- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Kan jeg selv lave en faktura?
I Danmark har du mulighed for at lave en faktura uden at have CVR nummer, ved at fakturere i eget CPR nummer i stedet. Det kan du gøre momsfrit op til 50.000 kroner om året. Når du vil fakturere som privatperson, skal du stadig overholde reglerne for hvordan en faktura skal se ud, samt efterindberetning til Skat.
Hvordan fakturere man?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Forfaldsdato.
- Køberens navn og adresse.
- Sælgerens navn, adresse samt CVR-nummer.
- Beskrivelse af vare/ydelse.
- Leveringsdato (hvis leveringsdatoen ikke er den samme som fakturadato)
- Pris, valuta og betalingsbetingelser.
Hvad skal man bruge for at sende en faktura?
- Fakturadato.
- Fakturanummer, der skal være fortløbende. ...
- Sælgers navn, adresse og CVR-nr.
- Købers navn og adresse (også deres EU momsregistreringsnummer, hvis køber er herfra)
- Varens/ydelsens art, mængde og pris.
Hvad skal en gyldig faktura indeholde?
Indhold, der skal fremgå af din faktura
I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Fakturaer: Hvad du SKAL VIDE
Hvad er kravene til en faktura?
Sælgerens/virksomhedens navn og adresse. Købers/virksomhedens navn og adresse. Varens/ydelsens art, antal og pris. Leveringsdato (Hvis leveringen af varen eller ydelsen sker på et andet tidspunkt end fakturadatoen)
Hvad er forskellen på en faktura og en regning?
En sælger opretter en faktura og sender til kunden, hvorimod kunden modtager en regning fra sælgeren. Fakturaen er en anmodning om betaling, og en regning er noget, der skal betales. En kvittering er ikke det samme som en faktura, da dette er dokumentation på, at kunden har betalt.
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Hvad skal der stå på en faktura uden moms?
Normalvis skal der på en faktura også stå, hvor stor en del af beløbet, som momsen udgør, men da en privatperson ikke er momsregistreret, skal denne del undlades. Her er det vigtigt at påpege, at der slet ikke må stå ordet 'moms' på en faktura, hvor der ikke opkræves moms.
Hvornår skal man sende en faktura?
Faktureringstidspunkt. Fakturaer og afregningsbilag skal udstedes, når leverancen er afsluttet eller snarest derefter. Faktureringen må ikke ske senere end, hvad der er almindeligt inden for branchen, (fx uge- eller månedsvis).
Hvordan bogføre man faktura?
- Giv dine bilag et bilagsnummer, når du bogfører dem og skriv nummeret på bilagene.
- Brug fortløbende bilagsnumre, dvs. en rækkefølge fx 103, 104, 105 osv.
- Sæt eventuelle papirbilag i nummerorden i et ringbind.
- Gem bilagene i 5 år efter regnskabsårets udløb. Du må gerne gemme dem elektronisk.
Kan man lave en faktura som privatperson?
Selv som privatperson er der specifikke krav, der skal opfyldes, når du udsteder en faktura. Det er vigtigt, at fakturaen indeholder visse informationer for at sikre, at modtageren nemt kan identificere og bogføre den korrekt.
Hvordan fungerer faktura fabrikker?
På papiret udfører fakturafabrikken arbejde for firmaet, for eksempel håndværk eller rengøring. Men fakturaen er fiktiv. Der udføres ikke arbejde for firmaet. I stedet overføres pengene straks til udlandet og vender tilbage til firmaet typisk i kontanter eller på en konto i udlandet.
Hvad er forskellen på EAN og CVR?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Kan man betale med CVR-nummer?
Brug dit CVR-nummer til at modtage e-faktura
Det kræver kun et ID, som afsenderne kan bruge til at sende fakturaen til dig. ID'et kan fx være dit CVR- eller SE-nummer, eller du kan tilkøbe et eller flere EAN-numre.
Hvad vil det sige at fakturere?
En faktura betragtes oftest som en betalingsanmodning (hvis ikke der er betalt kontant). Dvs. at sælger udfærdiger et dokument (en faktura) til køber, som nøjagtig fortæller, hvad der er købt, hvad der skal betales, hvornår det skal betales, og hvorledes det skal betales.
Er en faktura en kvittering?
En kvittering og en faktura er begge dokumenter, der bruges i handelstransaktioner, men de har forskellige formål og funktioner. Mens en faktura er et krav om betaling, er en kvittering en bekræftelse på, at betalingen allerede er foretaget.
Hvad skal der stå på en kvittering?
- Navn på virksomheden, der sælger produktet eller ydelsen.
- Virksomhedens CVR-nummer eller SE-nummer.
- Navn på produkt eller ydelse der sælges.
- Beløb på hver produkt eller ydelse der sælges.
- Samlede beløb, som kunden har betalt.
- Dato for købet.
Hvordan man betaler en regning?
- Log på netbank via selvbetjening.
- Klik på ”Betal og overfør” i menuen. ...
- Klik på ”Betal indbetalingskort”
- Vælg korttypen (01, 04, 15, 71, 73, 75). ...
- Vælg hvilken konto, pengene skal trækkes fra.
- Indtast det beløb, som regningen lyder på