Opbygning af reflekterende artikel I indledningen introducerer du emnet, som du vil undersøge i artiklen. Det er vigtigt at lave et godt anslag, som vækker læserens interesse. I indledningen skal du vinkle din opgave ved at præsentere dit fokus på emnet. Indledningen bør maksimalt fylde ½ side.
Hvordan skriver man en refleksion?
Typisk har refleksionen udgangspunkt i noget konkret. Det konkrete kan være oplevelser eller erindringer, som du har haft. Det bruges til at holde læseren i hånden og tydeliggør, hvordan du kommer til de abstrakte, filosofiske tanker.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen skal åbne emnet for læseren, så læseren får en klar idé om, hvad der er på spil i emnet, og derfor skal indledningen knyttes stærkt til emnet. Herefter følger brødteksten, hvor man bevæger sig fra det konkrete til det abstrakte i en flydende strøm af tekst.
Hvordan reflektere man over noget?
skrive med en personlig stemme og være opmærksom på at få læseren til at tænke med. Lidt fint formuleret siger man, at den reflekterende artikel er dialogisk: Dine refleksioner skal åbne emnet og vise, hvordan du gennem din tanke- og skriveproces bliver gradvist klogere på dit emne sammen med læseren.
Hvordan man skriver et refleksionspapir | Trin for trin guide
Hvad er en faglig refleksion?
Refleksion er en særlig form for tænkning, hvor en undersøgelse og evaluering af arbejdet og de professionelle handlinger finder sted. Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger.
Hvad er en Refleksionsopgave?
Refleksionsopgaven adskiller sig fra almindelige eksamensopgaver ved først og fremmest at tage udgangspunkt i den faglige og personlige indsigt, som man som studerende på dette trin allerede har erhvervet sig.
Hvordan starter man en indledning eksempel?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvordan laver man en god afrunding?
Når du skal skrive en afslutning, skal du forsøge at finde en overordnet pointe i din tekst. Du kan fx tage udgangspunkt i et bestemt synspunkt, som du har været inde omkring i teksten. Derudover er det vigtigt, at din afslutning hænger sammen med indledningen.
Hvordan ser en god indledning ud?
En god indledning skal gøre tre ting: Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den. Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om. Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvordan skriver man en afslutning på en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel skal ikke have en konklusion. Derfor skal afslutningen gøre to ting, som måske kan virke modsigende. Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen. Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvordan slutter man en indledning?
Nogle gange kan man desuden forsøge at skabe en direkte sammenhæng mellem indledning og afslutning ved fx at: konkludere på et åbent spørgsmål, der blev stillet i indledningen. tage det samme motiv op, som man præsenterede i indledningen. Fortsætte og afslutte en handlingstråd, der blev begyndt i indledningen.
Hvordan Aflsutter man en tale?
Afslut med andet end 'Tak'
I stedet finder de kreative og overbevisende måder at sætte det sidste punktum. To ligefremme måder at gøre det på kan enten være ved at referere tilbage til en anekdote, du startede talen med, eller færdiggøre en fortælling, du ikke har givet slutningen på endnu.
Hvordan laver man en nuanceret afslutning?
At skrive en nuanceret afslutning betyder, at man ikke blot laver en konklusion på analysen og fortolkningen, men at man samler undersøgelsens tråde og viser, hvilken samlet forståelse af både tekstmaterialet og emnet, temaet eller den litterære periode artiklen fører frem til.
Hvad skal man skrive i sin indledning?
- opgavens emne og problem.
- opgavens formål og relevans.
- opgavens brug af teori(er), metode og evt. empiri.
- begrebsdefinitioner.
- opgavens opbygning eller en læsevejledning.
- opgavens problemformulering eller hypotese.
Hvad er en god introduktion?
Indledningen i en opgave er meget vigtig. Det er det første, læseren møder. Den skal gerne gøre et godt indtryk. Læseren skal nemlig meget gerne få en klar idé om, hvad opgaven kommer til at handle om, hvad den kommer til at behandle.
Er resume og indledning det samme?
Det kan måske virke skørt, at du i både resumé og indledning samt metodeafsnit skal skrive om opgavens formål og din brug af metoder, men den store forskel ligger i, at du i resuméet skal skrive, hvad du er nået frem til i din konklusion. Det skriver du jo ikke i en indledning.
Hvordan kan man reflektere?
Refleksion tager udgangspunkt i et afgrænset og bestemt emne. Fx det gode liv eller litteraturens betydning for samfundet. Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv.
Hvad er refleksion sosu?
Refleksion beskrives i Uddannelsesordningen som at Eleven opnår erhvervsfaglig kompetence gennem en aktiv deltagelse i praktisk og teoretisk undervisning i uddannelsesspecifikke fag, grundfag, valgfri specialefag og valgfag samt gennem udførelse af og refleksion over de daglige arbejdsopgaver i praktikuddannelsen.
Hvad er Refleksionsmodellen?
Den Pædagogiske Refleksionsmodel (PRM) træner den studerendes klinisk beslutningstagen gennem systematisk inddragelse af vidensformerne; patientperspektiv, observationer og undersøgelser, viden om sygdom, viden om oplevelse af at være syg, klinisk erfaring og den organisatoriske ramme.
Hvad er abstrakte refleksioner?
En abstrakt refleksion, hvor 'jeget' forholder sig til noget almenmenneskeligt eller noget generelt.
Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring?
Den transformative læring kan ske på grund af kritisk refleksion, som anvendes når man rationelt undersøger og bedømmer de antagelser som danner grundlag og berettigelse for de overbevisninger, tolkninger og forventninger i ens referenceramme.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Karl Tomms spørgetyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Spørgsmålene bidrager til, at vi sammen skaber udviklende refleksive dialoger. Spørgsmålene åbner op for refleksioner og tanker, du måske ikke tidligere har gjort dig. Og det er i dette krydsfelt, vi kan udfordre hinanden.