Hold den kort og præcis – og suppler med kontaktinformationer. En pressemeddelelse skal formidle et budskab kort og præcist. Derfor er det som tommelfingerregel en god idé at være opmærksom på, at den ikke visuelt er længere end én A4-side. Formålet med en pressemeddelelse er, at journalisten bringer din historie.
Hvor lang er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse fylder typisk én A4 side og indeholder: Dato. Overskrift: En fængende linje, der lokker journalisten - og læsere, lyttere og seere - til at læse mere.
Hvordan skal en pressemeddelelse se ud?
- Giv dit budskab en vinkel, der bidrager med noget nyt.
- Lav en fængende overskrift, der klart og tydeligt beskriver indholdet.
- Vægt indholdet efter nyhedstrekanten, så de vigtigste informationer står i toppen.
- Husk at medtage tydelig kildeangivelse og eventuelt kontaktinfo til kilderne.
Hvad er vigtigt i en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en kort og præcis tekst, som du sender til et medie, for at de skal bringe historien ud til den brede befolkning. Det er ingen garanti for, at medierne vil opsnappe din historie, og det er derfor vigtigt, at du får præsenteret historien eller budskabet på en måde, som vækker læserens interesse.
Hvordan er en pressemeddelelse opbygget?
En pressemeddelelse er en artikel-lignende tekst, der følger nyhedstrekanten i sin opbygning – det vigtigste øverst, efterfulgt af nyttig baggrundsviden. Du har journalistens opmærksomhed i max to linjer. Vind eller forsvind.
PRESS RELEASES: How To Write Them in 2023. A PR Lesson For Beginners.
Hvad kendetegner en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en nyhedsartikel, som du sender til medierne. Hvis pressemeddelelsen er god – og hvis du har valgt de rette medier – får du så medieomtale. Hvad er formålet med pressemeddelelser? Virksomheder bruger tit pressemeddelelser til at oplyse offentligheden om nyheder fra virksomheden.
Hvad er forskellen mellem en pressemeddelelse og en artikel?
Hvis du skal fortælle offentligheden om en nyhed i tredje person, vil en pressemeddelelse passe bedst muligt til dine behov. Hvis du ønsker at oplyse dine forbrugere om et eller andet aspekt, bør du skrive en artikel.
Hvor meget koster en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse har et budskab om en nyhed eksempelvis en åbning af en virksomhed, som skal sendes til pressen, fx aviser, tv, radio og fagblade. Fordelen ved en pressemeddelelse er, at det er gratis for virksomheden. Her er det journalisten, der skriver en artikel, som virksomheden ikke skal betale for.
Hvad koster det at få skrevet en pressemeddelelse?
Pris på pressemeddelelser
Prisen på mine pressemeddelelser varierer efter opgavens omgang. Det vil typisk sige antallet af kilder og mængden af research. Typisk begynder prisen ved 6.000 kroner eks. moms per pressemeddelelse.
Er en pressemeddelelse en artikel?
En pressemeddelelse er en kort artikel eller meddelelse, der sendes ud til pressen, f. eks. det lokale dagblad eller store aviser, radio, tv-stationer osv.
Hvilken genre er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelser er ofte skrevet i stil med en artikel. På den måde er der større chance for, at en avis vil viderebringe historien. Pressemeddelse hører under kategorien: information.
Hvem er målgruppen for en pressemeddelelse?
Skriv som en journalist, og skil dig ud fra mængden
Din historie skal derfor indeholde så meget nyhedsværdi, at journalisterne vælger at publicere den. Den primære målgruppe for en pressemeddelelse er journalister.
Hvornår sender man pressemeddelelse?
Langt de fleste pressemeddelelser udsendes om formiddagen i hverdagene – og de travleste tidspunkter er mellem kl. 8 - 9.30. Det tidlige tidspunkt for udsendelserne kan skyldes at mediernes redaktioner typisk holder redaktionsmøder op at formiddagen.
Hvem sender man en pressemeddelelse til?
En pressemeddelelse er det dokument, du sender til en journalist, når du gerne vil briefe vedkommende om en historie.
Hvor sender man en pressemeddelelse hen?
Hos Presseudsendelser.dk ApS kan du udsende din pressemeddelelse til: Aviser, TV, radio – alle landsdækkende, regionale, og lokale. Derudover fagblade, illustrerede magasiner samt en lang række online- og internetbaserede medier.
Hvad skal en artikel indeholde?
- En artikel er opbygget af:
- Rubrik - et par linjer, der forklarer, hvad artiklen handler om.
- Brødtekst - selve artiklen.
- Underoverskrifter - der bryder artiklen op og samtidig skaber nysgerrighed.
- Konklusion eller opsummering.
Er en reportage en artikel?
En reportage er en artikel skrevet af en person, som er på stedet og iagttager og beskriver alt. Den bringer læseren helt tæt på den begivenhed, som reportagen handler om.
Hvorfor bruger man nyhedstrekanten?
Nyhedstrekanten er en skabelon for, hvordan en historie præsenteres til læseren med det vigtigste i starten og det mindst vigtige til slut. Når du følger nyhedstrekanten, får du disponeret dit indhold på en måde, så det vigtigste kommer til at stå først.
Hvem kan være afsender og modtager af en pressemeddelelse?
Der skal ikke stå forfatter på pressemeddelelsen, da det altid vil være journalisten, som får æren af at have skrevet historien. Du skal dog sørge for, at det klart fremgår, hvem der er afsender af denne historie. Du kan med fordel vedhæfte illustrationer/billeder, når du fremsender pressemeddelelsen.
Hvordan ved man det er en reportage?
En reportage er en litterær genre oftest brugt inden for journalistik. I reportagen tager journalisten læseren med ud i virkeligheden og fungerer her som en flue på væggen, der sanser og ser alt, og indtrykkene formidles derefter til læseren med levende beskrivelser af steder og begivenheder.
Hvad er genre ind i dansk?
Ordet genre stammer fra græsk genos, som betyder art eller slægt. Den danske ordbog definerer 'genre' således: "afgrænset delområde, især inden for litteratur, billedkunst og musik, kendetegnet ved bestemt indhold, form, stil el. lign."
Hvad er pressearbejde?
Pressemeddelelsen egner sig til at fortælle en nyhed eller give "svar på tiltale", hvor du vil være helt sikker på, at afdelingen ikke bliver misforstået. Altså skriften "sort på hvidt". En pressemeddelelse opbygges efter det journalistiske princip "Den omvendte nyhedspyramide".
Hvad er en afsender i en artikel?
Når du læser en artikel, skal du tænke over, hvem der er afsender. Afsender kan fx være en journalist og/eller den avis eller det fagblad, journalisten skriver for. Afsender kan også være en privatperson, der har skrevet et læserbrev.
Hvad betegner en artikel?
Artiklen er det klassiske produkt af den journalistiske proces. Meget bredt kan den defineres som en sammenhængende og afgrænset bid af redaktionelt tilvirket og skriftligt udformet indhold i blade, aviser og magasiner. Mere specifikt kan den opdeles i en række journalistiske genrer.
Hvordan laver man en god artikel?
- Drop klicheerne – vær original.
- Drop det akademiske sprog.
- Skriv aktivt.
- Gør det abstrakte sprog konkret.
- Lug ud i fyldord.
- Beskær din tekst.