Hvordan klager man som patient?

Du skal sende din klage ved at bruge et digitalt klageskema, som du finder på Borger.dk. Kravet om, at du skal bruge et digitalt klageskema fremgår af klage- og erstatningsloven (§ 10b). Du skal logge på med dit MitID.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvordan laver man en patientklage?

Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på patienterstatningen.dk

Hvad kan man klage over som patient?

Hvad kan jeg klage over?
  • undersøgelse, diagnose og behandling.
  • information om og samtykke til behandling.
  • journalføring.
  • sundhedspersoners tavshedspligt.
  • lægeerklæringer.
  • psykiatrisk behandling, som du har samtykket til.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?

Det koster ikke noget at søge om erstatning. Hvad kan jeg søge erstatning for: Du har ret til at søge erstatning når behandlingen er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller en medhjælper. Det gælder også for fejlmedicinering eller lignende, der sker på et plejehjem eller et bosted.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskepatienter.dk

Hvordan kan man skrive en klage?

Klagevejledning – 10 gode råd
  1. Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
  2. Skriv kort og præcist. ...
  3. Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
  4. Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
  5. Fremhæv relevante udtalelser. ...
  6. Bevar roen. ...
  7. Vedlæg de relevante oplysninger. ...
  8. Kommenter forkerte oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fibromyalgi.dk

HÅNDTERING af patientklager



Hvad skal der stå i en klage?

Dit klagebrev skal indeholde:
  • navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
  • hvilken afgørelse du klager over.
  • hvorfor du klager.
  • dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
  • husk dato på dit brev.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvornår skal der være klagevejledning?

6.1 Hvornår skal der gives klagevejledning? Pligten til at give klagevejledning gælder kun i de tilfælde, hvor en afgørelse kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed. Der er dog intet til hinder for, at en myndighed oplyser om, at der ikke kan klages over afgørelsen til anden forvaltningsmyndighed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad sker der når man klager til Patientklagenævnet?

Hvis du klager over behandlingsstedet, afgøres din sag af Styrelsen for Patientklager. Hvis du klager over en eller flere konkrete sundhedspersoner, afgøres din sag af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?

Du kan klage, hvis du mener, at din ret til fx kørselsgodtgørelse, frit sygehusvalg, behandling i udlandet eller andre patientrettigheder er blevet tilsidesat. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?

Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade). Din sag skal først anmeldes til Patienterstatningen, som behandler sagen og træffer en afgørelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvad er mine rettigheder som patient?

Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvem sidder i Patientklagenævnet?

Medlemmer. Nævnet består for tiden af én formand, 2 næstformænd og 86 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger formand og næstformænd, som skal være dommere. Ministeren beskikker for hvert fagligt område et antal medlemmer, der alle er sundhedsfagligt uddannede.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvor skal jeg klage?

Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvor kan man klage over en praktiserende læge?

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på regionsyddanmark.dk

Hvad gør man hvis man er utilfreds med sin læge?

Vil du klage over en sundhedsfaglig behandling, det vil f. eks. sige den diagnose, du har fået, behandlingsforløbet, undersøgelsen, brud på tavshedspligt eller lægeerklæringer, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lgbtsundhed.dk

Hvordan søger man erstatning for fejlbehandling?

Hvordan søger jeg erstatning? Du kan søge erstatning hos Patienterstatningen. Patienterstatningen har ansvaret for at indhente alt relevant materiale og vurdere, om du har ret til erstatning. Idéen er, at gøre det så let at søge erstatning som muligt for borgerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Kan sygehus nægte behandling?

Udvidet frit sygehusvalg er din ret til at få hele eller dele af din undersøgelse eller behandling foretaget på et af de private hospitaler eller klinikker, som regionerne har indgået aftale med, hvis regionen ikke kan tilbyde dig undersøgelse eller behandling inden for din udrednings- og behandlingsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sst.dk

Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen?

Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientvejlederne i sin region.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Hvem kan klage?

Hvem kan klage?
  • Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
  • Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
  • Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
  • Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvordan klager man over et sygehus?

Hvis du i stedet ønsker at klage til en uvildig instans over den sundhedsfaglige behandling eller konkrete sundhedspersoner, skal du klage via Styrelsen for Patientklager.
  1. Se hvordan du klager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
  2. Klag over service hos praktiserende læge eller speciallæge.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på regionh.dk

Hvordan kontakter jeg embedslægen?

Hovednummer: 72 28 66 00. Telefonen er åben mandag til fredag kl. 9:30 - 15:00.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Kan pårørende klage?

For så vidt kan klageretten for nærmeste pårørende ikke siges at være afledt af afdødes vilje. Hertil kommer at den særlige klageret for nærmeste pårørende først indtræder når patienten er død, det vil sige på et tidspunkt hvor den pårørende der klager, ikke længere har nogen at aflede retten fra.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvor lang tid tager en klage?

Når klagen skal indgives til den myndighed, som har truffet afgørelsen skyldes det, at myndigheden skal have mulighed for at genvurdere sin afgørelse. Fastholdes afgørelsen, sendes sagen videre til Ankestyrelsen. En afgørelse skal som hovedregel genvurderes inden 4 uger efter, at klagen er modtaget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dukh.dk

Hvor lang tid har man til at klage?

Fire ugers klagefrist

Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bedrepsykiatri.dk

Kan man klage over visitation?

Som borger har man mulighed for at klage over afgørelser vedrørende visitation til omsorgstandpleje, specialtandpleje og socialtandpleje, over den tandbehandling man har modtaget samt over afgørelser om tilskud. Desuden vil man kunne modtage erstatning, hvis man varigt er blevet skadet af tandbehandling.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på omsorgstandpleje.org