- E-mail: [email protected].
- Telefon: 33 13 25 12.
- Digital Post: Folketingets Ombudsmand.
Hvordan kontakter man ombudsmanden?
Du kan også sende din klage i et brev eller en mail. Det anbefales at bruge den digitale postkasse (Digital Post) til at sende mails til ombudsmanden. Du kan få adgang til Digital Post på Borger.dk.
Kan man skrive til ombudsmanden?
Du kan både klage til ombudsmanden mundtligt og skriftligt og det er gratis at klage.
Hvornår kan man gå til ombudsmanden?
Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Indgivelse af klage til ombudsmanden.
Hvilke sager tager ombudsmanden?
Ombudsmanden behandler f. eks. klager over folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. På børneområdet behandler ombudsmanden også klager over en række private institutioner mv., som tager sig af opgaver i forhold til børn, f.
Hvad kan man bruge ombudsmanden til?
- at behandle klager over offentlige myndigheder.
- at tage initiativ til at undersøge en myndigheds forvaltning.
- at føre tilsyn med steder, borgere bor i kortere eller længere tid – f. eks. fængsler, døgninstitutioner og psykiatriske bofællesskaber m.v.
Kan ombudsmanden selv bestemme hvilke sager han vil behandle?
Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Man har altså ikke krav på at få sin klage behandlet, selv om de almindelige betingelser for at klage er opfyldt. Når vi vælger ikke at gå ind i en sag, kan det for eksempel skyldes, at klagen drejer sig om mindre ting.
Hvordan kan ombudsmanden afgøre en sag?
Ombudsmanden afslutter en fuld undersøgelse ved at udtale sin opfattelse af sagen. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse og henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny (se ombudsmandslovens § 22).
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad skal man skrive i en klage?
- dit navn.
- din adresse, telefonnummer og mail.
- dit cpr-nr.
- navnet på den myndighed, du klager over.
- gerne sagsnummeret på den sag, du klager over.
Er ombudsmanden en myndighed?
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Hvad er en ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.
Hvordan sender man en klage til kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvor kan man klage over en butik?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?
Så vidt muligt inden for 8 uger. Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse. Det fremgår af retssikkerhedsbekendtgørelsen § 17, stk.
Hvornår er en afgørelse ulovlig?
hvis afgørelsen ikke er blevet bekendtgjort over for adressaten • hvis et evt. krav om skriftlighed ikke er overholdt (i hvert fald ved bebyrdende afgørelser) • efter omstændighederne hvis en bebyrdende afgørelse er uklart formuleret. (Uklarhed i begunstigende afgørelser fortolkes til gunst for adressaten.)
Hvorfor kommer ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltnings- skik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne. Ombudsmanden behandler klager, tager sager op på eget initiativ og tager på tilsyns- besøg.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Er en afvisning en afgørelse?
Afvisning er det forhold, at en domstol pga. formelle mangler træffer afgørelse om, at den ikke kan indlade sig på at behandle en sag.
Hvornår kan man klage over en afgørelse?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Hvad er Ombudsmandspraksis?
I ombudsmandspraksis er der fastslået en række normer og principper for god forvaltningsskik, der vedrører, hvordan myndighederne bør optræde og opføre sig. Det betyder generelt, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad tjener en ombudsmand?
Lønnen til rigsrevisor og ombudsmanden følger departementschefernes. Deres løn er henholdsvis 1.980.223 kroner og 1.902.171.00 kroner.
Kan man klage over lang sagsbehandlingstid?
En lang sagsbehandlingstid kan føre til kritik fra f. eks. ombudsmanden.