Københavns Kommune har syv forvaltninger. Hver forvaltning løser opgaver for et af de syv udvalg.
Hvem er forvaltningen i kommunen?
Hvem træffer beslutninger i kommunen? Kommunalbestyrelsen er den øverste kommunale myndighed. Det betyder, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt kan tage stilling til enhver sag, der vedrører kommunen, og har ansvar for de beslutninger, kommunen træffer.
Hvor mange forvaltninger er der i Odense Kommune?
Odense Kommune er organiseret i syv forvaltninger med hver et overordnet fagområde.
Hvad er Økonomiforvaltningen?
Økonomiforvaltningen betjener overborgmesteren som forperson for Borgerrepræsentationen og Økonomiudvalget, ligesom det yder hjælp, råd og vejledning til de øvrige medlemmer af Borgerrepræsentationen.
Hvordan er Københavns Kommune opbygget?
Københavns Kommunes styre består af et økonomiudvalg og seks stående udvalg, der arbejder med hver deres fagområde. Hvert af de stående udvalg har en borgmester som forperson og betjenes af hver deres forvaltning.
What are Municipalities and How are They Structured?
Hvor mange forvaltninger er der i Københavns Kommune?
Københavns Kommune har syv forvaltninger. Hver forvaltning løser opgaver for et af de syv udvalg.
Hvad består en kommune af?
En kommune er en lokal administrativ enhed inden for et geografisk afgrænset område. Der er 98 kommuner i Danmark. Kommunens øverste ledelse er kommunalbestyrelsen eller byrådet, som består af politikere valgt af kommunens borgere.
Hvordan kontakter jeg Københavns Kommune?
Har du behov for en hurtig afklaring, bør du i stedet ringe til Borgerservice på 33 66 33 66 eller bestille tid til et personligt møde.
Hvilke forvaltninger er der?
Forvaltningens organisation
Kernen er statsforvaltningen og kommunalforvaltningen. De vigtigste dele af statsforvaltningen er centraladministrationen og den lokale statsforvaltning.
Hvor mange forvaltninger er der i Aalborg Kommune?
Organisering i Aalborg Kommune
Der er et stående udvalg for hver af Aalborg Kommunes 7 forvaltninger. Læs mere om de 7 forvaltninger: Økonomi og Erhverv. Job og Velfærd.
Hvilke forvaltninger har Vejle Kommune?
- Borgmesterens Kontor.
- Direktion.
- Kommunaldirektørens Stabe.
- Teknik & Miljø
- Børn & Unge.
- Velfærd.
- Kultur & Sundhed.
- Økonomi og Arbejdsmarked.
Hvad er den offentlige forvaltning?
Offentlig forvaltning eller offentlig administration er en fællesbetegnelse for det organisationsapparat som forbereder, udreder og iværksætter beslutninger, som er taget af politiske myndigheder. I moderne samfund har den offentlige forvaltning endvidere fået en stadig stigende selvstændig beslutningsmyndighed.
Hvad betyder en forvaltning?
Forvaltning er en offentlig myndigheds måde at administrere lovgivning på. Forvaltningen er en del af den udøvende magt.
Hvem er en del af den offentlige forvaltning?
Indenrigsområdet, herunder kommunernes og regionernes styrelse, kommunale fællesskaber m.v., kommuners og regioners opgaver, kommunal udligning, bevillinger og generelle tilskud til kommuner og regioner, valglovgivning, folkeregistrering m.v.
Hvor mange forvaltninger er der i Thisted Kommune?
Thisted Kommune har tre forvaltninger, der dækker hver sit område.
Hvad er en forvaltningschef?
Forvaltningschefen refererer til kommunaldirektøren og løfter overfor denne og kommunalbestyrelsen ansvaret for den faglige kvalitet og udvikling, den personalemæssige ledelse samt den økonomiske og juridiske styring af alle forvaltningens aktiviteter.
Hvad er forvaltningens opgave?
Forvaltningsretten administrerer den måde hvorpå staten, regioner og kommuner samt underliggende forvaltninger, skal udøve deres virke, altså måden hvorpå de dagligt arbejde med gældende love over for fx. borgere, som har brug for en eller anden service fra det offentlige.
Hvem ejer Københavns Kommune?
HOFOR er kommunalt ejet. Forskellige dele af koncernen har forskellige ejerkommuner. Københavns Kommune er eneejer af den del af koncernen, der vises herunder. Kommunerne nævnt nedenfor ejer den del af koncernen, der består af HOFOR Vand Holding A/S med datterselskaber.
Hvor mange ansatte er der i Københavns Kommune?
Antal administrative ansatte i KK (årsværk) er steget fra 8.921 årsværk i januar 2014 til 10.165 årsværk i januar 2023 svarende til en stigning på 14%.
Kan man bruge borgerservice i en anden kommune end den man bor i?
Kan man bruge Borgerservice i en anden kommune? Ja, man kan bruge Borgerservice i en anden kommune end den, hvor man bor. Det betyder, at man kan få hjælp til at løse opgaver, uanset hvor i landet man befinder sig.
Hvad styrer kommunerne?
Efter kommunalreformen i 2007 er kommunernes opgaver fastsat som de såkaldte 'borgerrettede opgaver', der alle består af velfærdsforvaltning: sundhed, beskæftigelse, det sociale område, børnepasning, folkeskolen, ældreplejen, erhvervsservice, kollektiv trafik og veje, natur, miljø og planlægning og kultur.
Hvor mange medlemmer skal der være i en kommunalbestyrelse?
I kommuner med færre end 20.000 indbyggere (7 kommuner) skal der være mindst 9 og højst 31 medlemmer. I kommuner med flere end 20.000 indbyggere skal der være mindst 19 og højst 31 medlemmer, i Københavns Kommune dog højst 55. Medlemmerne kaldes kommunalbestyrelsesmedlemmer eller byrådsmedlemmer.
Hvilken kommune betaler mest i skat?
Gentofte Kommune suverænt højdespringeren med en skattestigning på 1,37 procent svarende til godt 370 millioner kroner ekstra. Det skyldes ifølge borgmester Michael Fenger (K) reformen af den kommunale udligningsordning fra 2020.
Hvad laver teknisk forvaltning?
Teknik og Miljø er en forvaltning, der blandt andet arbejder med byudvikling, byggeri, byliv, mobilitet, natur og miljø, kollektiv trafik samt anlæg og drift af veje.
Hvad er TMF en forkortelse for?
Teknik- og Miljøforvaltningen er ansvarlig for drift og udvikling af byen til gavn for københavnerne, erhvervsliv og andre brugere af byen. fornyer nedslidte byområder og skaber grønne områder og byrum, der giver københavnerne mulighed for leg, bevægelse og oplevelser.