Den didaktiske relationsmodel Modellen fungerer som en referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, gennemførelse af undervisning og ikke mindst til refleksion og evaluering af undervisningen.
Hvad bruges den didaktiske relationsmodel til?
Den didaktiske relationsmodel er på grundlag af Hilde Hiim og Else Hippes teori, et redskab til analyse af et undervisningsforløb. Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen, vurdering/evaluering.
Hvorfor bruger man didaktik?
Begrebet didaktik bruges særligt i tysksproget og nordisk pædagogisk tradition. Didaktik som pædagogisk disciplin har til formål at bedre praksis og at fremme teoretisk refleksion. Didaktikken bevæger sig derfor mellem pædagogisk teori på den ene side og praktisk-pædagogisk handling på den anden.
Hvad er forskellen på den didaktiske relationsmodel og smtte modellen?
__________________________________________________________________________ SMTTE-modellen: SMTTE-modellen er en pædagogisk og didaktisk model, der adskiller sig fra de andre didaktiske planlægnings- og refleksionsmodeller, idet at SMTTE-modellen særligt er designet til at igangsætte forandrings- eller ...
Hvilke seks faktorer er en del af Hiim & Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe definerer seks kategorier i en didaktisk planlægning: Læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreproces, vurdering, som hænger sammen og påvirker hinanden.
Piaget's Theory of Cognitive Development
Hvorfor bruge Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe's didaktiske relationsmodel giver et bud på, hvordan den optimale undervisningssituation opnås. Med det skal forstås, at de med modellen har skabt en særdeles god referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, og ikke mindst til refleksion.
Hvad bruger man Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel til?
Den didaktiske relationsmodel
Didaktik betyder undervisningslære og drejer sig om alle forhold, der har med undervisning at gøre. Den didaktiske relationsmodel fra Hiim og Hippe kan give dig et grundlag for at opnå en god og optimal undervisning for deltagerne.
Hvem har lavet Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Howard Gardner. Fra 1990'erne har en af de mest anvendte didaktiske modeller været Hilde Hiim og Else Hippes didaktiske relationsmodel. Hiim og Hippe lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed - og at didaktikken omfatter både planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Hvad er didaktiske principper?
Didaktiske principper er retningslinjer for praksis, hvor målet er at udvikle, planlægge, implementere eller kommunikere om noget. Principper er ikke videnskabelige regler, der peger frem mod den ”rigtige praksis”, men snarere retningslinjer for den ”gode praksis” ofte funderet i fagdidaktisk forskning.
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad er didaktik og metodik?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvordan bruger man Relationsmodellen?
En relationsmodel er god til at skabe et overblik over personers forhold til hinanden (relationer) i en historie. Brug den til at placere personer i forhold til hinanden. HUSK: Modellerne fungerer som nedslag i en historie, og kan ændre sig flere gange i løbet af handlingen, fordi personernes forhold ændrer sig.
Hvad er den didaktiske kontrakt?
I sin mest generelle formulering består den didaktiske kontrakt af de gensi- dige forventninger om, at eleven forventes at lære, og at læreren forventes at undervise, dvs. at muliggøre læring.
Hvilke didaktiske modeller findes der?
- Didaktiske modeller. undervisningsplanlægning.
- Design af undervisningsforløb.
- • Design og planlægning af undervisningsforløb. ...
- Planlæg og beskriv et kursusforløb der. ...
- Planlæg et forløb i almen studieforberedelse på et gymnasium i 1 g. ...
- Didaktisk kompetence. ...
- Fagkompetence. ...
- Didaktikken opgave:
Hvad er helhedsorienteret undervisning?
Helhedsorienteret undervisning er undervisning, der tager udgangspunkt i eller peger frem mod en for eleverne meningsfuld helhed, som knytter sig til de erhverv eller samfundsforhold, som undervisningen retter sig mod.
Hvad er funktionel skrivning?
Funktionel læsning er nemlig, som navnet indikerer, læsning af “funktionelle” tekster, der fungerer som information, der kan bruges i dagligdagen. Der er i princippet ingen grænser for, hvad funktionel læsning er for Jer. Funktionel læsning er også en god måde at øve sig i at læse, hvis du ikke selv er en stærk læser.
Hvem er Hilde Hiim og Else Hippe?
Hilde Hiim er førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus i Norge, og Else Hippe pensioneret fra en tilsvarende stilling.
Hvad er en læringsproces?
En læreproces er, når der sker en udvikling af kompetencer og kundskaber hos den, der lærer. Læreprocesser foregår på flere måder. De foregår i sociale og kulturelle sammenhænge mellem individer og som indre processer hos det enkelte individ. Derudover kan man skelne mellem direkte og indirekte læreprocesser.
Hvad betyder ordet didaktik?
Ordet didaktik stammer oprindeligt fra græsk og er afledt af ordet didaskein, der grundlæggende betyder "at belære", "undervise", "lære". Der er altså tale om undervisningskunst, og begrebet knytter an til alle forhold, der vedrører undervisning og læring.
Hvad er almen didaktik?
Alexander von Oettingen står bag "Almen didaktik", hvori tre grundlæggende ting introduceres og forklares: Disciplinering, undervisning og vejledning. Her bygges bro mellem pædagogik, filosofi og dannelsestænkning, sådan at alle der ønsker at blive den bedste udgave af en underviser, kan lære hvordan de gør det.
Hvad er resonans pædagogik?
Det resonanspædagogiske projekt handler om, hvordan resonansrelationer kommer til syne og dannes i konkrete pædagogiske sammenhænge. Omvendt drejer resonanspædagogikken sig også om fraværet af resonans, altså når relationer præges af tavshed eller frastødning.
Hvad er en didaktisk samtale?
Didaktiske samtaler er tilrettelagte samtaler om undervisningens mål og evaluering af undervisningen, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at fremme alle elevers læring, udvikling og dannelse.
Hvad er handlingsorienteret didaktik?
Nøglebegreber i handlingsorienteret didaktik
Den er helhedsorienteret, hvilket betyder, at fagområder og kundskaber læres i relation til en konkret, ofte ikke-skolastisk kontekst.