- Klik på den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8.192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. Bemærkninger!: ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Hvordan får man Excel til at regne sammen?
Du kan bruge en simpel formel til at lægge tal sammen i et område (en gruppe celler), men funktionen SUM er nemmere at bruge, når du arbejder med mere end nogle få tal. For eksempel er =SUM(A2:A6) mindre tilbøjelig til at have slåfejl end =A2+A3+A4+A5+A6.
Hvordan får man Excel til at regne procent?
- Klik på en tom celle.
- Skriv =42/50, og tryk derefter på Enter. Resultatet er 0,84.
- Markér den celle, der indeholder resultatet fra trin 2.
- Klik på under fanen Hjem . Resultatet er 84,00 %, hvilket er procentdelen af korrekte svar i testen.
Hvordan viser formel i Excel?
Visning af formler i cellerne gør det nemt at finde celler, der indeholder formler, eller at kontrollere for fejl. Med en genvejstastekombination kan du se formler i stedet for formelresultater i et regneark. Du kan få vist formler i alle celler ved at trykke på CTRL+` (det lille mærke er et accent grave).
Hvordan laver man en gange formel i Excel?
- Indtaste dem i en formel.
- Starte formlen med et lighedstegn (=)
- Bruge gangetegnet, som er *
Selvstudium i Excel-formler og -funktioner
Hvordan ganger man to celler i Excel?
Gang tal, der står i to separate celler. I en tredje celle skriver du '=', vælger den første celle, du vil bruge i regnestykket, indtaster derefter gange-symbolet (*) og vælger så den anden celle. Tryk “Enter”, og du vil se resultatet.
Hvordan trækker man fra i et regneark?
Subtrahere tal i en celle
Hvis du vil udføre simpel subtraktion, skal du bruge den aritmetiske operator - (minustegn). Hvis du f. eks. angiver formlen =10-5 i en celle, vises 5 som resultatet i cellen.
Hvorfor virker min formel ikke i Excel?
Når en formel ikke beregnes, skal du kontrollere, om automatisk beregning er aktiveret i Excel. Formler udfører ikke beregninger, hvis manuel beregning er aktiveret. Følg disse trin for at se, om Automatisk beregning er slået til. Vælg fanen Filer, vælg Indstillinger, og vælg derefter kategorien formler.
Hvad betyder udråbstegn i Excel?
Oprette en cellereference til et andet regneark
Du kan referere til de celler, der findes i andre regneark i den samme projektmappe, ved at føje navnet på regnearket efterfulgt af et udråbstegn (!) til starten af cellereferencen.
Hvordan regner man et procent af noget?
Hvis man skal finde en procentdel af et tal, kan man starte med at dividere tallet med 100. Det gør man, fordi procent betyder hundrededele og hvis man dividerer tallet med 100, har man én hundrededel af tallet. Herefter ganger man med procenttallet og får dermed resultatet.
Hvordan regner man procent eksempel?
Har man mistet 10% af en million enheder, så har man mistet 100.000 enheder og har nu 900.000 enheder tilbage. 10% af et stort tal er altså meget mere end 10% af et mindre tal, når vi snakker absolutte værdier. Men forholdsmæssigt er 10% det samme fald, nemlig det samme antal hundrededele der er mistet.
Hvordan regner man procent forskel mellem to tal?
For at finde stigningen i procent, mellem to tal, finder du først forskellen mellem de to tal. Derefter dividerer du forskellen med det oprindelige tal (det laveste tal). Til sidst ganger du med 100 også har du stigningen i procent.
Hvordan bruger man SUM?
summerer formlen =SUM. HVIS(B2:B5, "John", C2:C5) kun værdierne i området C2:C5, hvor de tilsvarende celler i området B2:B5 er lig med "John". Hvis du vil sammentælle celler på basis af flere kriterier, skal du se Funktionen SUM.
Hvordan får man 2 linjer i Excel?
Hvis du vil starte en ny linje med tekst eller tilføje afstand mellem linjer eller afsnit med tekst i en regnearkscelle, skal du trykke på Alt+Enter for at indsætte et linjeskift. Dobbeltklik på den celle, hvor du vil indsætte et linjeskift (eller markér cellen, og tryk på F2).
Hvordan trækker man 2 tal fra hinanden i Excel?
- Klik på en tom celle, og skriv et lighedstegn (=) for at starte en formel.
- Efter lighedstegnet skal du skrive nogle få tal, der er adskilt af et minustegn (-). F. eks. 50-10-5-3.
- Tryk på Enter. Hvis du bruger eksempeltallene er resultatet 32.
Hvad hedder gange i Excel?
Multiplicere tal i en celle
Hvis du vil udføre denne opgave, skal du bruge den aritmetiske operator * (stjerne). Hvis du f. eks. skriver =5*10 i en celle, viser cellen resultatet 50.
Hvad er en funktion i Excel?
En funktion er en foruddefineret formel, der hjælper dig med at spare tid. For eksempel kan du bruge funktionen SUM til at tilføje masser af tal eller celler og funktionen produkt til at multiplicere dem.
Hvad betyder ABS i Excel?
Returnerer et tals absolutte værdi. Et tals absolutte værdi er tallet uden dets fortegn.
Hvorfor forsvinder 0 i Excel?
Excel fjerner automatisk foranstillede nuller og konverterer store tal til videnskabelig notation, f. eks. 1,23E+15, for at tillade formler og matematiske handlinger at arbejde på dem. I denne artikel beskrives det, hvordan du bevarer dine data i det oprindelige format, som Excel behandler som tekst.
Kan man låse rækker i Excel?
Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvorfor skriver Excel?
Ofte sker #VÆRDI!, fordi formlen henviser til andre celler, der indeholder mellemrum, eller endnu vanskeligere: skjulte mellemrum. Disse mellemrum kan få en celle til at se tom ud, selvom den ikke er tom.
Hvordan minusser jeg i Excel?
Den nok mest basale måde at subtrahere i Excel er ved at indtaste et minus i en formel. Dette gør du, som ved brug af andre formler, ved at indsætte '=' og herefter minus to værdier. Herefter vil resultatet på minus-stykket dukke op i cellen, hvor du indtaster formlen.
Hvordan fjerner man minus i Excel?
- Vælg celle- eller dataområdet, du vil formatere med negative tal.
- Hvis du bruger Windows, skal du trykke på Ctrl+1. Hvis du bruger en Mac, skal du trykke på +1.
- I feltet Kategori skal du klikke på enten Tal eller Valuta.
- Vælg en indstilling for negative tal under Negative tal.
Hvilket tegn er divider?
Tegnet for division er : eller / eller ÷ (fx 12 : 3, 12 / 3 eller 12 ÷ 3). Det siges “12 divideret med 3”. Resultatet af division hedder en kvotient. Division er en af de fire grundlæggende regnearter, som også indeholder plus, minus og gange.
Hvordan sætter man tal i rækkefølge i Excel?
- Vælg en enkelt celle i den kolonne, du vil sortere på.
- Klik på under fanen Data i gruppen Sortér og filtrer for at udføre en sortering i stigende rækkefølge (A-Å eller fra mindste til største tal).
- Klik på for at udføre en sortering i faldende rækkefølge (Å-A eller fra største til mindste tal).