- Det er sjovest, hvis du har Motivation! ...
- Find jeres fokus og Begræns jer. ...
- Stil det Gode spørgsmål. ...
- Brug jeres egen Viden og holdninger. ...
- Søg efter Viden. ...
- Gør dit projekt spændende Brug billeder og grafer.
Hvad er en god projektopgave?
En projektopgave er en tværfaglig opgave, hvor du bruger forskellige fags indhold og metoder. Du skal prøve at tænke ind, hvilke fag, der kan være med til at gøre dit projekt bedre. Husk projektopgaven er ikke emnearbejde!
Hvad skal man have med i en projektopgave?
- en problemstilling.
- opgavens indhold.
- arbejds- og undersøgelsesformer.
- kilder og materialer.
- udtryks- og formidlingsformer.
- at fremstille et produkt.
- at gennemføre fremlæggelsen.
- et eller flere praksisfaglige elementer.
Hvordan skal man fremlægge i projektopgave?
Ved fremlæggelsen af projektopgaven er det vigtigt, at eleverne er opmærksomme på, at deres opgave er at formidle et budskab til en målgruppe. De skal være velforberedte, og hvis det er en gruppe, skal de på forhånd have aftalt, hvem der siger hvad. Det er vigtigt, at alle i gruppen siger nogenlunde lige meget.
Hvad er projektopgave i 9 klasse?
Alle elever i folkeskolen skal i 9. klasse arbejde med en obligatorisk projektopgave. Projektopgaven er en tværfaglig opgave, der tager afsæt i fagenes mål og har til for- mål at udvikle og vurdere elevernes projektfaglige kompetencer samt give eleverne indsigt i projektarbejdsformen.
How to Write a Project Plan [PROJECT PLANNING STEPS THAT WORK]
Hvor mange består ikke 9. klasse?
I skoleåret 2022/2023 bestod 90,2 pct. af eleverne dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Det betyder samtidig, at hver tiende elev forlader folkeskolens 9.
Hvad er en indledning til projektopgave?
Indledningen introducerer læseren til dit opgaveemne og din behandling af det. Den er vigtig, fordi det er her, din læsers forventninger til opgaven skabes. Vær tydelig og informativ i indledningen. Her introducerer du til det problem, du tager fat på i opgaven, og hvordan du vil løse det.
Hvad er en problemformulering projektopgave?
En problemformulering er en beskrivelse af det, man ønsker at finde ud af i et projektarbejde. Den skal kunne fungere som et afsæt for arbejdet, men også som selve omdrejningspunktet for opgaven. Man kan sige at det er det fundament, som arbejdet skal bygges på.
Hvordan man laver en god fremlæggelse?
- Sæt dig ind i stoffet. Hvis dit mål er at kunne tale frit, så hjælper det, hvis du sætter dig godt ind i stoffet. ...
- Øv fremlæggelsen inden. ...
- Lav et godt diasshow. ...
- Lav notekort. ...
- Omskriv lange sætninger. ...
- Læs ikke op. ...
- Brug kroppen. ...
- Tal højt og tydeligt.
Hvad skal der stå i en problemstilling?
- præcist formuleret, eksempelvis med fagtermer.
- specifik for dit projekt, det vil sige indeholder, hvad du vil undersøge (genstand), og hvordan du vil undersøge (teorier og metoder)
Hvordan laver man en synopsis projektopgave?
- Angivelse af overemne og delemne.
- Emnebegrundelse.
- Problemstilling.
- Underliggende problemstillinger.
- Delkonklusioner – ud fra arbejdet med de underliggende problemstillinger.
- Sammenfattende konklusion og perspektivering – ud fra den overordnede problemstilling.
Hvad er et handlings spørgsmål?
Handlingsspørgsmål kan fx starte med "Hvad kan man gøre for at …", "Hvilke muligheder er der …" eller "Hvordan kan vi ændre …". Handlingsspørgsmål er også åbne spørgsmål. Svarene vil ofte være jeres eller andres forslag til, hvordan man kan handle ud fra en bestemt viden.
Hvordan starter man en god problemformulering?
- hvad du har iagttaget inden for dit emne.
- at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
- hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
- at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvad er en god problemformulering?
En problemformulering udformes med et bærende spørgsmål og flere sammenhængende underspørgsmål. Spørgeformen hjælper med til at fastholde, at opgaven er en undersøgelse, der skal besvare et spørgsmål – den er ikke en fortælling, en lærebog eller et katalog over fænomener.
Hvordan laver man gode arbejdsspørgsmål?
- Videns- og dataspørgsmål: Hvad er...?, Hvem er...?, Hvor er...?, Hvilke...
- Forklarings- og forståelsesspørgsmål: Hvorfor...?, Hvordan kan det være...?
- Holdnings- og vurderingsspørgsmål: Hvorfor er det rimeligt, at...?, Hvorfor er det godt/dårligt...?
Hvordan laver man en god problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvor mange spørgsmål skal man have i en problemformulering?
En problemformulering er oftest ét spørgsmål, som du undersøger i din opgaven og til sidst besvarer i din konklusion - eventuelt med 2-5 underspørgsmål. En problemformulering kan se ud på forskellige måder, generelt er den: præcist formuleret - eksempelvis med brug af fagtermer.
Hvor mange spørgsmål skal der være i en problemformulering?
Hvordan skal problemformuleringen se ud? Problemformuleringen består af ét hovedspørgsmål, Når du skal formulere et hovedspørgsmål, kan du gøre det som en påstand, en undren eller et paradoks. Lav en række spørgsmål over forhold, der kunne være interessante indenfor emnet (noget du undrer dig over).
Hvordan sætter man en projektopgave op?
- Det er sjovest, hvis du har Motivation! ...
- Find jeres fokus og Begræns jer. ...
- Stil det Gode spørgsmål. ...
- Brug jeres egen Viden og holdninger. ...
- Søg efter Viden. ...
- Gør dit projekt spændende Brug billeder og grafer.
Hvad kunne et produkt være?
Et produkt er en vare som tilfredsstiller et ønske eller et behov. Et produkt er derfor meget mere end blot en fysisk genstand, det kan også være en proces, eksempelvis et kursusforløb hvor du tilegner dig viden, eller en service eksempelvis at blive transporteret fra et sted til et andet.
Hvad er et kreativt produkt?
Udover en traditionel fremlæggelse, så skal du også lave et kreativt produkt. Det kreative produkt er vigtigt og indgår som en del af den samlede bedømmelse. Formålet med det kreative produkt er, at du kan formidle de vigtige pointer fra din undersøgelse på flere måder. Følgende ideer kan måske inspirere dig.
Hvordan starter man en god indledning?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvordan starter man på en opgave?
I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Hvordan ser en god indledning ud?
En god indledning skal gøre tre ting: Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den. Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om. Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.