Argumentationsopbygning. En god model til argumentationsopbygning er den engelske PEE. Den består af tre dele; point (pointe eller påstand), evidence (belæg) og explanation (forklaring). Her starter du med at skrive, hvad din påstand er.
Hvad er Pee strukturen?
PEE-modellen er primært en model til at strukturere faglige tekster. Du kan derfor bruge modellen, når du skal skrive afleveringsopgaver, eller når du skal til skriftlig eksamen. PEE-modellen kan være et nyttigt værktøj, fordi den hjælper dig med at fastholde gode skrivevaner.
Hvordan laver man en Peel?
PEEL-modellen
Point: Fortolkningsmæssig pointe Example: Et eksempel/citat, der viser pointen Explanation: Forklaringen på, hvordan citatet/eksemplet viser/beviser pointen Link: Forbindelse/bro til næste afsnit og evt. tilbage til pointen.
Hvad er en dansk faglig analyse?
En danskfaglig analyse kan være mange ting.
Alt efter hvilken type tekst du skal analysere (novelle, roman, film, artikel) skal du i dit analyseafsnit vise, at du ved hjælp af danskfaglige begreber kan afdække ikke bare hvad en tekst siger, men også hvordan teksten siger, det den gør.
Hvordan skriver man en danskfaglig analyse?
Analysen skrives i sammenhængende tekst og aldrig i punktform. Der er i analyser også en indre logisk sammenhæng mellem de analytiske afsnit. Efter analysen kommer fortolkningen. Din fortolkning skal bygge på din analyses pointer.
tisse afsnit
Hvad skal med i en Dansk analyse?
I analyse og fortolkningen skal du finde sammenhænge mellem det, teksten siger, og den måde, teksten siger det på. Tekstens 'hvad' er tekstens udsagn, men for at identificere, hvordan et udsagn eller en tematik etableres i en tekst, skal vi fortolke og analysere.
Hvad er Peel i dansk?
peel [peeled|peeled] {verbum}
pille [piller|pillede] {vb.} skrælle {vb.}
Hvordan skriver man en indledning til en analyse?
I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Hvad skal man komme ind på i en analyserende artikel?
- Personkarakteristik.
- Miljøkarakteristik.
- Sproglige virkemidler.
- Komposition.
- Fortællertype og synsvinkel.
- Fremstillingsformer.
- Tematikker.
- Budskab.
Hvad er Pee metoden?
Det er altså ikke tilstrækkeligt, at du synes noget om teksten. Når vi dokumenterer bruger vi en PEE-model. Man laver en påstand (Point); man finder bevis for den i materialet (Evidence) i form af et citat og endelig forklarer man, hvordan det beviser påstanden (Explain).
Hvordan sætter man en analyse op?
- Start med at have en god problemformulering som er formuleret i et åbent spørgsmål.
- Udvælg de mest relevante områder at analysere.
- Analysér de mest relevante områder i dybden og undgå at have overflødelige teorier og modeller med.
Hvordan ser en analyse ud?
En analyse har som sit formål at klargøre, hvilket udsagn en tekst har, og hvordan det udsagn udtrykkes. Artiklen er strukturet omkring en række pointer, og hvert afsnit indeholder en pointe, som dokumenteres ved et citat og analyse, der peger frem mod pointen.
Hvordan starter man en afslutning?
Hvordan kommer jeg i gang med en afslutning? Når du skal skrive en afslutning, skal du forsøge at finde en overordnet pointe i din tekst. Du kan fx tage udgangspunkt i et bestemt synspunkt, som du har været inde omkring i teksten. Derudover er det vigtigt, at din afslutning hænger sammen med indledningen.
Hvor lang må en analyserende artikel være?
Opgavens længde
Det står altid nederst i opgaveformuleringen, hvor lang din analyserende artikel bør være. Til skriftlig eksamen er det vejledende omfang tre-fire sider à 2400 enheder. Enheder kaldes også anslag eller tegn. Det inkluderer både bogstaver, tal, andre tegn og mellemrum.
Hvordan laver man en god fortolkning?
- Hvad fortæller teksten om almenmenneskelige, eksistentielle eller samfundsrelevante problemstillinger (dens tema)?
- Har teksten et budskab?
- Hvordan understøtter tekstens virkemidler og personer dens tema og evt. budskab?
Hvordan starter man en indledning?
Du bør starte dit indledning med en sætning, et udsagn eller et eksempel, der fanger læseren. Noget, der viser læseren, at hér findes værdifuld viden, som han bare må læse mere om. Det vil altså sige, at du skal starte med din hook. Du er aldrig den eneste, der skriver om dit emne, og derfor skal din vinkel være unik.
Hvor lang er en god indledning?
Tommelfingerreglen er, at jo mere faglig en tekst er, desto flere punkter skal indledningen forholde sig til. Indledningen placeres som regel lige efter indholdsfortegnelsen, og dens volumen afstemmes i forhold til opgavens samlede omfang. Typisk vil en indledning på ¾-1 side være passende til en opgave på 8-10 sider.
Hvad er forskellen på en indledning og et resume?
Det kan måske virke skørt, at du i både resumé og indledning samt metodeafsnit skal skrive om opgavens formål og din brug af metoder, men den store forskel ligger i, at du i resuméet skal skrive, hvad du er nået frem til i din konklusion. Det skriver du jo ikke i en indledning.
Hvorfor peeling?
Hvorfor skal jeg peele? En peeling fjerner døde hudceller, stimulere cellefornyelsen og skaber optimal blodgennemstrømning. På den måde får du en meget sundere hud og dette er også et super godt angreb mod ældningstegn i huden.
Hvad er en indledning i en dansk analyse?
Indledningen introducerer læseren til dit opgaveemne og din behandling af det. Den er vigtig, fordi det er her, din læsers forventninger til opgaven skabes. Vær tydelig og informativ i indledningen. Her introducerer du til det problem, du tager fat på i opgaven, og hvordan du vil løse det.
Hvordan starter man en god analyse?
› Analyse er at se på en genstand ved at adskille, opdele, inddele og fordele den i bestanddele. › Når man skal analysere, gør man det ud fra mindst én faglig systematik: begreb(er), teori(er), metode(r). › Ud fra den/de faglige systematikker kigger man på udvalgte elementer af genstanden/teksten.
Hvilke punkter skal der være i en analyse?
- Genre.
- Komposition.
- Synsvinkel.
- Personer.
- Miljø
- Symboler / sproglige virkemidler.
- Tema/temaer.
- Tekstens holdning til de emner/temaer, som den behandler.
Hvordan skriver man en god indledning i dansk?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvordan starter man en konklusion i dansk?
Hvordan starter man en konklusion? Start din konklusion med at opsummere dine hovedpointer fra delkonklusionerne for at få den røde tråd. Skær helt ind til benet og undgå at gentage dig selv. Efter opsummeringen, kan du i gang med en perspektivering.
Hvordan starter man en afrunding?
Afrunding starter man ofte med at introducere med hele tal, hvor dit barn så skal afrunde til hele tiere. Tallet 17 skal rundes op til 20, 33 skal rundes ned til 30. Reglen lyder altså, at hvis dit tal slutter på 1,2,3 eller 4 runder du ned. Hvis dit tal slutter på 5,6,7,8,9 rundet du op.