En myndighed, der modtager en anmodning om aktindsigt, skal snarest afgøre, om anmodningen kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet.
Hvor hurtigt skal man svare på aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad koster det at søge aktindsigt?
Der kan ikke kræves betaling for aktindsigt i elektronisk form, når der er tale om mindre end 100 sider. Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om.
Hvordan anmoder jeg om aktindsigt?
For at få aktindsigt skal du henvende dig til den myndighed, der har den sag, du ønsker aktindsigt i. Du kan henvende dig mundtligt eller skriftligt. Myndigheden afgør så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes.
Hvor lang tid må der som udgangspunkt gå før du senest skal svare på anmodningen fra den er modtaget?
Du skal svare på en anmodning fra en registreret om indsigt, berigtigelse, sletning osv. uden unødig forsinkelse og senest en måned efter, du har modtaget anmodningen.
Forvaltningsret: Aktindsigt efter offentlighedsloven
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Som interne dokumenter anses dokumenter, der er ikke er afgivet til udenforstående, f. eks. interne mails og dokumenter udarbejdet til eget brug.
Kan alle søge aktindsigt?
Enhver kan som udgangspunkt få aktindsigt i domme og kendelser. Her kan du læse om hovedreglerne for aktindsigt, og om hvordan du konkret søger om aktindsigt. Aktindsigt betyder bl. a., at man i både straffesager og civile sager har mulighed for at gennemse en doms konklusion, hvis man anmoder om det.
Hvornår er der tale om en aktindsigt?
Retten til aktindsigt efter forvaltningsloven gælder kun for parter i afgørelsessager. Parters adgang til aktindsigt omfatter alle dokumenter, der vedrører den pågældende afgørelsessag. Sags- og dokumentbegrebet i forvaltningslovens § 9 afgrænses på samme måde som i offentlighedslovens § 7.
Hvad må udleveres ved aktindsigt?
Offentlighedslovens udgangspunkt er, at alle har ret til aktindsigt, medmindre loven giver adgang til at undtage sager, dokumenter eller oplysninger fra indsigt. Oplysninger om erhvervsmæssige forhold er under visse betingelser undtaget fra aktindsigt.
Kan man se sin personalemappe?
Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe. Loven sikrer dig også en partshøring forud for afgørelser, der vedrører dit ansættelsesforhold.
Hvad skal et afslag på aktindsigt indeholde?
Hvis du afslår en anmodning om aktindsigt helt eller delvist, skal begrundelsen fremgå af afgørelsen. Begrundelsen skal indeholde en kort beskrivelse af sagen, vurderingen og henvisning til de relevante bestemmelser i lovgivningen.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.
Er alle domme offentlige?
Som udgangspunkt har enhver ret til at få indsigt i domme og kendelser i civile sager.
Hvad er formålet med aktindsigt?
Aktindsigt er adgang til at se dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen hos en offentlig myndighed. I praksis gives aktindsigt som regel ved at der udleveres kopi af dokumenterne. Aktindsigt kan gives i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) eller i medfør af forvaltningsloven.
Hvor lang tid tager det at få svar fra kommunen?
Parten bør under alle omstændigheder – hvor der ikke er fastsat særlige svarfrister – have et svar fra myndigheden inden 1 måned efter, at sagen er modtaget.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Hvordan søger man aktindsigt kommunen?
Ønsker du at få aktindsigt i en sag, kan du med fordel henvende dig direkte til den sagsbehandler eller afdeling i kommunen, der har med den pågældende sag at gøre. Her skal du oplyse, hvilken sag du ønsker aktindsigt i. Det er ikke nødvendigt at angive et sagsnummer for at kunne søge aktindsigt i en given sag.
Kan der kræves betaling for aktindsigt?
Der er tale om aktindsigt i et allerede eksisterende dokument. Her kan kommunen kun kræve betaling efter reglerne i offentlighedsloven og bekendtgørelsen om betaling for kopier efter denne lov.
Hvilken lov hører aktindsigt under?
Det tager offentlighedsloven i et vist omfang højde for, idet flere af lovens bestemmelser tager hensyn til myndighedernes ressourcer. Offentlighedslovens udgangspunkt er, at enhver har ret til aktindsigt, medmindre der i loven er hjemlet adgang til at undtage sager, dokumenter eller oplysninger fra aktindsigt.
Hvor klager man over aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?
Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.
Hvem har adgang til personalesag?
Afdelingslederen i afdeling B, må ikke, læse dokumenter på personalesagen, der vedrører ansættelsen i afdeling A. Hvem har adgang til en personalesag? Alle sagsbehandlere i den lokale HR afdeling. Leder/ledelse og den eller de medarbejdere i afdelingen, som lederen har bemyndiget hertil.
Kan jeg se min journal hos politiet?
På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Hvordan får man aktindsigt i afdødes journal?
Du skal kontakte den læge eller det sygehus, der har den pågældende journal. Du har som udgangspunkt tavshedspligt, også om oplysninger om en afdød patient. Nærmeste pårørende kan dog have behov for at få oplysninger om en afdød patient.
Hvem har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven?
Som nævnt er det alle og enhver, der kan søge om aktindsigt efter offentlighedsloven. For at du kan få aktindsigt, skal du rette henvendelse til kommunen og angive de oplysninger som er nødvendige, for at den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificeres.