Virksomhederne har kun pligt til at opbevare kassestrimler, kasseruller og tilsvarende interne bilag i ét år fra tidspunktet fra underskrivelsen af årsregnskabet. Momsreglerne svarer på dette område til bestemmelserne i bogføringsloven og skattekontrollovens mv.
Hvor længe skal man gemme sine bilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.
Hvilke bilag skal gemmes?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvornår skal bilag opbevares digitalt?
For selskaber gælder kravet om digital bogføring fra 1. januar 2024 og for enkeltmandsvirksomheder skal vi stille med digitale bilag fra 1. januar 2026. Der er ikke nogen overgangsordning, så det gælder fra de datoer der nævnt i loven, hverken mere eller mindre.
Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvornår skal man betale SKAT og MOMS af sit side hustle?
Hvor længe skal man gemme sine skattepapirer?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Hvor lang tid må man gemme mails?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvad tæller som bilag?
Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.
Hvad skal der stå i bilag?
Bilag kan være centrale historiske kilder, tidslin- jer, oversigtskort, statistikker, spørgeskemaer, forsøgsdata, nodeuddrag og meget andet. Husk at lave en oversigt over bilagene i indholdsfortegnelsen eller på litteraturlisten, samt at struktu- rere dem med eksempelvis bogstaverne A, B, C osv.
Hvornår skal man bogføre elektronisk?
Bogføringsloven fra 1. juli 2022, har et krav om digitalisering af bogføringen, som forventes gradvist implementeret fra 1. juli 2024. Vælges et ”standard bogføringssystem”, vil ansvaret for de tekniske krav til systemet påhvile udbyderen af systemet.
Hvor længe skal foreninger gemme regnskaber?
Bilagene er også grundlaget for jeres bogføring og dermed for regnskabet i jeres forening. Vi anbefaler, at I gemmer alle de originale, daterede bilag i mindst 5 år.
Kan ikke finde Bilag?
Hvis du har mistet dit bilag, er det som oftest muligt at fremskaffe bilaget ved at henvende dig til den virksomhed der har udstedt fakturaen. Er det af en eller anden årsag ikke muligt, f. eks. hvis bilaget var en bon udstedt i en butik, kan udgiften forsøges dokumenteret på anden vis.
Hvad er vigtige papirer?
I kategorien papirrod finder man alt fra skole- & uddannelsespapirer, notater, fakturaer og kvitteringer, børnetegninger, løse madopskrifter, brochurer, vigtige papirer som dåbsattester, skøder, registreringsattester, fotografier, reklamer, aviser, blade og magasiner, forsikringspapirer, bankudskrifter etc.
Hvad er forskellen på bogføring og regnskab?
Forskellen på bogføring og regnskab
Du kan se forskellen på de to ting her: Bogføring: Registrering af de enkelte transaktioner og bilag, som vedrører din virksomhed. Regnskab: En samlet rapportering til årligt brug, men kan også være relevant på kvartals- eller månedsbasis.
Hvornår er noget et bilag?
Et bilag eller appendiks er en samling af det materiale, du gerne vil stille til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme inde i opgaven, fx på grund af materialets omfang. Bilag tæller derfor normalt ikke med i opgivelsen af tegn i din opgave.
Hvad kan et bilag være?
Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvilke slags bilag findes der?
- Debitor faktura: Bilag som laves ifm. fakturering af et salg.
- Kreditnota: Bilag som laves ifm. en faktura som skal krediteres.
- Kredit faktura: Bilag som modtages ifm. køb af varer og ydelser.
- Momsopgørelse: Bilag deres føres ifm. momsopgørelsen.
- Primo saldo: Bilag der føres ifm.
Hvem er omfattet af digital bogføring?
Ifølge den nye bogføringslov er I omfattet af kravet om digital bogføring hvis: Jeres virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven. Jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Er den nye bogføringslov vedtaget?
Den nye bogføringslov trådte i kraft den 1. juli 2022 og med de nye krav om blandt andet digital registrering af alle bilag samt om brug af et godkendt digitalt bogføringssystem, så lægger Danmark sig på førstepladsen i EU, når det kommer til digitale krav til regnskabet.
Hvornår skal du slette oplysningerne?
Som udgangspunkt skal personoplysninger slettes, når de ikke længere er nødvendige. Du skal som dataansvarlig selv vurdere, hvornår det er tilfældet. Det er dog også vigtigt at kende til lovbestemmelser om, hvor længe du som minimum skal behandle visse personoplysninger, eksempelvis bogføringsloven.
Hvor længe skal man opbevare lønsedler?
En arbejdsgiver er forpligtet til at gemme en medarbejders lønoplysninger i fem år og sikre at ingen andre har adgang til dem.
Hvornår kan man kræve at få slettet sine oplysninger?
Ja, du kan bede om, at dine personoplysninger slettes, for eksempel når de oplysninger, en virksomhed har om dig, ikke længere skal bruges, eller hvis dine oplysninger er blevet brugt på en måde, der strider imod loven. Personoplysninger, der er givet, mens du var barn, kan slettes når som helst.