Didaktikken hjælper til at sætte ord på det, man gør. Når man for eksempel bruger begreber som forudsætning, rammefaktorer, fysisk miljø, tavs viden og børnehavekultur, har alle disse begreber til formål at beskrive det virkelige liv i børnehaven.
Hvad er didaktik i pædagogik?
Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier. Der er ganske megen overlapning mellem begreberne pædagogik og didaktik.
Hvad er en didaktisk opgave?
Det er lærerens didaktiske opgave at planlægge, hvilke typer af spørgsmål eleverne skal stilles i de enkelte faser, og hvilken type af aktiviteter der skal foregå, når eleverne søger svar.
Hvad betyder didaktisk kompetence?
Almen didaktisk kompetence
Det handler kort fortalt om, på et teoretisk grundlag, at skabe de bedst mulige rammer for alle elevers læring ved at kunne levere didaktisk forankrede og dermed fagligt kvalificerede svar på spørgsmål angående undervisningens hvorfor, hvad og hvordan: Hvorfor: formål og mål. Hvad: indhold.
Hvad er didaktisk læring?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Ultimovacs avslører: Så effektiv må kreftvaksinen være mot føflekkreft
Hvordan arbejder man didaktisk?
Didaktisk belægsanalyse er en fokuseret samtaleform, hvor man stiller skarpt på begrundelserne (hjemlen og belæg) bag en given påstand, ytring eller mening om undervisningen. Det er netop undervisningen, der er samtalens faglige fælles tredje. Didaktiske belægsanalyse kan foregå mellem lærer og kollega.
Hvad er den didaktiske trekant?
En undervisningssituation vil altid være et spændingsfelt mellem lærer, stof og elev, hvilket kaldes den fagdidaktiske trekant. Disse tre elementer kan og vil nødvendigvis betones forskelligt afhængig af tilrettelæggelsen og den faktiske gennemførelsen af lektionen.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvad er en didaktisk overvejelse?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvem snakker om didaktik?
Den franske matematikdidaktiker, Guy Brousseau, står bag udviklingen af teorien om didaktiske situationer. Det er en omfattende teori, der indgår som centralt element i den samling af teoridannelser, der omtales som den franske skole i matematikkens didaktik.
Hvad er handlingsorienteret didaktik?
Nøglebegreber i handlingsorienteret didaktik
Den er helhedsorienteret, hvilket betyder, at fagområder og kundskaber læres i relation til en konkret, ofte ikke-skolastisk kontekst.
Er Smtte en didaktisk model?
SMTTE er en didaktisk model, som kan bruges, når der skal igangsættes forandrings- eller udviklingsprocesser i dagtilbuddet som følge af de observationer, man har gjort sig i den pædagogiske praksis. SMTTE består af fem elementer: Sammenhæng, Mål, Tegn, Tiltag og Evaluering.
Hvor kan man læse didaktik?
Kandidatuddannelsen didaktik-dansk udbydes både i København (Emdrup) og i Aarhus. Du skal for denne kandidatuddannelse vælge, om du vil oprette en ansøgning til København (Emdrup) eller Aarhus.
Hvem har lavet den didaktiske trekant?
Undervisning ifølge den didaktiske trekant
Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvad er et godt pædagogisk læringsmiljø?
Det pædagogiske læringsmiljø er et miljø, hvor der med afsæt i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud bygger på et samspil mellem strukturelle parametre som: personalets uddannelse og kompetencer.
Hvad er formålet med pædagogik?
Formålet med pædagogisk arbejde er gennem omsorg, socialisering, dannelse og læring at fremme børns og unges trivsel og udvikling. Etiske udfordringer er et grundvilkår i pædagogisk arbejde, og det betyder, at pæda- goger gør sig etiske overvejelser i hverdagen.
Hvad er en didaktisk kategori?
Den didaktiske relationsmodel indeholder de seks didaktiske kategorier: mål, indhold, læreprocessen (herunder organisering af undervisningen), vurdering eller evaluering, læringsforudsætninger og rammefaktorer (herunder lovtekster og læreren som rammefaktor).
Hvad er den pædagogiske opgave?
Således ha r pædagogen et ansvar for at sikre, at børn/brugere har mulighed for at eksperimentere, undersøge, afprøve, lære og erfare via aktiviteter og socialt samvær, ligesom det er pædagogens ansvar at skabe rum for og støtte børns/brugeres fællesskaber, medindflydelse, flerkulturelle forståelse og etablering af ...
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvad er læringsstrategier?
Læringsstrategier er processer, teknikker eller procedurer, som eleven anvender, når noget nyt skal læres og opgaver skal løses. En læringsstrategi er viden om, hvilke fremgangsmåder, der kræves for at løse forskellige opgaver.
Hvordan analyserer man et læremiddel?
Den didaktiske læremiddelanalyse bygger på fire faser i analysearbejdet: karakteristik, analyse, vurdering og brug. De fire faser indgår i en model for læremiddelanalyse som kan kaldes læremiddeltrekanten inspireret af 'teksttrekanten' (Dysthe m. fl. 2000).
Hvad er fagdidaktik?
Fagdidaktikken forbinder fag og didaktik og kvalificerer gymnasielærernes faglighed som professionsfaglighed. Fagdidaktikken beskæftiger sig med fa ge- nes formål og indhold, og med hvorledes eleverne lærer i fag. Den iscenesætter undervisning som møder mellem lærer- og elev fag lig- heder.
Hvorfor Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe kalder deres didaktiske model for "den didaktiske relationsmodel". Dette navn skyldes, at de forskellige elementer i modellen relaterer sig til hinanden og påvirkes af hinanden. Hvis man ændrer på et af elementerne, vil det påvirke de andre elementer.
Hvad er en god klasseleder?
Klasseledelse betyder, at underviseren leder undervisningen. Der sættes klare mål for undervisningen, og underviseren gennemfører lektionen uden forstyrrende uro. Begrebet klasseledelse sætter fokus på dannelse, demokratisk ledelse, elevinddragelse, kritisk dialog og på fællesskabet.
Hvad er stilladsering?
Stilladsering er den proces eller det produkt, der gør eleven i stand til at nå et mål, løse et problem eller færdiggøre en opgave, som eleven ikke ville have været i stand til at gøre uden støtte fra andre personer eller værktøjer (Hu 2006: 34).