Grundreglen for formler i Excel er, at alle formler starter med et lighedstegn ”=”. Du skal klikke i den celle, hvor du vil have formlen og dermed beregningen for dit regnestykke. I formellinjen kan du se din formel. Klik på de celler, der skal indgå i formlen og adskil med en af de 4 regnearter.
Hvordan laver man en formel i Excel?
- Klik på den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8.192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. Bemærkninger!: ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Hvordan trækker man en formel i Excel?
- Markér den celle, der indeholder den formel, du vil fylde i tilgrænsende celler.
- Hold markøren i nederste højre hjørne, så den omdannes til et plustegn (+) som dette:
- Træk fyldhåndtaget ned, op eller på tværs af de celler, du vil udfylde.
Hvordan vises formler i Excel?
Hvis den er svær at finde på tastaturet, kan du også vise og skjule formler ved at gå til fanen Formler og klikke på Vis formler. Du kan skifte tilbage til standardvisningen ved at klikke på knappen igen. , mens resultaterne vises i projektmappecellerne i Excel til internettet.
Hvordan laver man funktioner i Excel?
Skriv en kort beskrivelse af, hvad du vil have en funktion til at gøre, og vælg derefter Start. En liste over funktioner, der sandsynligvis passer til dine behov og baseret på din beskrivelse, vises i feltet Vælg en funktion.
Selvstudium i Excel-formler og -funktioner
Kan ikke lave formel i Excel?
Når en formel ikke beregnes, skal du kontrollere, om automatisk beregning er aktiveret i Excel. Formler udfører ikke beregninger, hvis manuel beregning er aktiveret. Følg disse trin for at se, om Automatisk beregning er slået til. Vælg fanen Filer, vælg Indstillinger, og vælg derefter kategorien formler.
Hvordan man laver funktioner?
En funktion er en matematisk beskrivelse af sammenhængen mellem to eller flere variable, fx f(x) = x + 3. Når en variabel y afhænger af en anden variabel x, så siger vi, at y er en funktion af x. Når y er en funktion af x, så skriver vi y = f(x).
Hvordan får man 2 linjer i Excel?
Hvis du vil starte en ny linje med tekst eller tilføje afstand mellem linjer eller afsnit med tekst i en regnearkscelle, skal du trykke på Alt+Enter for at indsætte et linjeskift. Dobbeltklik på den celle, hvor du vil indsætte et linjeskift (eller markér cellen, og tryk på F2).
Hvordan skriver man gange i Excel?
Dividere tal i en celle
eks. skriver =10/5 i en celle, vises 2 i cellen. Vigtigt!: Sørg for at skrive et lighedstegn (=) i cellen, før du skriver tallene og operatoren / . Ellers fortolker Excel det, du skriver, som en dato.
Hvordan lægger man 2 celler sammen i Excel?
Kombiner data med og-tegnet (&)
Skriv =, og vælg derefter den første celle, der skal kombineres. Skriv &, og sæt anførselstegn rundt om et mellemrum. Markér den næste celle, du vil kombinere, og tryk derefter på Enter.
Hvordan virker SUM i Excel?
- =SUM(A2:A10) Adderer værdierne i cellerne A2:10.
- =SUM(A2:A10, C2:C10) Adderer værdierne i cellerne A2:10 samt cellerne C2:C10.
Hvordan bruger man SUM hvis i Excel?
- =SUM.HVIS(område; kriterium; [sumområde])
- 'Område': Det område af celler, der skal evalueres af kriterier. Påkrævet. ...
- 'Kriterium': Kriteriet som definerer hvilke celler som skal summeres. Påkrævet. ...
- 'Sumområde': De celler som skal tilføjes, hvis du ikke vil summere på værdierne i 'Område'.
Hvordan fastholder man en celle i Excel?
- Markér cellen under og til højre for de rækker og kolonner, der skal forblive synlige, mens du ruller.
- Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvordan trækker man procent fra et tal i Excel?
Hvis du vil subtrahere 15 %, skal du lægge et negativt tegn foran procentdelen og trække procentdelen fra 1 ved hjælp af formlen =1-n%, hvor n er procentdelen. Så hvis du vil subtrahere 15 %, skal du bruge =1-15 % som formel.
Hvordan regner man procent af et tal i Excel?
- Klik på en tom celle.
- Skriv =42/50, og tryk derefter på Enter. Resultatet er 0,84.
- Markér den celle, der indeholder resultatet fra trin 2.
- Klik på under fanen Hjem . Resultatet er 84,00 %, hvilket er procentdelen af korrekte svar i testen.
Hvordan sætter man ting i rækkefølge i Excel?
- Vælg en enkelt celle i den kolonne, du vil sortere på.
- Klik på under fanen Data i gruppen Sortér og filtrer for at udføre en sortering i stigende rækkefølge (A-Å eller fra mindste til største tal).
- Klik på for at udføre en sortering i faldende rækkefølge (Å-A eller fra største til mindste tal).
Hvordan sætter man minus i Excel?
Subtrahere tal i et område
Brug funktionen SUM til at lægge negative tal sammen i et område. Bemærk!: Der er ingen SUBTRAHER-funktion i Excel. Brug funktionen SUM , og konverter de tal, du vil subtrahere, til deres negative værdier. SUM(100;-32;15;-6) returnerer f.
Hvordan laver man en kolonne?
Sådan indsætter du en enkelt kolonne: Højreklik på hele kolonnen til højre for, hvor du vil tilføje den nye kolonne, og vælg derefter Indsæt kolonner. Sådan indsætter du flere kolonner: Markér det samme antal kolonner til højre for, hvor du vil tilføje nye kolonner.
Hvad er en funktion eksempel?
Et eksempel kunne være en varm kop te. Når tiden går, bliver teen koldere. Der er altså her tale om en sammenhæng mellem tid og temperatur. Matematisk siger man, at ”teens temperatur er en funktion af tiden”.
Hvilke forskellige funktioner findes der?
- Lineære funktioner.
- Eksponentielle funktioner.
- Potensfunktioner.
- Logaritmefunktioner.
- Polynomier (inkl. andengradspolynomier)
- Trigonometriske funktioner (cos, sin og tan)
Hvad betyder tallene i en funktion?
Tallet a kaldes hældningskoefficienten, og tallet b kaldes skæringspunktet med y-aksen. Hældningskoefficienten skal forstås som så meget, vores y-værdi vokser, hver gang vores x-værdi vokser med 1.
Hvordan låser man en formel i Excel?
- Markér de celler, du vil låse.
- Klik på den lille pil i gruppen Justering under fanen Hjem for at åbne pop op-vinduet Formatér celler.
- Markér afkrydsningsfeltet Låst under fanen Beskyttelse, og klik derefter på OK for at lukke pop op-menuen.
Hvorfor forsvinder 0 i Excel?
Excel fjerner automatisk foranstillede nuller og konverterer store tal til videnskabelig notation, f. eks. 1,23E+15, for at tillade formler og matematiske handlinger at arbejde på dem. I denne artikel beskrives det, hvordan du bevarer dine data i det oprindelige format, som Excel behandler som tekst.
Hvordan fjerner man linjer i Excel?
- Markér et eller flere regneark. Tip!: Hvis der er markeret flere ark, vises [Gruppér] i titellinjen øverst i regnearket. ...
- I Excel 2007: På fanen Visning i gruppen Vis/skjul skal du fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet Gitterlinjer.
Hvordan låser man et felt i en formel i Excel?
Foranstil dollartegnet foran den del af cellen du vil have låst. Eksempel: $A1 eller A$1 – her har du henholdsvis låst kolonne eller række. Du kan således blande absolutte og relative referencer, afhængigt af hvor og hvor mange $ du indsætter.