Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Kan man blive nægtet aktindsigt?
En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?
Visse sagstyper er som udgangspunkt helt undtaget fra retten til aktindsigt. Det gælder først og fremmest straffesager og offentligt ansattes personalesager. I offentligt ansattes personalesager kan du dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
Kan man søge aktindsigt flere gange?
Hvis du gentagne gange søger om aktindsigt i de samme dokumenter i den samme sag, har myndigheden også mulighed for at give afslag.
Forvaltningsret: Aktindsigt efter offentlighedsloven
Hvor lang tid har man til at lave en aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvor lang tid tilbage kan man få aktindsigt?
Det følger af bestemmelsen i 2. pkt., at en anmodning om aktindsigt i alle tilfælde som udgangspunkt skal være færdigbehandlet inden syv arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget.
Hvilke sager dokumenter kan man ikke få aktindsigt i?
- Oplysninger om enkeltpersoners private herunder økonomiske forhold.
- Oplysninger om private virksomheders drifts- eller forretningsforhold el. lign.
Hvad er reglerne for aktindsigt?
- Enhver har ret til aktindsigt. ...
- Dokumentet skal være indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed. ...
- Dokumentet skal være undergivet administrativ sagsbehandling i forbindelse med myndighedens virksomhed. ...
- Der skal være tale om et dokument i offentlighedslovens forstand.
Kan man få afslag på aktindsigt?
Under visse betingelser kan en myndighed dog efter offentlighedsloven helt afslå at behandle en ressourcetung aktindsigtsanmodning og altså meddele afslag på aktindsigt, uden at myndigheden først har undersøgt, om det ønskede materiale kan udleveres eller skal undtages fra aktindsigt.
Hvad skal man skrive når man søger aktindsigt?
Der stilles ikke efter offentlighedsloven nogen formkrav til en anmodning om aktindsigt, ligesom der ikke stilles noget krav om, at der gives en begrundelse for anmodningen. angive det tema, som sagen eller dokumentet vedrører (”temakravet”).
Hvornår skal man have svar på aktindsigt?
Når du har sendt en ansøgning om aktindsigt, skal myndigheden svare på henvendelsen hurtigst muligt. Som hovedregel skal du have svar på din anmodning inden for 7 arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget. Du skal dog være opmærksom på, at svartiden kan variere afhængigt af sagens omfang.
Hvad må udleveres ved aktindsigt?
Offentlighedslovens udgangspunkt er, at alle har ret til aktindsigt, medmindre loven giver adgang til at undtage sager, dokumenter eller oplysninger fra indsigt. Oplysninger om erhvervsmæssige forhold er under visse betingelser undtaget fra aktindsigt.
Hvad skal et afslag på aktindsigt indeholde?
Hvis du afslår en anmodning om aktindsigt helt eller delvist, skal begrundelsen fremgå af afgørelsen. Begrundelsen skal indeholde en kort beskrivelse af sagen, vurderingen og henvisning til de relevante bestemmelser i lovgivningen.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.
Hvor klager man over aktindsigt?
Du kan klage over afslag på aktindsigt direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, som anmodningen om aktindsigt vedrører. Du skal indsende din klage til den myndighed, der har truffet afgørelsen.
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Formkrav til dokumenterne
Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
Kan jeg se min journal hos politiet?
På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Kan man få at vide hvem der har anmeldt en?
Hvis du er blevet anmeldt, har du krav på at få oplyst, hvor Udbetaling Danmark har sine oplysninger fra, og de vedlægger anmeldelsen, når de skriver til dig. Hvis Udbetaling Danmark kender navn, adresse eller telefonnummer på den person, der har givet dem oplysningerne, vil det fremgå af det brev, de sender til dig.
Hvad er notatpligt?
Som medarbejdere i kommunen er vi omfattet af reglerne om notatpligt. Det betyder, at vi har pligt til at notere mundtlige oplysninger i en sag, hvis de har betydning for den afgørelse, vi efterfølgende skal træffe, eller hvis de i øvrigt er væsentlige.
Hvem har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven?
Hvem (§ 9, stk.
Når parter i en sag beder om aktindsigt, skal I træffe afgørelse efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Man er part i en sag, hvis man har en retlig, individuel, væsentlig og direkte interesse i sagens udfald, dvs. hvis man modtager en afgørelse som klager eller ansøger.
Hvordan får man aktindsigt i afdødes journal?
Aktindsigt i afdødes journal
Derudover er det muligt at videregive afdødes journaloplysninger, hvis det er nødvendigt for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse, eller der er væsentlige hensyn til afdøde patient, en sundhedsperson eller andre. Det er dog ikke en patientrettighed.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Kan man få aktindsigt i forsikringssager?
Hvis der er to forsikringsselskaber involveret i din sag, vil begge selskaber kunne få adgang til sagens dokumenter. Forsikringsselskabets eventuelle partsrepræsentanter vil også kunne få adgang til alle dokumenter i din sag.
Hvad er løbende aktindsigt?
En anmodning fra parten om aktindsigt i oplysninger, der senere måtte indgå på sagen (løbende aktindsigt), vil myndigheden i almindelighed være forpligtet til at notere på sagen og sørge for, at parten løbende eller i hvert fald med regelmæssige mellemrum bliver gjort bekendt med nye dokumenter i sagen.