Forbindelsen er i dag en uundværlig del af vores hverdag. Omkring 36.000 køretøjer passerer dagligt Storebæltsbroen. Det er næsten 5 gange mere, end da broen åbnede, og nu har mere end 250 mio. passeret broen.
Hvor mange biler køre over Storebælt hver dag?
Trafikken over Storebælt synes kun at køre én vej: op. Således blev 2019 igen et rekordår for Storebæltsbroen med i alt 13,3 millioner køretøjer, eller hvad der i gennemsnit svarer til 36.000 køretøjer i døgnet.
Hvor mange kører over Storstrømsbroen?
Aflastet af Farøbroerne
juni 1985 åbnede motorvejsforbindelsen over Farø, og aflastede Storstrømsbroen væsentligt. I 2018 passerede 4.500 køretøjer broen, mens det tilsvarende tal for Farøbroerne var 27.100 køretøjer.
Hvor meget tjener Storbælt om dagen?
Opgjort i løbende priser svarer det til cirka 38,1 milliarder kroner i dag. Samlet har Storebæltsbroen siden sin åbning indtjent godt 53 milliarder kroner fra bilister, der har krydset broen, mens baneindtægter løber op i 13 milliarder kroner.
Hvad koster det at kører over Storebælt samme dag?
I 2022 forbliver prisen 194 kr. når du krydser Storebælt med automatisk betaling i personbil. Kører du i personbil og betaler kontant eller med kort, stiger prisen derimod til 250 kr.
Togkatastrofen på Storebælt: Hvad gik galt?
Hvor mange biler kører over Storebælt?
Omkring 36.000 køretøjer passerer dagligt Storebæltsbroen. Det er næsten 5 gange mere, end da broen åbnede, og nu har mere end 250 mio. passeret broen.
Er det billigere at køre over Storebælt i elbil?
Grøn rabat er en straksrabat på 13 % af listeprisen, som gives til erhvervskøretøjer, der minimum opfylder Euronorm 6 eller er en brint- eller elbil. Derudover skal køretøjet benytte automatisk betaling og have en Storebælt Erhvervsaftale. Det fremgår af registreringsaftalen om køretøjet opfylder kravene.
Er Storebæltsbroen tjent hjem?
Oprindeligt ville Storebæltsbroen have tilbagebetalt sin gæld i 2022, men datoen er blevet udskudt til 2034, fordi broafgiften gennem tiden også er blevet brugt til at finansiere byggeri af andre infrastrukturprojekter.
Er der gæld i Storebæltsbroen?
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt udgjorde 17,5 mia. kr. ved udgangen af 2022. Tilbagebetalingstiden er opgjort til 36 år (svarende til 2034), og heri indgår, at A/S Storebælt skal medfinansiere regeringens Infrastrukturplan 2035 med udbytter på samlet set 7,9 mia.
Hvem ejer A S Storebælt?
A/S Storebælt ejer og driver den 18 km lange Storebæltsforbindelse, som består af to broer og en tunnel.
Hvor lang tid tog det at bygge Storebæltsbroen?
Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997.
Hvem ejer Storstrømsbroen?
Den vigtigste entreprenør for den nye bro er Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV). Trafikstyrelsen ejer af broen og forventer, at den er klar til biltrafik i 2024 og jernbanetrafik i 2026.
Hvor mange byggede Storebæltsbroen?
Det enorme anlægsarbejde på Storebælt strakte sig over ti år og fandt sted fra 1988 til 1998. Da byggeriet var på sit højeste i begyndelsen af 1990'erne, var flere end 4.000 ansat på byggepladserne omkring Storebælt.
Er Storebæltsbroen den største?
Hele Danmarks bro - Storebæltsbroen er en af verdens største broer, og man får et indtryk af det enorme arbejde, der er lagt i bygningen af anlægget, når man krydser Storebælt i bil.
Hvor meget kostede det at bygge Storebæltsbroen?
Togforbindelsen over Storebælt stod færdig i 1997, mens vejforbindelsen blev indviet i 1998. Den samlede pris beløb sig til 21,4 mia. kroner i 1988-priser. Storebæltsforbindelsen er et brugerfinansieret anlæg, der bliver administreret af A/S Storebælt.
Hvor mange døde af at bygge Storebæltsbroen?
At overholde loven er ikke nok, hvis antallet af ulykker skal begrænses, siger direktøren for A/S Storebælt. Seks mennesker mistede livet og godt 2.000 medarbejdere blev udsat for en arbejdsulykke i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.
Hvor mange gange er Storebæltsbroen betalt tilbage?
Hvorfor er det sådan? Da vi gik ind i 2023 steg prisen for at køre over Storebæltsbroen i en personbil fra 250 til 270 kroner. Det til trods for at broen på nuværende tidspunkt er betalt tilbage cirka halvanden gang. Lige siden 1998, da de første biler kørte over Storebæltsbroen, har det kostet penge at køre over.
Hvordan blev Storebæltsbroen finansieret?
A/S Storebæltsforbindelsen har finansieret alle omkostninger ved anlæg af den faste forbindelse ved lån, der garanteres af den danske stat. Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland. Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg.
Kan man trække Storebæltsbroen fra i skat?
Brofradraget på Storebæltsbroen er 110 kr. pr. tur i bil og 15 kr. pr. tur i tog i 2023.
Hvad er bedst Brobizz eller nummerplade?
Storebælt anbefaler Brobizz for bilister, der ofte kører gennem betalingsanlægget. Det er den hurtigste og mest pålidelige løsning. FDM anser nummerpladebetalingen for et udmærket tilbud til bilisterne. Men det er vigtigt at afmelde ordningen eller ændre nummeret, når man ikke længere har bilen.
Hvorfor er der lys på Storebæltsbroen?
Hvorfor lyser Storebælt blå? Natten mellem torsdag og fredag er der sat blåt lys på Storebæltsbroen. Det sker for at markere World Maritime Day, hvor der sættes fokus på sikkerhed til søs.