Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvordan skriver man en refleksion?
Typisk har refleksionen udgangspunkt i noget konkret. Det konkrete kan være oplevelser eller erindringer, som du har haft. Det bruges til at holde læseren i hånden og tydeliggør, hvordan du kommer til de abstrakte, filosofiske tanker.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvordan starter man en refleksion?
I indledningen introducerer du emnet, som du vil undersøge i artiklen. Det er vigtigt at lave et godt anslag, som vækker læserens interesse. I indledningen skal du vinkle din opgave ved at præsentere dit fokus på emnet. Indledningen bør maksimalt fylde ½ side.
Hvad er en faglig refleksion?
Refleksion er en særlig form for tænkning, hvor en undersøgelse og evaluering af arbejdet og de professionelle handlinger finder sted. Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger.
Hvordan man skriver en refleksion
Hvad er Refleksionsmodellen?
Den Pædagogiske Refleksionsmodel (PRM) træner den studerendes klinisk beslutningstagen gennem systematisk inddragelse af vidensformerne; patientperspektiv, observationer og undersøgelser, viden om sygdom, viden om oplevelse af at være syg, klinisk erfaring og den organisatoriske ramme.
Hvad er en Refleksionsopgave?
Refleksionsopgaven adskiller sig fra almindelige eksamensopgaver ved først og fremmest at tage udgangspunkt i den faglige og personlige indsigt, som man som studerende på dette trin allerede har erhvervet sig.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvad er det modsatte af refleksion?
Profleksion er, i modsætning til refleksion, at handle fremadrettet på vores mønstre. Via refleksion opbygger man erfaring og forståelse for sine handlinger.
Hvorfor er refleksion vigtigt?
Refleksion kommer af latin, og en ordbogsforklaring kan være tilbagekast, afspejling, genspejling. Det handler om eftertanke, også den tanke som kommer efter noget. Ved at reflektere over og se sammenhængen mellem handling og resultat, styrker vi muligheden for, at vi lærer til næste gang.
Hvordan afrunder man en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel skal ikke have en konklusion. Derfor skal afslutningen gøre to ting, som måske kan virke modsigende. Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen. Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er en reflekterende tekst?
I en reflekterende artikel er formålet at engagere læseren i en dybere refleksion, der kan udfordre egne overbevisninger og forståelse af verden. Gennem en velstruktureret og velovervejet argumentation får læseren indsigt i forfatterens tanker og overvejelser.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Karl Tomms spørgetyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Spørgsmålene bidrager til, at vi sammen skaber udviklende refleksive dialoger. Spørgsmålene åbner op for refleksioner og tanker, du måske ikke tidligere har gjort dig. Og det er i dette krydsfelt, vi kan udfordre hinanden.
Hvad er et hypotetisk spørgsmål?
Hypotetiske spørgsmål: • Hvad ville der ske, hvis …? Hvilken betydning tror du, det ville få, at …? Hvordan ville du opdage det? Hvem i dine omgivelser ville først opdage, hvis problemet forsvandt?
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.
Hvad er abstrakte refleksioner?
En abstrakt refleksion, hvor 'jeget' forholder sig til noget almenmenneskeligt eller noget generelt.
Hvad er sygeplejefaglige refleksioner?
Refleksion har omdrejningspunkt i en særlig struktur: Vi tænker på noget, f. eks. en bestemt plejesituation Vi tænker med noget, begreber, viden eller noget ubevidst, der sætter en ramme for, hvordan vi kan udfolde vores tanker Vi tænker ud fra noget, dvs.
Hvad er pædagogisk refleksionsmodel?
PRM er en metode til at kvalificere sygeplejen hos patienterne og udvikle kompetencer hos såvel sygeplejestuderende som uddannede sygeplejersker. PRM støtter en 'sædvane-udfordrende' refleksion, hvor der ses på egen praksis med nye øjne.
Hvad er refleksion sosu?
Refleksion beskrives i Uddannelsesordningen som at Eleven opnår erhvervsfaglig kompetence gennem en aktiv deltagelse i praktisk og teoretisk undervisning i uddannelsesspecifikke fag, grundfag, valgfri specialefag og valgfag samt gennem udførelse af og refleksion over de daglige arbejdsopgaver i praktikuddannelsen.
Hvad står PRM for?
Pædagogisk refleksionsmodel (PRM)
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen kan bruge et af de konkrete billedskabende eksempler som afsæt, eller den kan lægge ud med en abstrakt refleksion. Modtagerens nysgerrighed skal vækkes. Du skal forestille dig, at modtageren ikke kender til materialerne.
Hvordan skriver man med en personlig stemme?
Med den personlige stemme forholder du dig subjektivt til indholdet. Skriver du med din faglige stemme, så skal du skrive som en fagperson, der forholder sig objektivt og fagligt til indholdet. Det vil sige, at du ikke selv tager stilling, men i stedet fremlægger de forskellige synspunkter eller pointer objektivt.
Hvordan skriver man en god afrunding?
Når du skal skrive en afslutning, skal du forsøge at finde en overordnet pointe i din tekst. Du kan fx tage udgangspunkt i et bestemt synspunkt, som du har været inde omkring i teksten. Derudover er det vigtigt, at din afslutning hænger sammen med indledningen.
Hvordan starter man en afrunding?
Afrunding starter man ofte med at introducere med hele tal, hvor dit barn så skal afrunde til hele tiere. Tallet 17 skal rundes op til 20, 33 skal rundes ned til 30. Reglen lyder altså, at hvis dit tal slutter på 1,2,3 eller 4 runder du ned. Hvis dit tal slutter på 5,6,7,8,9 rundet du op.