Det vigtigste er, at alle relevante oplysninger er med i bibliografien, og at der er konsekvens i markeringen af en bogtitel, artikel osv. Dog er grundreglen, at titler på bøger skrives i kursiv, mens titler på artikler, enkeltdigte, noveller, essays m.m. skrives i dobbelte anførselstegn.
Hvordan formulere man en titel?
Titlen skal i første række i en overskuelig form give information til den, der søger oplysninger om retsregler vedrørende et givet emne. Titlen bør derfor være dækkende for indholdet af bekendtgørelsen eller i hvert fald dens hovedindhold. Samtidig bør titlen være kortfattet af hensyn til overskueligheden.
Hvornår skal man bruge kursiv?
Hvad er kursiv tekst? Kursiv (latin: cursiva, “løbende” skrift) er en let skråtstillet skrifttype, som blev udviklet fra kalligrafisk håndskrift. Kursiv skrift er til daglig et skriftsnit, du sikkert anvender til fremhævning af ord eller citater i tekster, du skriver.
Hvad skal skrives med kursiv?
Første gang man i sin tekst henviser til en bog eller en artikel skrives forfatternavn og titel fuldt ud. Titler og tidsskriftsnavne skrives med kursiv, og titler på artikler og kapitler skrives i citationstegn. Derudover angives udgivelsessted, trykkeår samt hvilken side, der henvises til.
Hvordan citere man i en tekst?
Et citat er en nøjagtig gengivelse af forfatterens ord. Der er flere måder at markere et citat på. Ved et kort citat d.v.s. max 3 linjer anføres citatet med anførselstegn + teksthenvisning i parantes. Ved et længere citat indrykkes teksten + teksthenvisning i parentes til sidst.
JEG LAVER MIN EGEN SANG! (Ikke helt seriøst)
Hvordan sætter man et citat ind i en tekst?
Et citat bør grafisk angives ved, at man som ovenfor bruger kursiv og/eller citationstegn: ”…”, og forfatteren skal altid anføres i tilknytning til citatet, enten i selve teksten, f. eks. ”som Christian Molbech skriver i Dansk Ordbog“, eller i fodnoten.
Hvordan sætter man citater ind i en tekst?
Et kort citat markeres med citationstegn: “Vi finder ingen grund til at fortsætte efterforskningen”, udtaler politimester Leif Knudsen. Citatet kan også skrives ind i den løbende tekst: Psykologen Pia Hansen mener, at “vi alle burde være mere nærværende og lægge telefonen fra os inden spisetid”.
Hvordan citerer man korrekt?
- er under 40 ord (APA) eller under 3-4 linjer (MLA).
- skrives ind i den løbende tekst og markeres med anførselstegn.
- som regel ikke behøver fremhæves yderligere, men hvis du vælger dette, fx med kursiv, skal det være konsekvent gennem hele din opgave.
Hvordan citere man i dansk?
Når man citerer noget fra en tekst, skal det altid sættes i citationstegn (altså i ”…” ). Citaterne skal ikke sættes i kursiv/skråskrift, medmindre det, der citeres, står i kursiv/skråskrift i teksten. Kursiv/skråskrift bruges nemlig til at fremhæve og understrege ord.
Hvornår bruger man kursiv i en tekst?
Kursiv, der er indført i 1501 af den venetianske bogtrykker Aldus Manutius, anvendes normalt til at fremhæve ord eller navne i en tekst, der i øvrigt består af ordinær antikvaskrift. I digitale skrive- og layoutprogrammer (fx Word og Adobes InDesign) kan brugeren selv hælde enhver ordinær skrift.
Hvordan citerer man direkte tale?
Hvis du citerer direkte tale, skal du både markere dette og hele citatet med citationstegn, selvom der kommer to citationstegn lige efter hinanden. Husk citatet skal være pinligt korrekt, du må ikke rette i det. Til gengæld må du gerne udelade dele af citatet, hvis du markerer det med (…) som ovenfor.
Hvordan skal man skrive litteraturliste?
- er en fuldstændig fortegnelse over de kilder, du bruger.
- organiserer litteraturen alfabetisk efter forfatterens efternavn. ...
- kan ordnes i forskellige referencesystemer. ...
- kan placeres efter opgavens hovedtekst og før eventuelle bilag.
