Markér en celle ud for de tal, du vil lægge sammen, klik på AutoSum under fanen Hjem, og tryk på Enter for at færdiggøre processen. Når du klikker på Autosum, angives der automatisk en formel (der bruger funktionen TOTAL) til at lægge tallene sammen.
Hvordan bruger man SUM?
summerer formlen =SUM. HVIS(B2:B5, "John", C2:C5) kun værdierne i området C2:C5, hvor de tilsvarende celler i området B2:B5 er lig med "John". Hvis du vil sammentælle celler på basis af flere kriterier, skal du se Funktionen SUM.
Hvordan plusser man flere tal i Excel?
Du kan bruge en simpel formel til at lægge tal sammen i et område (en gruppe celler), men funktionen SUM er nemmere at bruge, når du arbejder med mere end nogle få tal. For eksempel er =SUM(A2:A6) mindre tilbøjelig til at have slåfejl end =A2+A3+A4+A5+A6.
Hvordan bruger man formler i Excel?
Grundreglen for formler i Excel er, at alle formler starter med et lighedstegn ”=”. Du skal klikke i den celle, hvor du vil have formlen og dermed beregningen for dit regnestykke. I formellinjen kan du se din formel. Klik på de celler, der skal indgå i formlen og adskil med en af de 4 regnearter.
Hvordan laver man Beregning i Excel?
- Klik på den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8.192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. Bemærkninger!: ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Sådan bruger du SUM-funktionen i Microsoft Excel
Hvordan starter alle formler i Excel?
Bemærk!: Formler i Excel starter altid med et lighedstegn. Markér en celle, eller skriv dens adresse i den markerede celle. Angiv en operator. For eksempel – for at trække fra.
Hvor er formellinjen i Excel?
Lige under båndet yderst til venstre finder du boksnavnet, der fortæller dig, i hvilken celle du befinder dig i. Ved siden af boksnavnet til højre ligger formellinjen. Når du har lavet formler i dit regneark, viser formellinjen dig, hvilken formel du har lavet i en celle.
Hvad betyder dollartegn i Excel?
$/Dollartegn i Excel – lås reference. Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist. Når du laver formler i Excel, kan du lette kopieringen af dine formler ved hjælp af ét tegn – nemlig dollartegnet $. Dollartegnet bruges til det der i Excel kaldes 'absolutte referencer'.
Hvordan fastholder man en celle i Excel?
- Markér cellen under og til højre for de rækker og kolonner, der skal forblive synlige, mens du ruller.
- Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvad er en funktion i Excel?
En funktion er en foruddefineret formel, der hjælper dig med at spare tid. For eksempel kan du bruge funktionen SUM til at tilføje masser af tal eller celler og funktionen produkt til at multiplicere dem.
Hvorfor regner Excel ikke?
Når en formel ikke beregnes, skal du kontrollere, om automatisk beregning er aktiveret i Excel. Formler udfører ikke beregninger, hvis manuel beregning er aktiveret. Følg disse trin for at se, om Automatisk beregning er slået til. Vælg fanen Filer, vælg Indstillinger, og vælg derefter kategorien formler.
Hvad hedder gange i Excel?
Stjernen (*) udgør gange-symbolet, og '='–tegnet angiver, at der skal vises en sum. Du kan nu gange i Excel, og resultatet vises i cellen.
Hvad er Sumfunktionen?
SUM, funktionen. Funktionen SUM adderer værdier. Du kan tilføje individuelle værdier, cellereferencer eller områder eller en blanding af alle tre.
Hvad er et Sumtegn?
Sigma (bogstav) (Σ σ ς) er et bogstav i det græske alfabet. Det store græske bogstav Σ bliver anvendt som symbol for summen af en række i matematik. Det store græske bogstav Σ bliver anvendt som symbol for et sprogs alfabet – eller af et eller andet objekt som er afhængig af alfabetet; udtrykt i matematiske termer, f.
Hvad er Sumreglen?
Sumreglen. Hvis man ønsker at differentiere summen af to funktioner, så kan man bare differentiere dem hver for sig. Det samme gælder med differensen af to funktioner.
Hvordan bruger man cellereferencer i Excel?
- Klik på den celle, hvor du vil indtaste formlen.
- I formellinje. skriver du = (lighedstegn).
- Gør et af følgende, markér den celle, der indeholder den ønskede værdi, eller skriv dens cellereference. ...
- Tryk på Enter.
Hvordan fletter man celler i Excel?
- Markér de celler, du vil flette.
- Vælg Flet & Center. Vigtigt!: Når du fletter flere celler, vises indholdet af kun én celle (den øverste venstre celle til venstre mod højre-sprog, eller cellen øverst til højre for højre mod venstre-sprog) i den flettede celle.
Hvordan tæller man felter i Excel?
På fanen Formler skal du klikke på Flere funktioner, pege på Statistisk og derefter klikke på en af de følgende funktioner: TÆLV: For at tælle celler, der ikke er tomme. TÆL: For at tælle celler, der indeholder tal. ANTAL.
Hvordan skriver man 3 4 i Excel?
- Markér en celle eller et celleområde.
- På fanen Hjem vælger du Tal fra rullemenuen. eller du kan vælge en af disse indstillinger: Tryk på Ctrl+1, og vælg Tal. Højreklik på cellen eller celleområdet, vælg Formater celler... , og vælg Tal. ...
- Vælg det format, du ønsker.
Hvordan fryser man en linje i Excel?
- Markér rækken under den sidste række eller til højre for den sidste kolonne, du vil have frosset.
- På fanen Vis skal du vælge. Frys ruder.
Hvad betyder dollartegn?
Dollartegnet, et S med to tværstreger, er i virkeligheden en forenkling af bogstaverne U.S. – United States, selve landets navn forenklet til et mønttegn.
Hvad hedder minus i Excel?
Subtrahere tal i en celle
Hvis du vil udføre simpel subtraktion, skal du bruge den aritmetiske operator - (minustegn).
Hvordan skjuler man formler i Excel?
- Markér det celleområde, hvis formler du vil skjule. ...
- Klik på Hjem > Formatér > Formatér celler.
- Markér afkrydsningsfeltet Skjult under fanen Beskyttelse.
- Klik på OK.
- Klik på Gennemse > Beskyt ark.
Hvordan får man Excel til at runde op?
I Excel gør du dette med funktionen RUND. OP (på engelsk: ROUNDUP). Hvor tal er en reference til det tal du vil runde op, og antal_cifre er hvor mange decimaler du vil runde op til. I eksemplet på billedet rundes der op til 4 decimaler, hvor 4,857142857 bliver til 4,8572.
Hvordan laver man negative tal i Excel?
- Vælg celle- eller dataområdet, du vil formatere med negative tal.
- Hvis du bruger Windows, skal du trykke på Ctrl+1. Hvis du bruger en Mac, skal du trykke på +1.
- I feltet Kategori skal du klikke på enten Tal eller Valuta.
- Vælg en indstilling for negative tal under Negative tal.