- På fanen Referencer vælger du knappen Administrer kilder. ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på rullelisten Kildetype. ...
- Indtast oplysninger om kilden (navn på forfatter m.v.). ...
- Vælg knappen OK.
Hvordan laver jeg en litteraturliste i Word?
- På fanen Dokumentelementer under Referencer skal du klikke på Administrer.
- Klik på ...
- Klik på Ny.
- Vælg kildetype på genvejsmenuen Kildetype.
- Udfyld så mange af felterne, du ønsker. ...
- Klik på OK, når du er færdig. ...
- Gentag trin 3-6 for at tilføje flere kilder.
- Klik på Luk.
Hvordan laver man en litteraturliste?
- er en fuldstændig fortegnelse over de kilder, du bruger.
- organiserer litteraturen alfabetisk efter forfatterens efternavn. ...
- kan ordnes i forskellige referencesystemer. ...
- kan placeres efter opgavens hovedtekst og før eventuelle bilag.
Hvad er forskellen på en litteraturliste og en kildeliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Hvordan laver man fodnoter og litteraturliste?
Du indsætter fodnoter ved at klikke det sted du vil oprette fodnoten og derefter klikke på fanen “Referencer” →”Indsæt fodnote”. Du har muligheden for at få Word til at oprette en litteraturliste ud fra dine fodnoter ved at bruge funktionerne i ”Citater og bibliografi”.
Sådan laver du kildehenvisninger og litteraturliste i Word
Hvad er en litteraturliste?
En litteraturliste er en samlet liste over materiale, du har brugt i din opgave, fx bøger, artikler, musik og links. Du skal derfor kun medtage de kilder, som du faktisk refererer til i din opgave. Der er forskellige krav til, hvordan en litteraturliste skal være opbygget.
Hvad er forskellen på en bibliografi og en litteraturliste?
Litteraturlisten indeholder normalt kun de kilder, du har henvist til i teksten. Det kan ske, at der desuden ønskes en fuldkommen liste med al den litteratur, du har fundet og læst i forbindelse med en opgave eller et projekt. Det kaldes for en bibliografi.
Hvordan skal en fodnote se ud?
Fodnoten sættes lige efter – i stedet for at indsætte en parentes – og fodnoten skal så indeholde den samme info, som nævnt ovenfor ved parentesen. Husk her at bruge selve fodnote-funktionen i dit skriveprogram. Det lille 1-tal er fodnoten, og informationen indsættes nederst på siden som fodnote (se nederst på siden).
Hvad kommer først litteraturliste eller bilag?
Litteraturlisten placeres umiddelbart efter selve opgavebesvarelsen og inden eventuelle bilag. For nærmere retningslinjer om udarbejdelse af litteraturliste se selvstændigt afsnit herom. Bilag til opgavebesvarelsen placeres efter litteraturlisten.
Hvad skal der være i en kildeliste?
- Forfatter (efternavn, fornavne)
- “Titel på artiklen”
- Navnet på avisen.
- Dato for artiklens udgivelse.
Hvordan bruger man Litteraturlisteautomaten?
Om Litteraturlisteautomaten
Du behøver ikke vide noget om, hvordan de forskellige typer af kilder skal opstilles på forhånd. Du vælger blot en kildetype fra venstremenuen og udfylder de tilknyttede felter. Automaten klarer resten og sorterer litteraturlisten alfabetisk, når du kopierer den over i din opgave.
Hvordan sætter man litteraturliste i alfabetisk rækkefølge?
Med APAs referencesystem listes alle kilder alfabetisk med forfatterens efternavn som det første. Navnet efterfølges af årstal, fx Jensen, K. (2017). Forfatternavn og årstal korresponderer én til én med kildehenvisningen inde i opgaven, der i det nævnte eksempel kunne være (Jensen, 2017).
Hvordan laver man en god kildeliste?
- Sidens eller tekstens overskrift (hvis det er muligt)
- Tekstforfatter (hvis det er muligt)
- Websidens navn.
- URL-adresse (link)
Hvordan refererer man til en podcast?
Bag titlen skrives 'Podcast' imellem to klammer. Når man laver henvisninger til podcasts i sin opgave, bruger man minutter og sekunder i stedet for sidetal. I dette tilfælde kunne kilden se sådan ud: (EMU, 2019, 08:24). Ved år, måned og dag skrives artiklens publiceringstidspunkt.
Hvordan laver man en god indholdsfortegnelse i Word?
- Klik på det sted, hvor du vil indsætte indholdsfortegnelsen, hvilket normalt er i starten af dokumentet.
- Klik på Referencer > Indholdsfortegnelse, og vælg derefter en typografi af typen Automatisk indholdsfortegnelse på listen.
Hvordan henviser man til flere forfattere?
Bemærk: Ved 2 forfattere indsættes et & i referencen mellem forfatternes navne. Ved 3-5 forfattere: Er værket skrevet af 3- 5 forfattere, skal alle forfatterne anføres i teksten, første gang referencen forekommer. Herefter refereres til 1. forfatter, efterfulgt af et al.
Hvordan henviser man til en kilde?
Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal. Når man parafraserer eller refererer et værk, kan man nøjes med at anføre forfatter(e) og årstal – men man må gerne tilføje sidetal.
Hvad kalder man det når der er referencer til en tekst i en anden tekst?
Intertekstualitet betegner det forhold, at et værk eller en ytring direkte eller indirekte refererer til et andet. Intertekstualitet eller intertekstuel reference skal både forstås som de tekster et værk er skrevet over, refererer til, går i dialog med eller på anden måde står i relation til.
Er fodnoter med i anslag?
Optælling af ord og anslag
Én side i Word indeholder ca. 2400 anslag incl. mellemrum. Fodnoter tæller med i opgaven samlede antal anslag.
Hvornår sætter man en fodnote?
Fodnoter. Når du skriver større skriftlige opgaver, er det et ufravigeligt krav, at du sætter fodnoter, når du gengiver oplysninger, som du ikke selv har produceret, men hentet fra din primær- og sekundærlitteratur.
Er fodnoter før eller efter punktum?
Fodnoten sættes altid efter punktum, komma eller et andet tegn, den står op ad, medmindre den henviser til et specifikt led i sætningen.
Hvordan skal fodnoter laves?
- Klik eller tryk i det dokumentindhold, hvor du vil referere til en fodnote eller slutnote.
- Klik på fanen Referencer, og vælg derefter Indsæt fodnote eller Indsæt slutnote.
- Bemærk den nyoprettede fodnote nederst på den aktuelle side eller slutnote i slutningen af dokumentet.
Hvad er primær og sekundær litteratur?
Din opgaves primærlitteratur er den litteratur, du undersøger. Dvs. de historiske kilder, malerier, skønlitterære værker, data, observationer og andre kilder, der fungerer som den primære genstand for din analyse. Opgavens sekundærlitteratur er dine baggrundstekster.
Hvad hedder kildeliste på engelsk?
list stadig refererer til squeeze som forklaret i Afsnit A. 2, “Kontroller din kildeliste”.
Hvordan laver man kildehenvisning til en bog?
- forfatternavn(e)
- titel.
- udgivelsessted.
- udgivelsesår.