Når du køber en brugt bil hos en bilforhandler, har du altid to års reklamationsret efter købeloven. En eventuel garanti, du blev lovet ved købet, erstatter ikke reklamationsretten. Hvis fejlen er dækket af reklamationsretten, har du ret til at få afhjulpet den fx ved en reparation.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvad dækker 2 års garanti på bil?
Købeloven er brugt bil indebærer bl. a., at du har to års reklamationsret fra den dag, du modtager din nye bil, og den er omregistreret. Købeloven dækker for fejl og mangler, der var til stede, da du købte bilen, eller hvor årsagen til manglen var til stede ved købstidspunktet.
Hvad siger købeloven om garanti?
Hvor købeloven sikrer dig to års reklamationsret ved bilkøb hos en forhandler, er garanti et løfte fra garantigiver (forhandler eller importør) om at påtage sig en risiko for fejl og mangler. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på ift. hhv. reklamationsret og garanti.
Kan man sælge en bil uden garanti?
Hvis du skal have en bedre beskyttelse, end den beskyttelse købeloven giver, skal du sørge for at aftale med bilforhandleren, at han giver en garanti. En garanti er ikke noget, du har krav på, men kun noget du får efter aftale. Garantien skal være anført i slutsedlen.
Tesla Model 3 - SÅ MEGET bedre end den gamle
Er der garanti på køb af brugt bil?
Præcis som når du køber en ny bil, så kan uheldet selvfølgelig også være ude, når du køber en bil brugt. Men så er det godt, at du som bilkøber i Danmark faktisk er ret godt dækket ind. Reklamationsretten følger automatisk med, når du køber brugt bil af en bilforhandler. Det gør garantien ikke nødvendigvis.
Hvad betyder 2 års reklamationsret?
Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.
Hvornår har man ret til at få pengene tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad? Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Hvor lang tid må en vare være til reparation?
Du kan reklamere over mangler, der viser sig senest 2 år efter købet. Fx kan kameraet på din mobiltelefon godt virke de første 3 måneder efter købet for derefter at gå i stykker. Da manglen viser sig inden for de 2 år efter købet, har du ret til at få mobilen repareret eller byttet til en ny – evt. få pengene retur.
Hvor meget garanti har man på brugt bil?
Når du køber en brugt bil hos en bilforhandler, har du altid to års reklamationsret efter købeloven. En eventuel garanti, du blev lovet ved købet, erstatter ikke reklamationsretten. Hvis fejlen er dækket af reklamationsretten, har du ret til at få afhjulpet den fx ved en reparation.
Hvor lang er garantien på en brugt bil?
Købeloven gælder for alle forhandlere. Det vil sige, at du er dækket af en 24 mdrs. reklamationsret som forbruger, hvis du køber en brugt bil hos en brugtbilsforhandler. I praksis betyder reklamationsretten, at forhandleren er forpligtet til at udbedre eventuelle fejl på køretøjet i op til 2 år efter handlen.
Hvad betyder 3 års garanti?
Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven. En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser).
Hvor mange års garanti er der på elektronik?
Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.
Hvor lang garanti er der på en reparation?
I lovgivningen er der heller ikke fastsat en bestemt tid for, hvor længe en reparation skal holde. Nogle reparatører yder en garanti eller tilbyder reklamationsret i en bestemt periode fx i et år. Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år.
Er der garanti i power?
Målet med kontinuerlig produktudvikling er at skabe langtidsholdbare produkter, der hjælper dig i hverdagen. Holdbare produkter og ro i maven – det er årsagerne til, at Point giver 7 års garanti på sine store husholdningsapparater. Fra 1.1.2024 er garantiperioden for husholdningsapparater og mikroovne solgt 7 år.
Hvad er sliddele på en bil?
Sliddele dækker eksempelvis over bremsedele, kobling, udstødning og affjedring i bilen. Foruden at tjekke bilens stand, når du køber den, er det derfor også en god idé at lægge penge til side i dit budget til større reparationer og værkstedsregninger.
Hvor mange gange må man reparere en vare?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvad gør du hvis du opdager en fejl ved en vare du har købt i Ikea?
Hvis du ønsker at reklamere over et produkt, så kan du besøge Retur & Reklamationsafdelingen i et af vores varehuse eller kontakte vores Kundesupport. I Danmark har kunder, ifølge Købeloven, 2 års reklamationsret, men hos IKEA har vi valgt at give vores kunder hele 5 års reklamationsret på vores produkter.
Kan man nægte at give penge tilbage?
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
Kan jeg forlange mine penge tilbage?
Er du blevet lovet en returret, skal du have dine penge igen. Er du blevet lovet en bytteret, kan du vælge andre varer i butikken. Som udgangspunkt må du forvente, at varen skal returneres i en stand, så den kan sælges igen som ny. Stiller sælgeren andre krav, må han eller hun oplyse det tydeligt inden købet.
Kan man få sine penge tilbage hvis man er blevet snydt?
Kan jeg få pengene tilbage? Ja. Først skal du dog kontakte din bank for at få dit betalingskort spærret. Hvis der er hævet beløb, du ikke har godkendt, kan du få banken til at tilbageføre pengene.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.
Hvad dækker udvidet reklamationsret?
Udvidet reklamationsret gælder, når producentens garanti er udløbet. Reklamationsretten dækker alle problemer relateret til hardware som følge af fabrikationsfejl eller at produktet ikke fungerer i overensstemmelse med produktbeskrivelsen.
Er der garanti på en garanti reparation?
I dag har man derfor fra Forbrugerombudsmandens side slået fast, at der ikke gælder en garanti på garanti, medmindre det specifikt er aftalt i garantibestemmelserne.