- Digital Post på www.borger.dk eller virk.dk. Borgere kan sende elektronisk post sikkert til regionen via E-boks eller med Digital Post på borger.dk. ...
- MitID i dit eget e-mailprogram. ...
- Send sikkert via professionel sikker post-løsning.
Hvordan sender man sikker mail til det offentlige?
Sikker mail via Virks.dks ”Digital post”
Hvis du skal sende en mail, som indeholder personfølsomme informationer eller fortrolige oplysninger, kan du benytte Virk. dks funktion ”Digital post”, hvor du kan være sikre på sende sikre mails til offentlige myndigheder.
Hvordan sender jeg mail til kommunen?
Sådan sender du Digital Post på borger.dk:
Du kan vælge mellem statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder. Når du har valgt myndighed, kan du i visse tilfælde vælge kategori for myndigheden. Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet.
Hvordan skriver man til det offentlige?
På borger.dk kan du via ”Digital Post” kommunikere med alle offentlige myndigheder. Klik på ”Min post” øverst på siden.
Er det sikkert at sende til en sikker mail?
Ønsker man at sende post, der indeholder andres personfølsomme oplysninger, er det vigtigt at kryptere sine e-mails. Det er nemlig den eneste måde, hvorpå man kan sikre mailens indhold og beskytte det mod uvedkommende. En sikker mail er derved en e-mail, hvis indhold er beskyttet.
Sådan sender du en sikker vedhæftet fil til e-mail 2024
Kan man sende sit CPR nummer på mail?
Datatilsynet kræver, at virksomheder der sender fortrolige personoplysninger via internettet, gør det via en sikker mail. Så hvis din virksomhed sender cpr-numre eller andre fortrolige personoplysninger via mails, så skal I nu anvende kryptering.
Hvordan sender man en krypteret mail?
- Klik på Filer > Egenskaber i den meddelelsen, du er ved at skrive.
- Klik på Sikkerhedsindstillinger, og markér derefter afkrydsningsfeltet Kryptér indhold af meddelelser og vedhæftede filer.
- Skriv din meddelelse, og klik derefter på Send.
Kan man ringe til borger dk?
Ring på 70 11 49 10.
Hvem er ansvarlig for Borger dk?
Borger.dk bliver leveret af Digitaliseringsstyrelsen og drives i et samarbejde mellem Staten, Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner. Det er Kontor for borger.dk i Digitaliseringsstyrelsen, der står bag udviklingen og den daglige drift af borger.dk.
Hvordan man skriver en tekst?
- Skriv i et aktivt sprog.
- Skriv simpelt uden akadmiker-jargon.
- Husk variation i dine sætninger.
- Inddrag din læser direkte.
- Skær ned for forvægtskonstruktioner.
Kan man sende sikker mail fra Gmail?
Når du sender eller modtager meddelelser i Gmail, angiver et hængelåsikon meddelelsens krypteringsniveau. Ikonets farve skifter afhængigt af krypteringsniveauet. : Egnet til dine mest følsomme oplysninger. S/MIME krypterer alle udgående meddelelser, hvis vi har modtagerens offentlige nøgle.
Hvad er en sikker mail?
”Sikker mail er en teknologi, man kan anvende, når man ønsker højere grad af beskyttelse af de oplysninger, man sender i e-mails. Sikker mail kan også bruges, hvis man ønsker at give høj grad af sikkerhed for, at afsenderen af en e-mail ikke er forfalsket. ”, siger sikkerhedschef i ScanNet Jakob Flink Schwartz.
Er der forskel på digital post og e-Boks?
Digital Post og e-Boks er ikke det samme. Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-Boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser.
Hvem har ansvaret for at sende sikker mail?
Hvem har ansvaret? Når en e-mail afsendes fra den dataansvarlige, er det den dataansvarlige, der har ansvaret for den sikre fremsendelse til modtagerens mailserver. Når e-mailen leveres til modtagerens mailserver, overleveres ansvaret for behandlingen af denne e-mail som udgangspunkt til modtageren selv.
Hvad koster en sikker mail?
MitID sikker mail er gratis
Der er dog et gebyr på 20kr pr certifikat, og du skal benytte Outlook 2019 eller Nyerere.
Er digital post sikker post?
Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger. Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den.
Hvem ejer mit DK?
Digitale tjenester
Mens e-Boks og mit.dk er privatejede, er borger.dk og virk.dk ejet af det offentlige. Login-løsninger: I dag kan man benytte både MitID og NemID, men i sommeren 2022 vil MitID afløse NemID, som dermed vil udgå. Du vil få besked i din net- eller mobilbank, når det bliver din tur til at få MitID.
Hvilke rettigheder har du som borger?
- Ytringsfrihed.
- Beskyttelse af privatlivets fred.
- Religionsfrihed.
- Ret til beskyttelse mod bagtalelse og tilsvining.
- Forsamlingsfrihed.
- Foreningsfrihed.
- Bevægelsesfrihed.
- Valgret.
Hvilke rettigheder og pligter har man som borger i Danmark?
Danmarks Riges Grundlov sikrer alle borgere nogle rettigheder, men giver os også nogle pligter. Rettighederne er fx ytringsfrihed, religionsfrihed, forsamlingsfrihed, retten til at danne foreninger og retten til personlig frihed. Pligterne er undervisningspligt og værnepligt (for mænd).
Hvornår kan man ringe til kommunen?
Har du specifikke spørgsmål om pas, kørekort, børnepasning, flytning m.v., skal du kontakte borgerservice i din kommune.
Kan man gå på borgerservice uden at bestille tid?
Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.
Hvordan kommer jeg i kontakt med min sagsbehandler?
Kommunen og andre kan give råd og hjælp
Fx kan du skrive, chatte, ringe og sende sms til Børnetelefonen. Ring gratis til Børnetelefonen: 116 111. Hvis du har brug for, at en voksen støtter dig, når du skal i kontakt med kommunen, kan Børnetelefonen hjælpe dig med en bisidder.
Kan man sende sikker mail fra Outlook?
For at sende sikker mail fra din Outlook-konto, skal du først aktivere kryptering. Dette kan gøres i Outlooks indstillinger under fanen "Sikkerhed". Her kan du vælge at kryptere alle udgående e-mails eller kun specifikke e-mails. Når kryptering er aktiveret, vil alle e-mails, du sender, automatisk blive krypteret.
Kan man sende sikker mail fra 365?
Hvis du er Office 365-bruger, kan du sende krypterede mails fra enhver enhed ved hjælp af Outlook til Windows, Outlook til Mac eller Outlook.com.
Hvad er en krypteret mail?
E-mailkryptering beskytter dine e-mails, ved at skjule meddelelsernes indhold, så det kun er de tilsigtede modtagere, der kan åbne og læse dem. E-mails kan være et sårbart medie, især når beskederne sendes via usikre eller offentlige netværk, fordi andre brugere kan opsnappe og læse dem.