Hvis den umiddelbart følgende henvisning/fodnote refererer til samme værk og samme side som den forrige, kan du i den næste fodnote nøjes med at skrive ibid (fra latin: ibidem=sammesteds). Og hvis henvisningen er til samme værk, men til en anden side, skriver du: ibid, s.
Hvordan henviser man i en fodnote?
Fodnotehenvisninger • Man opretter en fodnote ved at sætte sin cursor der, hvor henvisningen skal oprettes. Herefter klikker man på ”referencer” → ” indsæt fodnote. Fodnoten optræder således nederst på siden1. Parenteshenvisninger • Man indsætter parentesnoten efter sidste anførselstegn.
Hvordan indsættes fodnoter i Word?
- Klik på det sted, hvor du vil indsætte en fodnote.
- Klik på Referencer > Indsæt fodnote. Word indsætter et referencetegn i teksten og tilføjer fodnotetegnet nederst på siden.
- Skriv fodnoteteksten. Tip!: Dobbeltklik på fodnotetegnet for at vende tilbage til det markerede sted i dokumentet.
Hvordan skal man skrive fodnoter?
- Vælg Fanen Reference.
- Klik på Indsæt Fodnote. ...
- Skriv indholdet af fodnoten.
- Når du er færdig, kan du klikke i teksten og skrive videre.
Hvordan laver man fodnoter og litteraturliste?
Du indsætter fodnoter ved at klikke det sted du vil oprette fodnoten og derefter klikke på fanen “Referencer” →”Indsæt fodnote”. Du har muligheden for at få Word til at oprette en litteraturliste ud fra dine fodnoter ved at bruge funktionerne i ”Citater og bibliografi”.
Sådan gentager du fodnote i Ms Word | Se samme fodnote igen i Ms Word
Hvordan bruger man samme fodnote?
- Klik på Udskriftslayout i menuen Vis.
- Klik på det sted i dokumentet, hvor referencen skal placeres.
- Klik på Krydshenvisning i menuen Indsæt.
- Klik på fodnote på listen Referencetype.
- Gør et af følgende. ...
- Klik på den note, du vil henvise til, i feltet Til følgende fodnote.
Er litteraturliste og kildeliste det samme?
Du bør inkludere alle kilder du bruger i dit bachelorprojekt, speciale eller anden opgave i litteraturlisten. Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag.
Hvordan laver man en korrekt kildehenvisning?
Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal. Når man parafraserer eller refererer et værk, kan man nøjes med at anføre forfatter(e) og årstal – men man må gerne tilføje sidetal.
Hvordan laver man en reference?
Første gang du angiver en reference i teksten, skal du selvfølgelig medtage forfatter, årstal og evt. sidetal. I de efterfølgende referencer af samme kilde kan du nøjes med at angive årstal + evt. sidetal i parentes, hvis du har anført forfatteren narrativt tidligere i samme afsnit.
Hvordan laver man en kildehenvisning i Word?
- På fanen Dokumentelementer under Referencer skal du klikke på Administrer.
- Klik på ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på genvejsmenuen Kildetype.
- Udfyld så mange af felterne, du ønsker. ...
- Klik på OK, når du er færdig. ...
- Gentag trin 3-6 for at tilføje flere kilder.
- Klik på Luk.
Hvordan indsættes fodnote?
Klik på det sted, hvor du vil indsætte fodnoten. Klik på indsæt > Indsæt fodnote.
Hvornår skal man lave en fodnote?
Fodnoter. Når du skriver større skriftlige opgaver, er det et ufravigeligt krav, at du sætter fodnoter, når du gengiver oplysninger, som du ikke selv har produceret, men hentet fra din primær- og sekundærlitteratur.
Hvor skal en fodnote placeres?
Fodnoter placeres sædvanligvis nederst på samme side som den tekst, til hvilken fodnoten henviser. Når du bruger fodnoter, bør du formulere dig kort og præcist. Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag.
Hvordan refererer man til et kapitel i en bog?
Hvis det er et kapitel i en antologi, er kapitlets forfatter ikke nødvendigvis på forsiden. Optræder som det første i referencen i referencelisten i form af efternavn efterfulgt af komma + mellemrum. Herefter fornavns initial(er) efterfulgt af punktum. Eventuelle mellemnavne følger efter fornavn - også som initial(er).
Er fodnoter før eller efter punktum?
Fodnoten sættes altid efter punktum, komma eller et andet tegn, den står op ad, medmindre den henviser til et specifikt led i sætningen.
Er Ibid med stort eller lille?
For at sikre korrekt brug skal du overveje følgende retningslinjer: Placer "Ibid." (med stort 'I') i det efterfølgende citat, hvis det henviser til den samme kilde som den umiddelbart foregående. Medtag sidetal, hvis den efterfølgende henvisning refererer til en anden side i samme kilde.
Hvad må man ikke sige i en reference?
Den der giver referencen skal udtale sig loyalt, og må ikke udlevere personfølsomme oplysninger om eksempelvis sygdomme, misbrugsforhold, straffeforhold eller medlemskab af fagforening.
Hvad skriver man i en reference?
Dine referencer skal kunne fortælle, hvordan du har valgt at handle i visse situationer på arbejdspladsen, hvilken rolle du har taget i diverse teams, og hvordan du har håndteret eventuelle udfordringer. Eksempler på en god reference er for eksempel chefer, ledere og personaleadministratorer.
Hvad er Ibid forkortelse for?
cit. Ibid. er forkortelsen for det latinske ord ibidem, der betyder "det samme sted". Forkortelsen bruges til at referere til det samme værk, der er blevet citeret umiddelbart før.
Hvornår skal man henvise til kilder?
Du skal henvise til kilder hver gang du anvender andres viden. Det kan f. eks. dreje sig om argumenter, citater, modeller, teori og statistikker, og det gælder både når du citerer direkte og når du omformulerer en kilde.
Hvordan skriver man kilder ind?
- Sidens eller tekstens overskrift (hvis det er muligt)
- Tekstforfatter (hvis det er muligt)
- Websidens navn.
- URL-adresse (link)
Hvad er forskellen på en bibliografi og en litteraturliste?
Litteraturlisten indeholder normalt kun de kilder, du har henvist til i teksten. Det kan ske, at der desuden ønskes en fuldkommen liste med al den litteratur, du har fundet og læst i forbindelse med en opgave eller et projekt. Det kaldes for en bibliografi.
Hvordan laver man en flot kildeliste?
- er en fuldstændig fortegnelse over de kilder, du bruger.
- organiserer litteraturen alfabetisk efter forfatterens efternavn. ...
- kan ordnes i forskellige referencesystemer. ...
- kan placeres efter opgavens hovedtekst og før eventuelle bilag.
Hvad er en forklarende fodnote?
2) Forklarende note, hvor man giver yderligere information, som er relevant, men ikke absolut nødvendig. Denne type noter vil være mere sjældne, da det er mest hensigtsmæssigt at indbygge alt relevant i teksten. Man kan dog bruge denne type til at uddybe et emne og evt.
Hvordan laver man et sidehoved på Docs?
- Åbn et dokument i Google Docs.
- Tryk på Rediger .
- Tryk på Mere. øverst til højre.
- Aktivér "Udskriftslayout".
- Tryk på sidehovedet eller sidefoden.
- Skriv den ønskede tekst i dit sidehoved eller din sidefod.