På www.virk.dk kan virksomheden gratis indberette fakturaer til det offentlige. Hvis du i din virksomhed har et økonomisystem, så kan det være at dette system kan sættes op til at sende E-fakturaer direkte til det offentlige, kontakt evt. din it-leverandør.
Hvordan sender jeg en faktura til det offentlige?
Har du kunder i staten, regioner eller kommuner, fx statslige styrelser, regionale sygehuse eller skoler, skal du altid sende din regning som e-faktura. Gør du ikke det, så bliver din faktura afvist. Du skal bruge et EAN-nummer fra din offentlige kunde til at sende fakturaen det rigtige sted hen.
Hvordan sender jeg en faktura?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvordan sender jeg en regning til EAN-nummer?
For at kunne sende en EAN-faktura til det offentlige skal du først have fat i det 13-cifrede EAN-nummer, hvor du ved en almindelig faktura i stedet ville fakturere via et CVR-nummer. EAN-nummeret kan ses som institutionens eller virksomhedens elektroniske adresse og sikrer, at din faktura ender det rigtige sted.
Hvilke oplysninger skal man bruge for at sende en faktura?
CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed. Modtagerens navn og adresse. En specifikation af den pågældende vare, antallet og prisen uden moms.
e-faktura (i EHF format) til det offentlige
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Hvad er forskellen på faktura og EAN faktura?
Forskel på EAN-faktura og almindelig faktura
Forskellene er følgende: En almindelig faktura sendes ofte i papirform eller som en PDF-fil via e-mail. Modtageren skal manuelt indtaste oplysningerne i deres faktureringssystem. En EAN-faktura sendes elektronisk gennem NemHandelsregistret.
Kan man sende faktura uden CVR-nummer?
Ejeren kan dog vælge at registrere virksomheden, og dermed få et CVR-nummer til virksomheden. Man kan derfor godt fakturere, hvis man ikke har et CVR-nummer. Om virksomheden, der omsætter for under 50.000 kr., bliver registreret eller ej, gør som sådan ingen forskel, da der kan sendes en faktura i begge tilfælde.
Er EAN og CVR-nummer det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Hvornår sender man en faktura?
Faktureringstidspunkt. Fakturaer og afregningsbilag skal udstedes, når leverancen er afsluttet eller snarest derefter. Faktureringen må ikke ske senere end, hvad der er almindeligt inden for branchen, (fx uge- eller månedsvis).
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Hvornår må man sende en faktura?
En faktura skal senest være afsendt 3 år efter, at arbejdet eller ydelsen er udført og leveret. Det kan altså være, at du i april 2016 byggede en træterrasse for en kunde, men du først i juni 2019 sender en faktura til kunden.
Hvordan sender man en regning til kommunen?
På www.virk.dk kan virksomheden gratis indberette fakturaer til det offentlige. Hvis du i din virksomhed har et økonomisystem, så kan det være at dette system kan sættes op til at sende E-fakturaer direkte til det offentlige, kontakt evt. din it-leverandør.
Hvad er mit EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et 13-cifret nummer, som står for European Article Numbering. Man kan betegne det som en unik adresse, der bruges til at identificere modtageren, når der skal udstedes og betales en e-faktura. På en måde kan det kaldes for en elektronisk postkasse kun til modtagelse af e-fakturaer.
Hvordan laver man faktura uden CVR?
Hvis du samtidig ikke er momsregistreret, og du omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du sende fakturaen som privatperson. Når du sender faktura uden CVR-nummer, skal du som tidligere nævnt skrive dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer.
Hvor mange penge må man tjene uden CVR-nummer?
Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. på en 12-måneders periode, behøver du ikke at anskaffe dig et CVR-nummer.
Kan private sende EAN faktura?
Du opfylder lovkravet om at fakturere elektronisk til det offentlige. Du kan også bruge e-fakturering til at fakturere til det private. Du kan nemt sende elektroniske rykkere.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I 2021 vil et EAN-nummer koste mellem 500 og 1.500 kroner. Omkostningerne afhænger af din virksomheds årlige omsætning. Hvordan kan jeg få et EAN-nummer? Hver region og kommune har sit eget EAN-nummer, som du kan finde på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Hvordan sender man faktura til GLN nummer?
Hvordan sender man en EAN/GLN faktura i Web-Regnskab
Du skal blot indtaste kundens EAN/GLN nummer i feltet dertil når du opretter en faktura så vil den automatisk blive sendt ind i EAN systemet i OIOUBL format. Du skal have min. 10 credits på din konto for at den indsendes.
Hvad skal der stå på en privat faktura?
- Fakturadato, dagen hvor den udstedes.
- Fakturanummer (fortløbende nummer, der kan identificere fakturaen)
- Virksomhedens CVR-nr. ...
- Sælgerens/virksomhedens navn og adresse.
- Købers/virksomhedens navn og adresse.
- Varens/ydelsens art, antal og pris.
Hvordan laver man en EAN faktura?
- Log ind med NemId på Virk.dk.
- Opret en faktura eller en kreditnota.
- Indtast modtagerens EAN-nummer.
- Indtast leverandøroplysninger.
- Godkend og send fakturaen eller kreditnotaen.