Ved film og videoer er det oftest instruktørens navn, man angiver som forfatter, alternativt manuskriptforfatteren - eller begge. Angiv instruktøren af filmen som det første i referencen med efternavn efterfulgt af komma og initialer for fornavn(e). Herefter noteres en parentes med den rolle - fx instruktør el.
Hvordan laver man en fodnote til en film?
Ved film: I fodnote eller parentes: (Filmens titel, år, tidspunkt for scene i film, der henvises til, f. eks. 11:25) I litteraturlisten: Instruktør [filmens titel]. (år).
Hvordan refererer man til en youtube video?
11) Henvisninger til youtube-videoer
Her skal der selvfølgelig også bruges henvisninger: I parentesen eller fodnoten skriver man brugernavnet på youtube- kontoen, årstallet på udgivelsen af teksten og minuttallet på den sekvens i klippet, man henviser til.
Hvordan citerer man korrekt?
Et citat er en nøjagtig gengivelse af forfatterens ord. Der er flere måder at markere et citat på. Ved et kort citat d.v.s. max 3 linjer anføres citatet med anførselstegn + teksthenvisning i parantes. Ved et længere citat indrykkes teksten + teksthenvisning i parentes til sidst.
Hvordan laver man en reference?
Første gang du angiver en reference i teksten, skal du selvfølgelig medtage forfatter, årstal og evt. sidetal. I de efterfølgende referencer af samme kilde kan du nøjes med at angive årstal + evt. sidetal i parentes, hvis du har anført forfatteren narrativt tidligere i samme afsnit.
How to Write A Short Film Script
Hvordan citerer man fra en video?
Ved film og videoer er det oftest instruktørens navn, man angiver som forfatter, alternativt manuskriptforfatteren - eller begge. Angiv instruktøren af filmen som det første i referencen med efternavn efterfulgt af komma og initialer for fornavn(e). Herefter noteres en parentes med den rolle - fx instruktør el.
Hvad skal der stå i en reference?
Dine referencer skal kunne fortælle, hvordan du har valgt at handle i visse situationer på arbejdspladsen, hvilken rolle du har taget i diverse teams, og hvordan du har håndteret eventuelle udfordringer. Eksempler på en god reference er for eksempel chefer, ledere og personaleadministratorer.
Hvordan angiver man et citat?
Et citat bør grafisk angives ved, at man som ovenfor bruger kursiv og/eller citationstegn: ”…”, og forfatteren skal altid anføres i tilknytning til citatet, enten i selve teksten, f. eks. ”som Christian Molbech skriver i Dansk Ordbog“, eller i fodnoten.
Hvad er et godt citat?
- Alt, hvad jeg ved, er, at jeg intet ved. ...
- Det har jeg aldrig gjort før, så det klarer jeg helt sikkert. ...
- Find ikke fejl, find en løsning. ...
- Vær dig selv, alle andre er alligevel optaget. ...
- Når du står i lort til halsen, er alt, hvad du kan gøre, at synge. ...
- Du misser 100 procent af de skud, du ikke tager.
Hvordan sætter man citater ind?
(Jensen, 2007: 10) ➢ Tydelig angivelse af citater Tydelig angivelse af citater Det er vigtigt, at typografien omkring citaterne tydeligt markerer, hvor citatet starter, og hvor det slutter. F. eks. via kolon og citationstegn (kortere citater) eller via indrykning.
Hvordan citerer man fra en hjemmeside?
- Navn på forfatter. Hvis ingen forfatter så Organisation. ...
- Sitets Udgivelsessår/ eller sidst opdateret. Hvis ingen dato så skriv både i teksthenvisning og litteraturliste no date.
- Titel på websiden. Hvis ingen titel (eller forfatter eller organisation) så URL.
- Titel på tidsskrift.
- Available at: URL.
- (Accessed: date)
Hvordan henviser man til en hjemmeside APA?