Hvornår skal noget stå i anførselstegn?
Anførselstegn fremhæver direkte tale, citater eller bestemte ord og udtryk. Her ser du hvordan. ”” …””eller >> ….””, der er altid to tegn. Anførselstegn viser, at teksten inden for tegnene er sagt eller skrevet af en anden person, hvilket altid skal fremgå af en tekst.
Hvad er en titel?
Titel (fra latin titulus "påskrift") hos en person er beskrivende betegnelse for embede, rang eller ægteskabelig status, der bruges som tiltaleform sammen med personens navn.
Hvordan laver man en god overskrift?
En ældgammel tommelfingerregel fra Journalisthøjskolen definerer den gode overskrift som ”æggende, vækkende og dækkende”. Altså den skal være pirrende nok til, at læseren bliver nysgerrig, overraskende nok til at vække opmærksomhed og ikke mindst være dækkende for artiklens indhold, så læseren ikke føler sig snydt.
Hvad skal min titel være?
En god overskrift til CV'et handler om at skille dig ud fra mængden på en positiv måde. Den skal sælge dig og vise, hvad du kan tilbyde arbejdsgiveren. Mange skriver en titel til CV'et, der starter med ”vedrørende” og så stillingens navn, og flere bruger ikke engang tid på at skrive hele ordet ”vedrørende”.
Hvordan markeres et citat på mere end 40 ord?
Når du citerer fra et forskningsinterview gælder samme regler, som for korte og lange citater: færre end 40 ord skal indsættes i anførselstegn i den løbende tekst, hvor 40 eller flere ord skal markeres som et blokcitat. Læs mere om Citater fra toppen af denne side.
Hvad er et godt citat?
- Alt, hvad jeg ved, er, at jeg intet ved. ...
- Det har jeg aldrig gjort før, så det klarer jeg helt sikkert. ...
- Find ikke fejl, find en løsning. ...
- Vær dig selv, alle andre er alligevel optaget. ...
- Når du står i lort til halsen, er alt, hvad du kan gøre, at synge. ...
- Du misser 100 procent af de skud, du ikke tager.
Hvornår er et citat for langt?
Hos APA skelnes der mellem korte citater og lange citater. Et kort citat er citater på op til 40 ord. Lange citater er citater på 40 ord og flere.
Hvordan laver man et citat i Word?
På fanen Referencer skal du klikke på Indsæt citat. I dialogboksen Opret kilde ud for Kildetype på, Vælg typen kilde, du vil bruge (for eksempel, et adressekartotek afsnit eller et websted). Angiv oplysningerne for kilden, og klik på OK. Kilden tilføjes som et citat det valgte sted i dokumentet.
Hvordan laver man en kilde henvisning?
- Skriv citatet og placer skrivemarkøren til slut.
- Vælg fanen Referencer og vælg menuen Indsæt citat.
- Klik på navnet på den forfatter og det værk, som du vil henvise til. Word indsætter navnet på forfatter og årstal i en pladsholder.
Hvordan skriver man henvisninger?
Henvisninger skal laves som enten fodnoter eller indsættes i parentes. Du skal gøre det på enten den ene eller den anden måde i hele din opgave. De skal placeres efter citater, i forbindelse med gengivelse af indhold, ved anvendelse af figurer eller statistikker, ved tal, som du har hentet fra andre kilder, mm.
Hvor meget må man citere?
Du må gerne citere kortere tekstuddrag fra bøger eller andet. Dette følger af ophavsretslovens § 22. Men det er svært at sige, hvor meget du præcist må citere, førend der er tale om plagiat, og du dermed krænker andres ophavsret. Derfor, hvis du er i tvivl, så citer kun meget korte uddrag fra værket.
Hvordan forkorter man et citat?
Har du brug for at forkorte et citat, skal du tilføje [...] der, hvor du har klippet noget ud. Korte citater under 2 linjer: Indarbejd citatet i selve brødteksten og marker med anførselstegn.
Hvad gør citater for en tekst?
Et citat er et udsnit af noget, der er sagt eller skrevet et andet sted. I akademiske opgaver fungerer citater som dokumentation for eller støtte til dine pointer. Citaterne kan også vise eksempler, introducere teori eller måske præsentere en anden indfaldsvinkel til emnet end din.