En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap halvdelen af danskerne har under 10 kilometer til jobbet, men samtidig viser opgørelser også, at blot 20 procent af disse ture foregår på cykel. Udviklingen understreger behovet for bedre cykelstier i hele landet, lyder det fra DI Transport.
Hvor mange voksne cykler på arbejde?
60.000 danskere i 'Vi Cykler Til Arbejde'.
Hvor mange københavnere cykler på arbejde?
I hele verden peges der på København som én af de bedste byer at cykle i. Med mere end 672.000 cykler og 384 km cykelsti er byens cykelkultur åbenlys, hvor end du kigger hen. 44% af alle ture til arbejde og uddannelse i København sker på cyklen.
Hvor meget cykler danskerne i gennemsnit?
Danskerne kører i gennemsnit 3,2 km. pr. cykeltur. Fra 2014 til 2022 faldt 6-17-årige børns cykelture fra 33 til 22,5 procent.
Hvor mange ejer en cykel?
Næsten alle danskere ejer en cykel – ca. ni ud af ti.
Astral: Be Seen Sooner l Hvor mange cyklister kan du se?
Hvor stor procentdel af danskerne ejer en cykel?
90% af danskerne ejer en cykel, og vi cykler i gennemsnit 1,6 kilometer om dagen. Statistikkerne om, hvor cykling som er populært, taler sit tydelige sprog: Cykling er populært i Europe og i Asien, primært i Japan og Kina . Til gengæld er cykling ikke særligt brugt som transportmiddel i USA.
Hvem cykler mest i Danmark?
Unge cykler mest
dag. Antal cyklede kilometer stiger, når man går fra barn til voksen. Unge mellem 18 og 29 år cykler mest, hvorefter cykeltrafikarbejdet falder med alderen.
Hvilket land cykler man mest i?
Selvom cyklen i sin tid blev opfundet i Tyskland og senere tog en stor udvikling i England, er vi i Danmark et af de lande i verden, der cykler mest. Faktisk er de danske cykelstier kun overgået af Holland, som er det land der cykler mest i hele verden - dernæst kommer Danmark som nr.
Hvorfor cykler danskerne så meget?
Når der bliver spurgt ind til begrundelser for, hvorfor Danmark bør prioritere cykelområdet, træder tre hovedårsager frem: 87% mener, at cyklen er godt for klima og miljø. 87% mener, at cykler skaber bedre folkesundheden og mindsker de offentlige sundhedsudgifter.
Hvilken land har flest cykler?
Flest bruger den til at komme på arbejde. I Danmark har vi flest cykler per indbygger i verden, og i gennemsnit cykler vi 1,6 kilometer hver dag. Holland er eneste land, der overgår Danmark i at cykle mest med 2,5 kilometer i gennemsnit om dagen.
Hvor mange cykler hver dag i København?
på en gennemsnitlig hverdag i København, og byen huser mere end 745.000 cykler, hvilket giver København flere cykler end selve indbyggere.
Hvor hurtigt cykler en professionel?
En almindelig hobby-cyklist kan forvente at køre mellem 15-25 km/t i gennemsnit på flad vej. En fit cykelrytter, derimod, kan ofte holde en gennemsnitshastighed på omkring 25-35 km/t.
Hvilken by har flest cyklister?
København, Danmark – en seriøst cykelvenlig by!
København er en anden fantastisk by for at komme rundt på cykel. Mindst 62 % af de mennesker, der bor der, går til arbejde eller skole på cykel; og det anslås, at de cykler mere end 1,4 millioner kilometer om dagen!
Hvad cykler man i gennemsnit?
2022 har på flere måder levet op til sin udnævnelse som Cyklens år, og nu melder et nyt studie sig på banen med mere medvind til danske cykelentusiaster. Studiet anslår, at danskerne gennemsnitligt cykler 1,6 kilometer per dag.
Hvad sker der hvis man cykler hver dag?
Du får mere ilt og næring til musklerne. Musklerne bliver stærkere og mere udholdende og kalorieforbruget er i top, så motions-cykling er også en god slankekur. Kropsvægten bliver lettere at styre, og du kan bedre spise det, du vil, fordi stofskiftet sættes i vejret.
Hvem står bag Vi cykler til arbejde?
Vi Cykler Til Arbejde er Danmarks største motionskampagne for arbejdspladser. Det er Cyklistforbundet, der står bag kampagnen, og hvert år er der masser af fine præmier på højkant til alle, der cykler med.
Hvor mange cykler stjæles i Danmark?
46.131 cykeltyverier på et år er alt for mange. I Midtjylland steg antallet fra 6.741 cykler i 2021 til 7.547 i 2022. Vi havde ellers set en tendens henimod, at der blev stjålet færre og færre cykler, men at dem der forsvandt, var i den dyre ende af prisskalaen.
Hvor meget skal man spise når man cykler?
For en forholdsvis ny og utrænet rytter, der cykler med lav intensitet, kan 30 gram kulhydrat i timen være en fornuftig og realistisk start. Cykler du rigtig langt eller med højere intensitet, bør du dog sigte mere i nærheden af 60 gram i timen eller måske endnu mere, hvis du kan holde til det.
Hvor mange cykler bliver der solgt i Danmark?
I 2017 blev der importeret lidt over godt en halv million cykler med rugbrødsmotor, mens tallet i 2022 var cirka 380.000. Tallene er udtryk for, hvor mange cykler, der bliver importeret til Danmark, ikke hvor mange der konkret bliver solgt.
Hvornår cykler danskerne mest?
Bortset fra juli måned, cykles der mere i sommerhalvåret end om vinteren. Månederne med den største cykeltrafik er juni og september, mens det laveste ses i december og januar. Der ses en tydelig sammenhæng mellem alder og antal cyklede kilometer pr dag.
Hvornår kom cykler til Danmark?
Man kan med rette betegne det som forløberen for den egentlige tohjulede cykel. De første dræsiner kom til Danmark allerede i 1818. Dræsinen blev forbedret af den britiske karetmager Denis Johnson og sat i produktion under navnet pedestrian hobby horse.
Hvor bliver der cyklet mest i Danmark?
Der er betydelige forskelle mellem kommunerne på, hvor meget der cykles. Samlet – dvs. både som fritidsaktivitet og som transportform – cykles der mest i de mindre ø-kommuner og i København og på Frederiksberg, mens der cykles mindst i landkommuner, som ikke ligger tæt på en større by.
Hvilken dansker har vundet flest cykelløb?
Rolf Sørensen (født 20. april 1965) er en dansk cykelagent og cykelkommentator samt tidligere professionel cykelrytter. Han er Danmarks mest vindende cykelrytter nogensinde med 53 sejre i sine i alt 17 sæsoner som cykelrytter.
Hvorfor er Danmark et cykelland?
"Danmark - et cykelland" forbinder den danske cykelkultur med verdens største cykelløb. Den er et svar på, hvorfor det er selvindlysende, at Tour de France skal til Danmark. Men filmen stiller samtidigt det danske folk og landskab i et positivt lys, som skal tiltrække turister både før, under og efter Tour de France.