Hvorfor er det godt med en arbejdsmiljørepræsentant/AMR? Det, at du har en arbejdsmiljørepræsentant betyder: At du har en repræsentant, der er med til at sikre dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.
Hvorfor vil du gerne være arbejdsmiljørepræsentant?
Hovedopgaven for en arbejdsmiljørepræsentant er at samarbejde med den lokale ledelse om at forebygge, løse problemer med og udvikle arbejdsmiljøet i den enkelte afdeling eller enhed.
Hvad er min rolle som AMR?
I registrerer, dokumenterer og forebygger arbejdsskader på jeres arbejdsplads. I inddrager kollegernes viden om, erfaringer med og idéer til arbejdsmiljø Stress, helbredsproblemer, sygefravær o.l. bliver betragtet som arbejdspladsens, og ikke den enkelte kollegas, problem.
Hvordan vælger man en AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i det område, som arbejdsmiljørepræsentanten dækker. Hvis der kun skal vælges én repræsentant, vælges arbejdsmiljørepræsentanten af alle de ansatte i virksomheden. Alle ansatte har valgret – også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter.
Hvad indebærer det at være AMiR?
Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant? En arbejdsmiljørepræsentant (AMiR) er valgt blandt alle kolleger på arbejdspladsen og har til opgave at medvirke i løsningen af arbejdsmiljøspørgsmål i samarbejde med ledelsen.
Hvad er en AMR?
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvor meget tid må man bruge som AMR?
Du skal som arbejdsmiljørepræsentant have gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage senest 3 måneder efter, at du er valgt. Hvert år skal du tilbydes supplerende uddannelse. Det første år skal du tilbydes 2 dages uddannelse, de efterfølgende år skal du tilbydes 1 ½ dags uddannelse.
Er AMR beskyttet?
Beskyttet. Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Hvad er et godt arbejdsmiljø?
Et godt arbejdsmiljø er kendetegnet ved faktorer, der fremmer medarbejdernes trivsel og produktivitet. Det gode arbejdsmiljø omfatter fx en god balance mellem arbejdsliv og privatliv, et sikkert og sundt arbejdsområde, støttende ledelsespraksis, positive relationer med kollegaer og en overskuelig arbejdsbyrde.
Hvad er det psykiske arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø er et samspil mellem psykologiske og sociale forhold på arbejdspladsen og de enkelte medarbejdere. Det samspil kan påvirke medarbejdernes fysiske og psykiske helbred både positivt og negativt.
Hvad laver en arbejdsmiljøleder?
Arbejdsmiljøledelse giver dig ret og mulig- hed for at være med til at bestemme og tilrettelægge dit arbejde. Når I indfører arbejdsmiljøledelse, laver I aftaler om, hvad der er vigtigt for at få et godt arbejdsmiljø og hvordan I sik- rer, at I kan overholde jeres aftaler.
Hvem kan være AMR?
Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Hvad er en AMO repræsentant?
AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden, hvor nøglepersonerne er arbejdsgiveren eller dennes repræsentant, valgte arbejdsmiljørepræsentanter og udpegede arbejdsledere. AMO skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø og har både daglige og strategiske opgaver.
Kan man trække sig som arbejdsmiljørepræsentant?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Kan man sige op som AMR?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Kan Amr opsiges?
Mere præcist fremgår det af loven, at arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Hvor ofte skal der vælges AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for to år ad gangen, medmindre en længere valgperiode på op til fire år er aftalt i arbejdsmiljøorganisationen. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet, og en arbejdsmiljørepræsentant kan ikke væltes i valgperioden.
Kan man være TR og AMR på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Hvorfor er jeg en god leder?
En god leder forstår sine medarbejdere, ser den enkeltes styrker, motiverer og sætter tydelige og klare mål. Som en god leder skal du have en lang række egenskaber, som du skal mestre heriblandt gode lytte evner, empati, projektledelse, kunne kommunikere og holde fokus.
Hvor mange medarbejdere pr AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
TR's arbejde er styret af rammeaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, som ofte er ret åbne og uden beskrivelser. AMR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder (APV) og holdningsbearbejdning samt det psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.
Hvad laver en AMR BUPL?
En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er med til at sikre dig og dine kollegers fysiske og psykiske arbejdsmiljø er i orden. For I skal ikke blive syge af at passe jeres arbejde. Har du spørgsmål til dit psykiske eller fysiske arbejdsmiljø, så tøv ikke med at kontakte din AMR.
Hvornår kan man stille op til arbejdsmiljørepræsentant?
Alle ansatte, uanset medlemskab af en faglig organisation eller ej, er valgbare som arbejdsmiljørepræsentant, når de opfylder beskæftigelseskravet på seks måneder.