APA-standarden har specifikke regler for hvordan du bør henvise til en internetartikel. Husk at angive hele URL'en (www.scribbr.dk/APA-standard-kildehenvisninger) i stedet for blot at angive startsiden. Hvis du ikke henviser til en artikel men til et billede, en video el.
Hvordan henviser man til sociale medier?
Hvis der ikke er angivet noget navn, vil det være virksomheden/organisationen bag teksten, som er afsender. Herefter anføres forfatterens brugernavn til det sociale medie i en kantet parentes startende med @. Hvis forfatter optræder under alias, anføres dette som forfatters navn. Der afsluttes med punktum.
Hvordan refererer man til en fodnote?
Fodnotehenvisninger • Man opretter en fodnote ved at sætte sin cursor der, hvor henvisningen skal oprettes. Herefter klikker man på ”referencer” → ” indsæt fodnote. Fodnoten optræder således nederst på siden1. Parenteshenvisninger • Man indsætter parentesnoten efter sidste anførselstegn.
Hvordan skal en fodnote opstilles?
En kildehenvisning skrives i en fodnote nederst på siden. Det er en god ide at bruge Words fodnotefunktion. Vælg en standard: Svaret på spørgsmålet om hvad og hvor meget skal med i fodnoten vil typisk være: så lidt som muligt, men nok til at kunne identificere kilden i litteraturlisten.
Hvad skal man skrive i en fodnote?
Find ud af, hvilke oplysninger der skal med i fodnoten. Det kan være forfatterens navn, kildens titel, udgivelsesdatoen, udgiveren og det eller de sidetal, du henviser til. Placer fodnotenummeret eller -symbolet i slutningen af den sætning eller det afsnit, der kræver fodnoten.
Hvor meget må man citere?
Du må gerne citere kortere tekstuddrag fra bøger eller andet. Dette følger af ophavsretslovens § 22. Men det er svært at sige, hvor meget du præcist må citere, førend der er tale om plagiat, og du dermed krænker andres ophavsret. Derfor, hvis du er i tvivl, så citer kun meget korte uddrag fra værket.
Hvad er et direkte citat?
Direkte tale betyder, at personen taler direkte i teksten. Vi hører, hvad personen siger fra personens egen mund. Dette kaldes også citater eller replikker.
Hvornår skal citater indrykkes?
Citater på 40 eller flere ord
Hvis du bruger et citat med flere paragraffer skal du desuden indrykke den første sætning i alle paragraffer efter den første. Hvis citatet slutter med et punktum skal du angive kildehenvisningen efter punktummet.
Hvor langt kan et citat være?
Hos APA skelnes der mellem korte citater og lange citater. Et kort citat er citater på op til 40 ord. Lange citater er citater på 40 ord og flere.
Hvad må man ikke sige i en reference?
Den der giver referencen skal udtale sig loyalt, og må ikke udlevere personfølsomme oplysninger om eksempelvis sygdomme, misbrugsforhold, straffeforhold eller medlemskab af fagforening.
Hvad skal man sige som reference?
- Arbejdsrelation.
- Oplysninger, som kandidaten har givet i forbindelse med ansøgning og CV.
- Faglige og personlige kompetencer, arbejdsopgaver og resultater.
- Præstationer og arbejdskapacitet.
Hvad siger man som reference?
En reference er en person, der kender dig, og som giver supplerende oplysninger om dig som leder, kollega, medarbejder, studerende eller samarbejdspartner. Oftest vil det ske i en telefonsamtale, men det kan også være på skrift. Referencer har langt hen ad vejen erstattet skriftlige anbefalinger.
Hvornår skal man henvise?
Du skal henvise til kilder hver gang du anvender andres viden. Det kan f. eks. dreje sig om argumenter, citater, modeller, teori og statistikker, og det gælder både når du citerer direkte og når du omformulerer en kilde.
Hvordan får jeg undertekster på min video?
- Log ind på YouTube Studio.
- Vælg Undertekster i menuen til venstre.
- Klik på den video, du vil føje undertekster til.
- Under "Undertekster" skal du klikke på Mere ud for de undertekster, du vil redigere.