Den danske forbrugerlovgivning beskytter dine rettigheder som forbruger. Du har som forbruger 2 års reklamationsret. Retten til vederlagsfri afhjælpning gælder alene fejl og mangler, der var på produktet, da det blev leveret. Reklamationsret forudsætter, at du reklamerer så snart du oplever fejlen.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvad dækker 2 års reklamationsret?
Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.
Kan man reklamere efter 2 år?
Producenten har givet garantien
Hvis fx du har købt en mobiltelefon, kan du kun reklamere til sælgeren over fejl, der opstår senest 2 år efter købet. Men hvis producenten har givet dig 5 års garanti på fejl, kan du gå til producenten, hvis fejlen er opstået efter de 2 år, men senest 5 år efter købet.
Hvor længe holder en garanti?
Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.
Få 4 års garanti på et stort udvalg af produkter hos EL-Salg - Test / review
Hvor meget garanti er der på hårde hvidevarer?
Den danske forbrugerlovgivning beskytter dine rettigheder som forbruger. Du har som forbruger 2 års reklamationsret. Retten til vederlagsfri afhjælpning gælder alene fejl og mangler, der var på produktet, da det blev leveret. Reklamationsret forudsætter, at du reklamerer så snart du oplever fejlen.
Hvor lang tid er der garanti i Elgiganten?
Du har altid ret til at pakke produktet ud og teste det på samme måde som du kan i en butik. Køber du i et af vores varehuse har du 30 dages returret. I løbet af den periode kan du uden problemer returnere varen og få pengene tilbage, såfremt varen er i samme stand som da købet blev fortaget. Bare husk kvitteringen!
Hvor lang tid har man garanti på elektronik?
Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.
Hvad er forskel på garanti og reklamationsret?
Er reklamationsret og garanti det samme? Nej, det er ikke det samme. Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende.
Hvornår har man krav på en ny vare?
Som virksomhed skal du opfylde krav om afhjælpning eller levering af en ny vare inden for rimelig tid og uden udgift og væsentlig ulempe for kunden. Kan sælger tage forbehold for mangler? Du kan ikke fraskrive dig ansvaret for mangler ved dine varer med upræcise og generelle forbehold som fx ”købt som beset”.
Hvad siger købeloven om garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. Relevant lovgivning: Markedsføringslovens § 17 (garanti)
Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?
Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.
Hvad siger købeloven om reklamation?
Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.
Hvad dækker Forhandler garanti?
Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler
Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.
Hvis en vare går i stykker?
Du har to års reklamationsret
Går en vare i stykker mindre end to år efter købet, kan du klage til butikken. Det samme gælder, hvis du opdager, at varen mangler funktioner eller er udstyret anderledes, end du blev lovet eller havde grund til at forvente ved købet.
Hvad betyder 100% garanti?
Det betyder, at du er garanteret en brugt bil, som er fejlfri og i perfekt stand i forhold til årgang og kilometertal.
Kan man reklamere uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvad skriver man i en reklamation?
Det første, du skal gøre er at klage til sælgeren, og informere om hvilke fejl der er ved varen, samt hvad du kræver. Det kan fx være reparation, ombytning, afslag i prisen, ophævelse af købet og dine penge tilbage eller erstatning. Det er altid en rigtig god ide at reklamere skriftligt.
Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvor meget garanti har Elgiganten?
100% garanti, hvis du har problemer med dit produkt. Dækker tilbehør, der fulgte med den originale emballage, såsom fjernbetjening, oplader og lignende. Levér produktet til enhver Elgiganten-butik til service.
Hvordan fungerer en garanti?
En bankgaranti betyder, at banken påtager sig en risiko på din virksomheds vegne ved at garantere for betalingen. Derfor laver vi en kreditvurdering, ligesom når vi skal give lån og kredit, inden vi stiller en bankgaranti. Læs mere om de forskellige garantityper nedenfor eller kontakt os, hvis du ønsker rådgivning.
Hvornår er der tale om en reklamation?
Reklamation betegner en indsigelse, som fremsættes i anledning af en påstået misligholdelse fra en kontraktspart. En reklamation kan for eksempel være en uenighed om kvaliteten af et leverance, faktura eller lignende. En reklamation kan også fremsættes, hvis der er fejl eller mangler ved en vare eller tjenesteydelse.
Hvor lang tid er der garanti på en vaskemaskine?
Mere om produktet
Med den udvidede reklamationsret får du 100 % garanti i tilfælde af tekniske fejl i op til 10 år. På denne måde behøver du ikke at bekymre dig om problemer i forbindelse med dit nye produkt, og du vil føle dig mere sikker, når du køber et nyt vaskemaskine.
Kan man bytte i Elgiganten uden kvittering?
Husk din originale kvittering. Du kan også vælge at sende varen og kvitteringen til os.
Hvad hed Elgiganten før?
11. april 2016 meddelte Elkjøp Nordic, der i forvejen ejer elektronikkæden Elgiganten, at de købte Fona. Planen var at ti butikker skulle fortsætte, men at de indenfor et års tid skulle skifte navn til Elgiganten, hvorefter navnet Fona ville udgå.