Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 37 procent af danskerne følger virksomheder eller influencers på sociale medier. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor tallet var 34. Fremgangen er især båret af de unge, hvor andelen, der følger virksomheder og influencers, er steget fra 57 procent til 67 procent.
Hvilke influencere følger unge?
Undersøgelsen viser imidlertid, at et større antal unge følger store profiler, som også kan defineres som influencere. Fx svarer 71 procent, de følger Anders Hemmingsen. Næsten halvdelen af de kvindelige respondenter følger Sofie Linde.
Hvorfor ser unge op til influencer?
“Influencere er opmærksomhedsmagneter, og de laver en masse indhold, der genererer rigtig meget trafik, særligt fra unge mediebrugere. Derfor får influencere større og større betydning i mediebilledet”, lyder det fra journalistisk lektor Camilla Mehlsen, der har stået i spidsen for undersøgelsen.
Hvor mange følgere har en micro influencer?
En micro-influencer er en influencer med under 15.000 følgere - og gerne over 5.000 følgere. De er defineret af at være helt almindelige mennesker, der har opbygget en følgerbase på deres Instagram, der typisk er baseret på deres passion, som tydeligt fremgår. Det kan for eksempel være mad, rejser, mode eller lignende.
Hvor mange følgere har en makro influencer?
Dog er der forskel på, hvor mange følgere influencerne har, og derfor findes der forskellige former for influencere: Micro-influencer – mellem 10.000 og 100.000 følgere. Makro-influencer – mellem 100.000 og 500.000 følgere. Mega-influencer – mellem 500.000 og 1,5 mio.
HVOR MANGE FØLGERE KAN MIKA FÅ PÅ TIKTOK PÅ 1 UGE?
Hvor mange følgere har en mega influencer?
Mega-influencerne er de helt store spillere på de sociale medier. De er toppen af kransekagen, og de har tusindvis, nogle gange millioner, af følgere, som mere eller mindre følger med i deres hverdag. En tommelfingerregel er, at mega-influencere i dansk kontekst ofte har +100.000 følgere.
Hvilke sociale medier bruger unge Mest 2023?
Tre ud af fire 13-23-årige bruger dagligt sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok, og de unge oplever generelt, at det forventes af dem, at andre kan kontakte dem via sociale medier.
Hvilken aldersgruppe er mest på Instagram?
Over 1 milliard månedlige brugere. Det er også en meget populær platform for millennials, hvor størstedelen af brugerne er mellem 24 og 35 år. 32 % af brugerne er mellem 25 og 30 år. Næsten 30 % af Instagrams befolkning er mellem 18 og 25 år.
Hvor mange unge ser nyheder?
Andelen er størst blandt de yngste: 99 % af de 12-18-årige har profil på et eller flere sociale medier, mens det gælder for 68 % af befolkningen over 71 år.
Hvor mange unge bliver påvirket af sociale medier?
Hver fjerde ung oplever, at deres følelse af ”at være god nok” påvirkes i negativ grad – og mere end hver tredje ung føler i en vis grad, at andres liv er bedre end deres eget, når de er på sociale medier. Unge vil i stedet hellere bruge tid på at være sammen med deres venner i den fysiske verden.
Hvornår er man en dårlig influencer?
En dårlig influencer er typisk kendetegnet ved en person, der ikke formår at påvirke positivt eller skabe reel værdi for sine følgere eller samarbejdspartnere. Typiske fejl: Reklamerer for Coca-Cola den ene uge, og næste uge for Pepsi. Feedet har ikke en rød tråd, dvs taler om alt muligt, og om ingenting.
Hvordan påvirker Instagram unge?
Unge der bruger meget tid på Insta udvikler en større optagethed af krop og udseende og et større selvfokus. Unge, der bruger meget tid på at tjekke andres profiler ud, føler sig mindre attraktive, usikre og er i større risiko for at udvikle angst og føle sig mindreværd.
Hvem er Danmarks mest kendte influencer?
- Josephine Skriver (4.147.646 følgere)
- Natasha Thomsen (3.411.316 følgere)
- Daily Watch (2.183.295 følgere)
- Nina Agdal (1.696.886 følgere)
- Caroline Wozniacki (1.109.021 følgere)
Hvilke sociale medier bruger de unge mest?
personer i aldersgruppen 16-74-årige, som er den population statistikken dækker. Facebook var fortsat det sociale medie, som flest brugte med 84 pct. Det næstmest udbredte sociale medie var Instagram (56 pct.) efterfulgt af Snapchat (45 pct.).
Hvilket køn bruger mest Instagram?
Facebook er det mest udbredte sociale medie generelt, men mindst blandt Dansk Folkepartis vælgere. Instagram er mere populært blandt kvinder end mænd.
Hvilken målgruppe bruger mest Instagram?
Instagram – For mange, men særligt de yngre målgrupper
Instagram er en del af Meta på samme måde som Facebook, men alligevel er langt størstedelen af brugerne her de yngre målgrupper. Det er nemlig blandt de unge målgrupper (15-25 år og 26-35 år), at der er allerflest brugere.
Hvilket socialt medie er mest brugt i Danmark?
- Facebook: 84%
- Instagram: 56%
- Snapchat: 45%
- LinkedIn: 33%
- Pinterest: 21%
- TikTok: 19%
Hvor mange unge er på Instagram?
Det er næsten hver tredje dansker over 12 år, som er på Instagram hver dag. Blandt de 4-8 årige er 19% på Instagram ugentligt. YouTube benyttes dagligt af 29% af danskerne, mens 52% benytter det ugentligt. Blandt de 9-14 årige er det 88%, som benytter YouTube ugentligt.
Hvor mange unge er på TikTok?
I Danmark er andelen af 15-29-årige, der ugentlig bruger TikTok steget fra 3 procent i 2019 til 41 procent i 2022. Det viser tal fra DR's medierapport 2022 (se kilde 2). Her fremhæves det også, at de 9-14-årige danske børn er den største brugergruppe i Danmark trods TikToks aldersgrænse på 13 år.
Hvad koster en influencer Med 100.000 følgere?
Her kan du læse mere om at lave en Instagram virksomhedsprofil. Har du rigtig mange følgere - eksempelvis mere end 100.000 - så kan du tjene op mod 100.000 kr for en kampagne, som typisk dækker over en række posts og stories, samt rettighederne til det indhold, som influenceren laver.
Hvor meget tjener en influencer om måneden?
Og selvom det er de færreste influencere, der vil – eller må – sige noget om, hvor meget de tjener, kan hun løfte sløret for, hvor mange penge der er i de korte internetreklamer. »De store influenter i Danmark tjener omkring 300.000 kroner om måneden i gennemsnit,« fortæller hun i 'Stories for millioner'.
Hvad laver en influencer på en dag?
Hvad laver man som influencer? Som influencer deler du content. Du vil blive kontaktet af virksomheder, organisationer og brands, der giver dig produkter, gratis prøver og penge mod at du promoverer deres brand på dine profiler. Nogle gang får du et fast beløb, andre gange bliver du kommissionslønnet.