Klage over din kommune Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvor kan jeg klage over en vare?
Hvis du som forbruger er utilfreds med en vare eller tjenesteydelse, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Du skal altid gå til den, du har købt varen af, inden du klager.
Hvordan starter jeg en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvor kan pårørende klage?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Sådan skriver du en god klage til kommunen
Hvor lang tid tager en klage?
Når klagen skal indgives til den myndighed, som har truffet afgørelsen skyldes det, at myndigheden skal have mulighed for at genvurdere sin afgørelse. Fastholdes afgørelsen, sendes sagen videre til Ankestyrelsen. En afgørelse skal som hovedregel genvurderes inden 4 uger efter, at klagen er modtaget.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvem skal man klage til?
Kan du og den erhvervsdrivende ikke finde en løsning, kan du gå videre med sagen og klage til enten Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Forbrugerklagenævnet eller til et af de private klage- og ankenævn, der tager sig af forbrugerklager.
Hvad har pårørende krav på?
De nærmeste pårørende til en afdød har krav på at få oplysning om sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde. Medmindre det strider mod den afdødes ønske eller hensynet til den afdøde. Hvem der bliver betragtet som nærmeste pårørende afhænger af omstændighederne.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.
Kan man klage efter 4 uger?
Den almindelige klagefrist på 4 uger skal som udgangspunkt overholdes, men Ankestyrelsen kan - når der er en særlig grund til det - dispensere fra en mindre overskridelse af klagefristen. Det er vigtigt, at borgeren i sin klage anfører de særlige grunde, der har betydet, at klagefristen er blevet overskredet.
Hvad betyder det at klage?
skriftlig eller især mundtlig tilkendegivelse hvor en person udtrykker sin utilfredshed med et forhold, en udvikling, en beslutning el. lign.
Kan man klage over sin advokat?
Hvis du er utilfreds med det salær, advokaten kræver, kan du klage til Advokatnævnet. Det kan du læse mere om på Advokatsamfundets hjemmeside.
Hvor klager man over et køb?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvem kan klage over advokat?
Hvem kan klage? Klager kan indgives af klienter, advokater og andre, der har en retlig interesse i klagen. I nogle tilfælde vil nævnet afvise at behandle en klage over for eksempel modpartens advokat med henvisning til, at klager ikke har retlig interesse i klagen.
Hvordan sagsøger man kommunen?
Du sagsøger en person/virksomhed/kommune ved at udtage en stævning. Hvis det er en civil sag (en tvist – modsætning til straffesag), kan du selv sagsøge via min retssag. De fleste vælger dog at benytte sig af en advokat til hjælp med stævningne.
Hvad kan man klage over som patient?
Du kan klage over f. eks. en undersøgelse, et behandlingsforløb, fødselshjælp, genoptræning, journalføring mm. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvornår skal der være klagevejledning?
6.1 Hvornår skal der gives klagevejledning? Pligten til at give klagevejledning gælder kun i de tilfælde, hvor en afgørelse kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed. Der er dog intet til hinder for, at en myndighed oplyser om, at der ikke kan klages over afgørelsen til anden forvaltningsmyndighed.
Kan man klage direkte til Ankestyrelsen?
Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.
Hvor lang tid tager en sag i Ankestyrelsen?
Ankestyrelsen har en sagsbehandlingstid på 6 til 8 måneder alt efter, hvilken sagstype der er tale om. Ankestyrelsen behandler cirka 13.000 arbejdsskadesager om året. Vores sagsbehandlingstid er omkring 8 måneder i de fleste af sagerne. Der er dog visse sager, vi forsøger at afslutte, inden der er gået 6 måneder.
Hvor mange klager over politiet?
Den Uafhængige Politiklagemyndighed modtog sidste år 1.031 klager over politiets adfærd. 960 adfærdsklager blev afgjort i 2022. 207 klager blev afsluttet ved såkaldt notitssagsbehandling. 30 klager endte med, at DUP udtalte, at en betjents adfærd var »kritisabel« eller »meget kritisabel«.
Hvordan skriver man en god klage?
Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over, og hvorfor. Du skal angive dit for- og efternavn. Derudover er der ingen krav til måden, du skriver på. Du kan bruge tjeklisten her, når du skriver klagen.
Kan man klage over sin vurdering?
Hvis du har fået din nye ejendomsvurdering for 2020 og har fået besked om, at du kan klage, fra Vurderingsstyrelsen – Hvis du vil klage, er det nu muligt – kan du som boligejer klage over vurderingen for 2020. Du kan også klage over vurderingerne for 2013, 2015, 2017 og 2018 (de historiske vurderinger).
Hvor kan man klage over de nye vurderinger?
Det er ikke muligt at klage over den foreløbige ejendomsvurdering for 2022. Men i helt særlige situationer er det muligt at ansøge Vurderingsstyrelsen om at få ændret den foreløbige vurdering.