Gem dine vagtplaner og timesedler Du kan have krav på at få efterbetalt for op til ti år bagud, hvis der opdages fejl.
Hvor længe skal tidsregistrering gemmes?
Systemet skal kunne måle den daglige, ugentlige og månedlige arbejdstid. Medarbejderne skal kunne finde deres egne oplysninger i systemet så længe de er ansat i virksomheden. Og oplysningerne skal gemmes i fem år fra de bliver indtastet.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme lønsedler?
være lønsedler, timeregistreringer, MUS-samtaler eller en ansættelseskontrakt. Der er dog stadig, ifølge regnskabsloven, krav om at gemme regnskabsmateriale i 5 år og 6 måneder. En virksomhed kan derfor lovligt opbevare disse persondata efter medarbejderen er fratrådt.
Hvad er 48 timers reglen?
48-timers reglen er sat i verden for at beskytte ansatte mod urimelig arbejdsbelastning. Reglen indebærer, at den gennemsnitlige ugentlige (7 dage) arbejdstid - inden for en periode af 4 sammenhængende kalendermåneder - ikke må overstige 48 timer. Heller ikke selv om nogle af timerne måske teknisk er overarbejde.
Hvor længe skal man gemme sine lønsedler?
Når du har tjekket lønsedlen, skal du gemme den i mindst 5 år. Lønsedlen er din dokumentation overfor både din arbejdsgiver og SKAT. Se også Hjælp fra Faglig hjælp og Retssager.
Sådan beregnes arbejdstimer i Excel
Hvor længe skal man gemme personlige papirer?
Kvitteringer og regnskab lavet i forbindelse med forsikring skal gemmes i 3 år. Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc.
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvordan skal arbejdstid registreres?
Som udgangspunkt skal du registrere din samlede daglige arbejdstid. Hvis du arbejder i forskellige tidsrum i løbet af dagen eller aftenen, skal du derfor selv holde regnskab og lægge tiderne sammen. Ifølge loven handler tidsregistreringen ikke om, at du skal registrere, hvor meget tid du bruger på forskellige opgaver.
Kan man afvige fra 48 timers reglen?
Kræver samtykke, du kan annullere igen
Det kan aftales i selve overenskomsten, at din arbejdsgiver må lave en aftale med dig om at fravige 48 timers reglen, men du er ikke forpligtet til det, og selvom du har sagt ja, så har du ret til at trække dit samtykke tilbage med et rimeligt varsel.
Hvad er 225 timers reglen?
Reglen betyder, at hjælpen til dig bliver nedsat, hvis du har modtaget hjælp i sammenlagt mindst 1 år inden for 3 år, og du ikke har haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Hvis du ikke opfylder arbejdskravet, bliver din hjælp nedsat med 581 kr. (2025) 561 kr.
Hvor længe skal man gemme lønbilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Hvor kan man finde gamle lønsedler?
Hvis du modtager dine lønsedler via e-boks, skal du logge ind på www.e-boks.dk. For at logge ind skal du bruge enten MitID. Når du er logget ind, skal du finde de tre seneste lønsedler. En måde at finde lønsedlerne på er ved at skrive ”løn” i søgefeltet.
Hvor længe må man gemme en personalesag?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvem er fritaget for arbejdstidsregistrering?
Selvstændige er generelt fritaget fra kravet om arbejdstidsregistrering, da de driver deres egen virksomhed og selv styrer deres arbejdstid. Uden en arbejdsgiver til at overvåge arbejdstidsreglerne administrerer de selv deres tid og forpligtelser.
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Er lov om tidsregistrering vedtaget?
Baggrund for lovændringen
Den 23. januar 2024 blev et nyt lovforslag om obligatorisk tidsregistrering vedtaget i Danmark (Arbejdstidsloven), som følge af en EU-domstols afgørelse fra 2019. Den nye lov om tidsregistrering, der træder i kraft den 1.
Hvor lang pause har man krav på 8 timer?
Loven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være så lang, at du får koblet ordentligt fra. Det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise. Loven siger også, at du har ret til at holde pauser, hvis du har ”ensidigt gentaget arbejde”.
Er omklædning en del af arbejdstiden?
Det er ubestridt, at den tid, som medgår til sådan omklædning, der skal foregå på arbejdspladsen, må anses som arbejdstid.
Hvor ofte må man bryde 11-timers reglen?
Dispensation for 11 timers reglen
Dog maksimalt en gang pr uge. Arbejdstilsynet kan dispensere fra 11-timers reglen i enkelttilfælde, hvor arbejdets udførelse efter dets art ikke kan opsættes, eller særlige arbejdsformer gør en fravigelse nødvendig. Det er en forudsætning, at arbejdet falder inden for bilagets område.
Hvem har pligt til at registrere arbejdstiden ifølge arbejdstidsreglerne?
Som arbejdsgiver skal du have et system til registrering af arbejdstiden, som er objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Det er et krav til systemet, at: den daglige arbejdstid bliver registreret for hver enkelt medarbejder. medarbejderne har mulighed for at tilgå deres egne tidsregistreringer.
Er det lovpligtigt at tidsregistrere?
Tidsregistrering er nu lovpligtigt i Danmark
Det betyder, at alle arbejdsgivere skal have implementeret et tidsregistreringssystem til deres medarbejdere.
Hvem er undtaget fra 48 timers reglen?
Den nye lov indeholder en undtagelse til 48-timersreglen, der gælder for de medarbejdere, der udfører samfundskritiske funktioner og er omfattet af en overenskomstbestemmelse eller lokalaftale om rådighedsvagter.
Hvor længe må man ligge død i eget hjem?
Hvor længe må afdøde ligge inden en ceremoni? Som hovedregel skal bisættelsen eller begravelsen efter dødsfald afholdes indenfor 8 dage (dødsdagen medregnet). Det er en af årsagerne til at det er vigtigt hurtigt at indgive en anmeldelse af dødsfald så vi kan planlægge ceremonien.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvad gør man med afdødes regninger?
Håndtering af regninger ved dødsfald
Når en person afgår ved døden, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med deres betalingsaftaler og eventuelle gæld. Når banken modtager besked om dødsfaldet, bliver afdødes konti automatisk spærret, og betalinger sættes i bero, indtil en skifteretsattest er udstedt.