Hvad skal en kreditnota indeholde? En kreditnota skal indeholde de samme informationer som en faktura. Det vil sige udstedelsesdato, udstederens oplysninger (navn, cvr-nummer, etc.), købers oplysninger, varens eller ydelsens oplysninger (antal, navn, pris, etc.) og moms.
Hvad skal der stå på en kreditnota?
En kreditnota skal have samme indhold som en faktura. Det vil sige, at der skal være en dato, sælgers oplysninger (navn, cvr-nummer, mv.), købers oplysninger, oplysninger om varen (antal, navn, mv.), samt moms.
Hvordan sender man en kreditnota?
Det bedste er at du krediter hele den forkerte faktura, i teksten kan du referere til fakturanummeret. Derefter fakturerer du det rigtig beløb og nyt fakturanummer. Du kan så sende både kreditnotaen og den nye faktura til kunden, dog kun hvis kunden har den forkerte.
Hvordan laver man kreditnota Billy?
I Billy Regnskabsprogram kan du med få klik oprette en kreditnota og få et komplet overblik over virksomhedens regnskab. Prøv Billy gratis. Med en kreditnota trækkes beløbet der er angivet på kreditnotaen fra beløbet på den orignale faktura. En kreditnota skal altid udarbejdes på baggrund af den oprindelige faktura.
Hvornår må man lave en kreditnota?
Man sender en kreditnota for at rette op på en fejl, der er lavet. For det første kan en kreditnota bruges, hvis kunden fortryder at have gjort et køb og gerne vil have pengene refunderet. En kreditnota kan også bruges, hvis en kunde fortryder en del af købet, der fremgår af fakturaen.
Hvad er en kreditnota?
Hvordan får man udbetalt en kreditnota?
Kreditnotaens beløb kan returneres til kunden i form af kontant udbetaling, beløbet kan blive indsat på en bankkonto eller blive udbetalt i form af et tilgodebevis. Alternativt kan kreditnotaens beløb også bruges til at udligne fremtidige køb fra den samme kunde.
Hvad er forskellen på en faktura og en kreditnota?
Forskellen ligger i, at med en kreditnota er det virksomheden, der skylder kunden penge, og ikke omvendt. Når man udsteder en kreditnota, skal den indeholde mange af de samme oplysninger som en faktura for at sikre, at begge parter har en klar forståelse af, hvad der skyldes, og hvorfor.
Hvad betyder det at få en kreditnota?
En kreditnota er det modsatte af en faktura og betyder, at du i stedet for at betale penge får penge tilbagebetalt for en faktureret handel. Det er også et udtryk for ”faktura i minus” – det vil sige, at den viser, hvad kunden har som tilgodehavende hos sælgeren.
Hvad er netto 30 dage?
Netto kontant: Netto kontant betyder, at kunden skal betale fakturaen med det samme. Altså, at den udstedte faktura skal betales på fakturadatoen. 30 dages netto: 30 dages betyder, at du giver kunden 30 dages kredittid fra fakturaen er udstedt, til fakturaen skal betales.
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Hvad er en negativ faktura?
En kreditnota er en negativ faktura, der angiver, hvor stort et beløb, som sælger skylder køber – den bliver udstedt, når en faktureret vare/ydelse skal tilbagebetales til køber.
Hvad hedder faktura i flertal?
fakturer [-ˈtu·rər] (ligesom ty.
Er der moms på en kreditnota?
Dette afsnit handler om, at hvis der ved en fejl skrives moms på en faktura, så kan det få som konsekvens, at den fejlagtigt fakturerede moms skal betales til Skatteforvaltningen, medmindre der for at rette fejlen udstedes en kreditnota, hvor momsbeløbet tilbageføres.
Hvad skal der være på en faktura?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvad er kravene til en faktura?
- Fakturadato, dagen hvor den udstedes.
- Fakturanummer (fortløbende nummer)
- Virksomhedens navn og CVR-nr. (eller SE-nr.)
- Varens/ydelsens art, antal og pris.
- Momsbeløbets størrelse.
- Samlet beløb for varen ydelsen.
Hvor meget må man fakturere uden CVR nummer?
Man kan derfor godt fakturere, hvis man ikke har et CVR-nummer. Om virksomheden, der omsætter for under 50.000 kr., bliver registreret eller ej, gør som sådan ingen forskel, da der kan sendes en faktura i begge tilfælde.
Hvornår er det for sent at sende en regning?
En faktura skal senest være afsendt 3 år efter, at arbejdet eller ydelsen er udført og leveret. Det kan altså være, at du i april 2016 byggede en træterrasse for en kunde, men du først i juni 2019 sender en faktura til kunden.
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Er en faktura det samme som en kvittering?
Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er et bilag, der beviser en kommende betaling.
Hvornår er en faktura gyldig?
Ifølge den danske bogføringslov skal fakturaer opbevares i fem år efter udløbet af det regnskabsår, som fakturaerne vedrører, hvis de er en del af virksomhedens regnskabsmateriale. Dette er både gældende for elektroniske fakturaer såvel som papirbaserede.
Hvorfor kan virksomheder købe uden moms?
Moms ved virksomhed til virksomhed (B2B)
Når to virksomheder taler om priser, er beløbet altid uden moms. Det skyldes, at momsen ikke har nogen indflydelse på virksomheders interne regnskaber. Som virksomhed ved man, at den moms, der skal betales til en anden virksomhed, kan trækkes fra i momsafregningen.