Hvordan arbejder man i faget? I historiefaget arbejder vi i og med tid. Derfor undersøger vi problemstillinger, der handler om forandringer, årsager, virkninger/ konsekvenser, brud og kontinuitet. Vi undersøger fortid og brug af fortid ved at analysere og fortolke kilder.
Hvilke metoder anvendes i historie?
Der findes flere forskellige metoder i Historie. De grundlæggende metoder, du skal benytte, er kildekritik, redegørelse, analyse af kilder samt diskussion. Vi vil se nærmere på, hvad historisk metode er og forklare dig de grundlæggende begreber, som du har brug for at kende til.
Hvad skal man lære i historie?
Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvil- kår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen.
Hvilken slags spørgsmål arbejder man med i historien?
Det er historikerens spørgsmål og undersøgelse der afgør hvordan et historisk spor tolkes. En fortidig genstand fx et vikingesværd eller et brev fra Christian d. 4 til den udvalgte prins er i sig selv fortidige spor, men det er historikerens spørgsmål der får sporene til at afgive udsagn om fortiden.
Hvad er centralt for den måde historiefaget arbejder på?
Central i faget historie står arbejdet med kilderne. Al den viden vi har om fortiden bygger på kilder, det være sig skrevne eller andre. Fælles for de fleste af de kilder man bruger i SRP arbejdet er, at de er frembragt af mennesker, og at de kan sige noget om hvordan mennesker har levet og oplevet i en given periode.
Arbejde.
Hvad handler historiefaget om?
De væsentlige mål med historiefaget i grundskolen er at gøre eleverne historisk tænkende og styrke deres historiebevidsthed. Undervisningen i historie skal bidrage til, at eleverne får en forståelse af samspillet mellem fortidsfortolkning, nutidsforståelse og fremtidsforventning.
Hvad er historie undervisning?
Faget skal blandt andet lære jer om, hvad der skete i gamle dage – og hvad gamle dage egentlig er. I skal arbejde med historiske begivenheder, som er vigtige ting, der er sket i fortiden. I skal også forstå, hvilken betydning det, der skete for længe siden, har for jeres liv i dag.
Hvad laver man i historie?
Indhold. Historievidenskaben fokuserer på mennesket og samfundets udvikling gennem tiderne. Det handler om at få overblik over en historisk periode og om at sætte begivenheder og personer ind i deres rette sammenhæng for at give en forståelse og et billede af fortiden.
Hvordan laver man en diskussion i historie?
Når du skal diskutere i historie handler det ofte om at fremsætte forskellige synspunkter på en problemstilling. Din diskussion vil som regel tage udgangspunkt i en kildekritisk analyse, hvor du har undersøgt en anden problemstilling. Det er vigtigt, at din diskussion ligger i forlængelse af din kildekritiske analyse.
Hvad er empiri i historie?
Når man undersøger noget videnskabeligt, tager man udgangspunkt i erfaringer i form af indsamlet empiri, fx observationer, kilder, cases, udsagn eller data. Empirien er det materiale, man analyserer, og som danner grundlag for videnskabelige erkendelser.
Er det svært at læse historie?
Læsning i historie er svært. Fagets tekster bruger ofte vanskelige begreber, og der er meget, som eleverne skal huske. Det er derfor en god idé, hvis læreren arbejder eksplicit med faglig læsning.
Hvad skal man have i snit for at læse historie?
Du skal have mindst 6,0 i eksamensgennemsnit, for at blive optaget i kvote 1. Opfylder du ikke karakterkravet på mindst 6,0, kan du søge optagelse i kvote 2 senest den 15.
Hvorfor undervise i historie?
At studere historie redder ikke liv, det gør ikke dit liv lettere, og det fanger ikke kriminelle. Men der er et par grunde til, at historiefaget er et af de vigtigste fag i enhver uddannelse: Historie hjælper os med at forstå mennesker og samfund. Historie bidrager til moralsk forståelse.
Hvad er metode i en opgave?
Hvad er metode? Metode er en beskrivelse af jeres fremgangsmåde, når I løser en opgave, altså den måde I skaffer jer viden og udformer jeres løsninger. Afhængigt af hvilken type opgave og hvilke fag I arbejder med, vil der ofte være forskellige krav til arbejdet med metode.
Hvilke faglige metoder er der?
- Kvalitativ metode.
- Kvantitativ metode.
- Komparativ metode.
Hvad er en historisk erindring?
Erindringshistorie drejer sig om hvordan mennesker i enhver nutid forholder sig til fortiden – hvilke dele af fortiden, der fokuseres på og genfortælles ved middagsbordet, i skolen, i politik, i TV-serier, i film eller i børnefjernsyn (Sigurd Barrett fortæller en hel del historie for tiden).
Hvordan skriver man en indledning til en historie opgave?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvilke ord bruger man i en diskussion?
- Derimod..
- Tværtimod…
- Men…
- Alligevel…
- På den anden side..
- Man skal også tænke på…
- Man kunne også hævde…
- Det er også noget, der taler for, at…
Hvordan diskuterer man?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Hvad er definitionen på en historie?
Ordet historie kommer af græsk historia, oprindelig 'undersøgelse, viden', siden også 'fremstilling, fortælling', af histor 'vidne, vidende, kyndig'.
Hvad er forskellen på historie og historik?
Historier er de historier, vi fortæller os selv om vores liv. Historier er altså subjektive. Historik derimod er de hændelser, der faktuelt er sket i fortiden. Historik er altså en objektiv størrelse.
Hvad arbejder en historiker med?
Som historiker vil det være dit job at studere og forstå fortiden og præsentere dine konklusioner for offentligheden eller for organisationer, der har brug for de værdifulde oplysninger.
Hvad er historisk tænkning?
Historisk tænkning i dette kompetenceområde omfatter bl. a. elevens evne til reflekteret at kunne revidere egnen forståelse af fortiden og fortællingerne om den – og i samspil hermed at revidere opfattelser af sammenhænge mellem fortid, nutid og fremtid og dermed også vurderingen af ens handlemuligheder.
Hvornår får man historie i skolen?
Historie. Faget historie er et obligatorisk fag i folkeskolen fra 3. til 9. klasse.
Hvem opfandt historie?
Historiefagets oprindelse
Herodot og Thukydid opfattes normalt som de to grundlæggere af historiefaget i den græske oldtid. Med Thykudids værk om den peloponnesiske krig etableres udenrigspolitikkens historie som et af historiefagets traditionelle fokusområder.