- Du skal oplyse dit fulde navn og din postadresse.
- Oplys gerne et telefonnummer, du kan kontaktes på.
- Vedhæft venligst de bilag, klagen handler om – f. ...
- Klagefristen er ét år fra det tidspunkt, hvor du har modtaget den øverste klagemyndigheds afgørelse.
Hvordan skriver man til ombudsmanden?
- E-mail: [email protected].
- Telefon: 33 13 25 12.
- Digital Post: Folketingets Ombudsmand.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvornår kan man klage til ombudsmanden?
Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.
Hvilke sager kan ombudsmanden behandle?
Ombudsmanden behandler f. eks. klager over folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Dybdegående klage til Ombudsmanden
Kan man ringe til ombudsmanden?
Accept af cookies fra www.ombudsmanden.dk
Hvis du er i tvivl, om du har udnyttet dine klagemuligheder, kan du bede den myndighed, du ønsker at klage over, om en klagevejledning. Du kan også ringe til os på telefonnummer 33 13 25 12 (mandag-torsdag kl.
Hvordan kan ombudsmanden afgøre en sag?
Ombudsmanden afslutter en fuld undersøgelse ved at udtale sin opfattelse af sagen. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse og henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny (se ombudsmandslovens § 22).
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvad gør en ombudsmand?
Ombudsmandens hovedopgaver er: at behandle klager over offentlige myndigheder. at tage initiativ til at undersøge en myndigheds forvaltning. at føre tilsyn med steder, borgere bor i kortere eller længere tid – f.
Hvem er ombudsmand i Danmark?
Ombudsmanden er siden d. 1. december 2019 Niels Fenger (pr. april 2022).
Er ombudsmanden en myndighed?
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Hvad sker der når man har sendt en klage til ombudsmanden?
Når en klage vedrører en person, f. eks. en sagsbehandler i en myndighed, vil ombudsmanden normalt fortælle ham eller hende om klagen. Efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven har alle nemlig ret til at få at vide, at myndigheder og andre har oplysninger om dem i deres IT-system.
Hvem udpeger ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget.
Kan man klage anonymt?
Arbejdstilsynet behandler alle klager anonymt. Det betyder, at virksomheden eller andre ikke får at vide, at nogen har klaget. Heller ikke hvis virksomheden eller andre anmoder om aktindsigt.
Hvordan klager man over en institution?
Hvis du vil klage over dagtilbud
Hvis du er utilfreds med den måde, dit barn bliver passet på, skal du tale med det pædagogiske personale, som tager sig af dit barn i hverdagen. Hvis det drejer sig om mere overordnede forhold i dagtilbuddet, kan du gå til forældrebestyrelsen eller tale med lederen.
Hvor lang tid tager en klage?
Hvis myndigheden fastholder afgørelsen, skal myndigheden sende din klage videre til klageinstansen. Klageinstansen vil herefter som udgangspunkt skulle afgøre din klagesag inden 20 arbejdsdage.
Hvor lang tid har man til at klage?
Klagevejledning skal fremgå af afgørelsen. Din klage skal indsendes til den myndighed der har truffet afgørelsen. Bemærk at din klage skal være modtaget af myndigheden inden fristens udløb ellers mister du din klageret. På det sociale- og beskæftigelsesmæssige område vil klagefristen typisk være 4 uger.
Hvad koster klagegebyr?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.
Hvor kan man klage over en vare?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvem skal man klage til?
Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om. Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden. Det er gratis at klage til os.
Hvordan skriver man en klage over karakter?
Hvordan klager man? Hvis du vil klage over din karakter til eksamen, skal det ske senest to uger efter, at du har fået din karakter. Klagen skal ske til din skole. Din klage skal afleveres skriftligt, og du skal skrive de faktiske omstændigheder, der efter din mening begrunder, at klagen skal accepteres.
Kan ombudsmanden træffe afgørelse?
Ombudsmanden har nu henstillet til Ankestyrelsen at genoptage sagen. Du kan læse ombudsmandens udtalelse her. Princippet betyder, at en myndighed, inden der træffes afgørelse i sagen, har pligt til i relevant omfang at undersøge sagen, så det sikres, at myndigheden træffer den rigtige afgørelse.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Hvor hurtigt skal man have aktindsigt?
En aktindsigtsanmodning skal behandles og afgøres snarest, dvs. så hurtigt som muligt. Det betyder, at du skal færdigbehandle den i løbet 1-2 arbejdsdage, hvis der er tale om aktindsigt i en klart identificeret sag, der indeholder et begrænset antal dokumenter, som ikke kræver en nærmere gennemgang eller overvejelse.