser er opfyldt: Den, oplysningen angår, udtrykkeligt har givet samtykke. Det følger af lov eller bestemmelse fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives.
Hvor længe skal man gemme personalesager?
må opbevares 3-6 måneder, medmindre man får et udtrykkeligt samtykke om længere tids opbevaring. Uopfordrede oplysninger må opbevares i 6 måneder. Straffe- og børneattester bør slettes straks efter modtagelse.
Hvor længe skal lønbilag gemmes?
Regnskabsbilag. Regnskabsbilag skal som udgangspunkt gemmes i 5 år. For specifikke projekter kan der være krav om, at regnskabsbilagene gemmes længere. Hvis bilagene indeholder yderligere oplysninger, ud over de oplysningerne der tastes ind i REJSUD/Indfak, anbefales det, at disse oplysninger vedhæftes.
Hvor længe skal man gemme sine skattepapirer?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Hvor længe skal man opbevare lønsedler?
eks. være lønsedler, timeregistreringer, MUS-samtaler eller en ansættelseskontrakt. Der er dog stadig, ifølge regnskabsloven, krav om at gemme regnskabsmateriale i 5 år og 6 måneder. En virksomhed kan derfor lovligt opbevare disse persondata efter medarbejderen er fratrådt.
Hvad må tidligere arbejdsgiver oplyse?
En nuværende eller tidligere arbejdsgiver må som udgangspunkt ikke videregive oplysninger om rent private forhold, herunder politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler.
Hvad er fortrolige oplysninger GDPR?
Datatilsynet er derfor opmærksomme på hvordan fortrolige oplysninger behandles, og at disse beskyttes tilstrækkeligt. Fortrolige oplysninger kan være indtægts- og formueforhold, arbejds-, uddannelses- og ansættelsesmæssige forhold.
Er køn en følsom oplysning?
”En tommelfingerregel er, at de almindelige personoplysninger er alle andre oplysninger end dem, der er følsomme eller vedrører strafbare forhold, og som kan henføres til en fysisk person – det kan være alder, køn, højde, mailadresse, vægt, CV og eksamensresultater for bare at nævne nogle.