I starten af 1960'erne boomede biltrafikken i Danmark. På blot fire år, fra 1961 til 1965, blev biltrafikken på den gamle Lillebæltsbro fordoblet fra 2,5 millioner biler om året til 5 millioner biler om året.
Hvor mange biler kører over Lillebæltsbroen?
Trafikken på den nye Lillebæltsbro er fordoblet fra 1990 til 2009, så der nu kører 60.000 biler på et gennemsnitsdøgn ad den sekssporede motorvej. I 2020 vil det være 81.000 biler og i 2040 116.000, hvis prognoserne holder.
Kan man køre i bil over den gamle Lillebæltsbro?
Broen er stadig eneste togforbindelse mellem Fyn og Jylland, og lidt over 10.000 biler kører over den i døgnet. Nu har broen fået en ny funktion, ”Bridgewalking”: I dag kan man ikke bare køre over broen, men også gå højt oppe på lægterne 57 meter over havet og nyde udsigten.
Hvad kostede den gamle Lillebæltsbro?
Arbejdet med broen blev påbegyndt i december 1925, og broen blev indviet af kong Christian den 10. den 14. maj 1935. De samlede udgifter til bro- og jernbanebyggeriet blev på 42 mio.
Hvor mange døde under bygningen af den gamle Lillebæltsbro?
- De tre døde alle på grund af fald. Selvom der var sikkerhedsliner til rådighed, så var det ikke altid noget, man brugte, siger Søren Lau Hermansen. Der skete tre dødsfald på Lillebæltsbroen, mens den blev opført. Alle på grund af fald fra broen, for sikkerheden var ikke i fokus.
Den Gamle Lillebæltsbro eller Lillebæltsbroen er 85 år. Fakta og historie om broen fra 1935 til nu.
Kan man gå på den gamle Lillebæltsbro?
Gå på Lillebæltsbroen med Bridgewalking Lillebælt
På Den Gamle Lillebæltsbro kan du nemlig komme på brovandring, såkaldt bridgewalking med Bridgewalking Lillebælt. Her får du den helt unikke mulighed for at gå på Lillebæltsbroen - noget som kun kan opleves tre andre steder i verden!
Hvem har bygget den gamle Lillebæltsbro?
Broens opførelse
Selve stålgitterbroen skulle opføres af det danske entreprenørfirma Monberg og Thorsen i samarbejde med tre tyske firmaer. Udgravningsarbejdet påbegyndtes i 1925, mens selve arbejdet på broen gik i gang i slutningen af 1928.
Hvorfor blev der bygget en ny Lillebæltsbro?
Fakta om den nye Lillebæltsbro
Det skabte køer på op til 20-30 kilometer i ferier og lammede trafikken ved færdselsuheld. Det var baggrunden for planlægningen og opførelsen af den nye Lillebæltsbro. Arbejdet blev påbegyndt i 1965 og afsluttet i 1970, hvor den blev indviet af Kong Frederik d.
Hvornår lukkede den gamle Lillebæltsbro?
Den gamle Lillebæltsbro trængte til en grundig renovering, da kørebanen, fugerne og den underliggende beton var ældede. Desuden skulle hele den kantbjælke, der adskiller jernbanen og kørebanen, udskiftes. Derfor har broen i to lange perioder været lukket for biltrafik – 20 uger i 2018 og 32 uger i 2019.
Er der vejarbejde på den gamle Lillebæltsbro?
Den gamle Lillebæltsbro får nyt fortov i løbet af 2024 og 2025. Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold af den gamle Lillebæltsbro. Det er broens fortove, der står for tur i denne omgang, Renoveringsarbejdet går i gang i april og pågår til udgangen af oktober 2024, og i sa…
Hvor mange biler køre over Storebæltsbroen om dagen?
Forbindelsen er i dag en uundværlig del af vores hverdag. Omkring 36.000 køretøjer passerer dagligt Storebæltsbroen. Det er næsten 5 gange mere, end da broen åbnede, og nu har mere end 250 mio. passeret broen.
Hvor bred er den gamle Lillebæltsbro?
Den første Lillebæltsbro, også kaldet den gamle Lillebæltsbro, blev indviet i maj 1935. Den har en total længde på 1178 meter og er 20,50 meter bred.
Hvad koster det at køre over storbæltsbroen?
I 2022 forbliver prisen 194 kr. når du krydser Storebælt med automatisk betaling i personbil. Kører du i personbil og betaler kontant eller med kort, stiger prisen derimod til 250 kr.
Hvad kostede det at bygge Den Nye Lillebæltsbro?
I dag kører der cirka 80.000 biler over broen dagligt. Dengang kostede broen 265 millioner kroner at bygge. Det svarer til cirka 2 milliarder kroner i dag.
Kan man gå over Den Nye Lillebæltsbro?
Midt i Danmark venter en helt særlig oplevelse. Her kan du nemlig komme op og gå i toppen af Den Gamle Lillebæltsbro – 60 meter over havets overflade! På turen tværs over bæltet kan du se ud over Lillebælt, Jylland og Fyn.
Hvornår blev den ny Lillebæltsbro åbnet?
Indvielsen af Den Nye Lillebæltsbro fandt sted 21. oktober 1970. Egentlig havde det været planen at lade trafikminister Ove Guldberg åbne broen, men regeringen og især trafikministeren blev udsat for kraftig, folkelig kritik.
Hvor mange broer kan man gå på?
9 broer, du kan gå på i Danmark.
Hvor bredt er Lillebælt?
Geografi. Kommer man sejlende nordfra, strækker Lillebælt sig fra Juelsminde i nord til Als i syd, og bæltet har et uregelmæssigt forløb. Det nordligste og bredeste stykke er over 15 km bredt og snævrer sig ind mod sydvest til det smalleste stykke mellem Fyn og Jylland, der er ca. 1 km bredt.
Er det gratis at køre over Lillebælt?
Transportministeriet har regnet på, hvad det vil koste, hvis man gør broen gratis per 1. juli 2022. I engangsomkostninger vil det ifølge Transportministeriet koste 28,9 milliarder kroner. 19,1 milliarder kroner af det er den resterende gæld, der er i selskabet Storebælt A/S.
Er Vilvordevej spærret?
7 til 16 – ofte tidligere – og Vilvordevej forventes lukket til november 2023. Jimmy Svantemann har konstateret, at Vilvordehøj ikke længere er spærret, bruges dog til opmagasinering af skure og maskiner. Da Vilvordehøj er blind, og man kan kun komme til og fra Vilvordehøj via Vilvordevej, hjælper det ikke meget.
Hvor høje er motorvejsbroer?
Normalt har broer i Danmark en frihøjde på 4,63 meter hvilket giver passage for almindelige store køretøjer. 4,63 meter er for eksempel højden på nye motorvejsbroer.