I en sammenligning skal du helst gå på tværs emnemæssigt i forhold til de artikler du har, dvs. du skal ikke blot redegøre for, hvad der står i de forskellige bilag et bilag ad gangen, men i stedet tage fat i et emne og behandle forskelle og ligheder for alle bilagene.
Hvordan starter man en sammenligning?
En sammenligning starter med at få beskrevet de elementer fra en tekst eller et emne, som du vil sammenligne. Her er det vigtigt, at du beskriver elementerne på en neutral og saglig måde og ikke selv tager stilling. Du skal i sammenligningen fremhæve forskelle og ligheder mellem de elementer, som sammenlignes.
Hvordan laver man en Sammenligningsopgave?
Hvad går sammenligningsopgaver ud på? I sammenligningsopgaver får du som regel tre bilag med tekst. Opgaven går ud på at sammenligne de synspunkter eller opfattelser, som kommer til udtryk i teksterne. Det vil sige, at du skal finde ligheder og forskelle i synspunkterne eller opfattelserne.
Hvad kendetegner en sammenligning?
Ved en sammenligning knyttes to ting, personer eller begreber sammen ved hjælp af et sammenligningsled (som, lige som, som om). Eksempler: Morten var frisk som en havørn. Kjolen var hvid som sne. En metafor er alle de udtryk, der skal forstås i overført betydning.
Hvor lang skal en Sammenligningsopgave være?
Besvarelsen af en sammenligningsopgave er sædvanligvis på to-tre sider.
Genreguide: Sammenligning i skr. samfundsfag
Hvad gør en sammenligning ved en tekst?
Sammenligninger har typisk den virkning, at de tydeliggør noget for tekstens modtager - netop fordi de henter betydning ind fra det, der sammenlignes med. Derudover kan afsenderen bruge sammenligninger til at fremstille noget i teksten på en bestemt måde (fx positivt eller negativt).
Hvordan laver man en god sammenligning i samfundsfag?
I en sammenligning skal du gå emnemæssigt frem på tværs af artiklerne. Dvs. du skal ikke redegøre for, hvad der står i de forskellige bilag et bilag ad gangen, men i stedet tage fat i et emne og behandle forskelle og ligheder for alle bilagene.
Hvad er en sammenligning i dansk?
2. Sammenligning. Når man sammenligninger noget – med noget andet. Eksempel 1: ”Han var snu som en ræv.”
Hvad er forskellen på en metafor og en sammenligning?
Forskellen imellem en sammenligning og en metafor er ordet 'som'. En sammenligning indeholder ordet 'som' (eller end), og det gør en metafor ikke: Sammenligning: Du er som en rose. Metafor: Du er en rose.
Er sammenligninger billedsprog?
Først og fremmest benyttes betegnelsen billedsprog om sprog i overført betydning, herunder metaforer. Det er billedsprog, når man beskriver noget via sammenligninger, for eksempel stærk som en bjørn eller smuk som et stjerneskud. Her tydeliggør ordet 'som', at der er tale om en sammenligning.
Hvor lang skal en sammenligning være i samf?
En sammenligning vil oftest være af tre artikler, f. eks. ”Sammenlign artikel A1, A2 og A3's syn på den økonomiske globalisering”. I en sammenligning skal du – Gå emnemæssigt frem på tværs af de tre artikler.
Hvad er en sammenligning i samfundsfag?
I en sammenligning skal du helst gå på tværs emnemæssigt i forhold til de artikler du har, dvs. du skal ikke blot redegøre for, hvad der står i de forskellige bilag et bilag ad gangen, men i stedet tage fat i et emne og behandle forskelle og ligheder for alle bilagene.
Hvordan skriver man en god diskussion i samfundsfag?
Hvad indebærer det, at man skal diskutere? Du skal kunne forklare faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af teorier samt kunne perspektivere en faglig problemstilling. Du skal også kunne give en logisk sammenhængende og faglig argumentation og konklusion i et præcist og nuanceret sprog.
Hvad er en sammenlignende analyse?
Hvad er en komparativ analyse? En komparativ analyse metode er en videnskabelig metode, som bruges til at undersøge verden og genstande. Den er særligt god at bruge, hvis du gerne vil sammenligne noget. Det kan være alt fra en tekst, sociale og politiske sammenhænge, en hjemmeside eller noget helt fjerde.
Hvordan kan man starte en tekst?
- Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den.
- Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om.
- Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.
Hvad gør metaforer for en tekst?
Metafor er et billedligt udtryk. Ord eller udtryk bruges ikke i deres egentlige betydning, men kun i en billedlig – overført – betydning, så der bliver en ny betydning, der ligger ud over den normale. Metaforer fornyr og udvider sproget og giver nye oplevelser til læseren.
Hvad er en sproglig sammenligning?
Sammenligning som et sprogligt virkemiddel betyder, at to ting sammenlignes med hinanden ved brug af bindeord som f. eks.; 'som' og 'ligesom'.
Hvad er en metafor eksempel?
Hvad er en metafor? En metafor er et sprogligt billede, hvor realplanet (fx sproget) og billedplanet (fx landminer) er smeltet sammen. På den måde er metaforen – som sammenligningen – karakteriseret ved, at der er en lighed mellem de to planer (det sørger du som poet for, der er).
Hvad er en god metafor?
sig selv for ”dit væsens rod”. Det er en metafor, hvor kildeområdet er hentet i planteverdenen. En plante har rødder, som det får næring og vokser fra. Metaforen udtrykker, at kvindens opvækst er blevet formet af gaden, ligesom en plantes vækst afhænger af dens rødder.
Hvordan skriver man en god fortolkning?
Hvordan skriver jeg en fortolkning? I en fortolkning skal du typisk forsøge at sige noget om tekstens overordnede tema, budskab, intention eller formål. Afhængig af om du fortolker en fiktiv eller ikke-fiktiv tekst, er det nogle forskellige elementer, du fokuserer på i fortolkningen.
Hvilke slags metaforer er der?
- Hvad er en metafor?
- Litterær metafor.
- Kognitiv metafor.
- Besjæling.
- Personifikation.
Hvilken effekt giver metafor?
Metaforer som kommunikativt virkemiddel
Metaforer har den effekt, at de skaber mentale billeder, vi kan identificere os med, fordi budskabet bliver lettere at forstå eller forholde sig til.
Hvilke metoder kan man bruge i samfundsfag?
- eksperimentel metode.
- komparativ metode.
- kvalitativ metode.
- kvantitativ metode og.
- case-metode.
Hvad kan man lave i samfundsfag?
I samfundsfag lærer du om sociologi, politik og økonomi. Du får indsigt i de grundlæggende problemstillinger i samfundet og i samfundsfaglige beslutningsprocesser, og du opnår kendskab til enkle teorier og metoder.
Hvad skal en undersøgelse indeholde?
I en undersøgelse skal du vise din evne til at dokumentere faglige sammenhænge og bearbejde et talmateriale. Det vil sige, at du skal vise, at du kan overskue statistisk materiale og undersøge, hvad du ud fra materialet kan sige om dit undersøgelsesspørgsmål.