Som tillidsrepræsentant er du med til at lave konkrete ændringer på din arbejdsplads. Du er samarbejdspartner med ledelsen og den, der udvikler gode løsninger til kollegerne. Synes du, det er spændende at have indflydelse på din og kollegernes arbejdsplads? Har du ideer til, hvad der kunne gøres bedre eller anderledes?
Hvorfor vil jeg gerne være tillidsrepræsentant?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Hvad laver man som TR?
Som tillidsrepræsentant er du valgt til at repræsentere dine kolleger over for ledelsen. Du varetager dine kollegers løn- og ansættelsesmæssige interesser på jeres fælles arbejdsplads.
Hvorfor er jeg tr?
Det kan være emner såsom løn, arbejdsmiljø, ansættelsesprocesser og/eller fastansættelse, hjemmearbejde, trivsel osv. Det kan virke som en stor mundfuld, at være TR og det arbejde der følger med, derfor er det vigtigt at bryde rollen og arbejdet ned.
Hvad kan man bruge en TR til?
Min leder oplyser, at der skal være større besparelser på min arbejdsplads. Din TR kan informere dig og dine kollegaer om, hvad der sker og hvordan din lokale FOA afdeling inddrages, i samarbejde med de tillidsvalgte, for at få størst mulig indflydelse på besparelserne.
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvad kan en tillidsrepræsentant hjælpe dig med?
En tillidsrepræsentant er guld værd
Med en tillidsrepræsentant: kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen. får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold. kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
Hvad laver en tillidsmand?
Tillidsrepræsentantens opgaver
En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvordan bliver man tr?
For at blive tillidsrepræsentant, skal du være medlem af en fagforening. Hvis du er ansat i staten, skal du have været ansat i mindst ni måneder for at blive valgt som tillidsrepræsentant. Hvis du er ansat i en kommune eller en region, skal du have været ansat i mindst seks måneder for at blive valgt.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den eller de institutioner, hvor tillidsrepræsentanten er valgt.
Hvad laver en tillidsrepræsentant suppleant?
TR-suppleanten (ergoterapeut)
Rådgive kolleger og være bisidder. Forhandle løn m.v. sammen med suppleanten – forberedelse og aftaleret i forhold til fysioterapeuterne.
Hvor mange skal man være for at have en tillidsmand?
Kravet for at have ret til en tillidsrepræsentant er typisk, at der er ansat flere end 5 medarbejdere inden for overenskomstens område. (I nogle overenskomster er kravet om antallet af medarbejdere lidt anderledes).
Kan en leder være tillidsrepræsentant?
Som ledertillidsrepræsentant (LTR) har du samme opgaver som andre tillidsrepræsentanter - nemlig at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Herudover er du bindeled mellem lederne, forvaltningen og BUPL Fyn.
Hvilken rolle har en tillidsrepræsentant?
Som tillidsrepræsentant er din primære rolle at være med til at sørge for gode og rolige arbejdsforhold på arbejdspladsen. Det gør du bl. a. ved at arbejde for at både FOAs overenskomstmæssige samt lokalt indgåede aftaler bliver overholdt.
Hvor længe sidder man som TR?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år. Men er kollegerne utilfredse med ham, så kan de indkalde til et møde, hvor de tager stilling til, om han skal fortsætte, eller man vil vælge en anden.
Kan man fyre en TR suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvem kan stille op som TR?
Du og dine kolleger kan vælge en tillidsrepræsentant, hvis der minimum er ansat 5 sygeplejersker på arbejdspladsen. Tillidsrepræsentanten vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år. Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR-valg.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvad er en tr pædagog?
Tillidsrepræsentanten er den lokale repræsentant for Socialpædagogerne på arbejdspladsen, og din nærmeste kontakt til fagforeningen. Din TR kan hjælpe og rådgive dig i mange forskellige situationer, og være en faglig og fortrolig støtte i dit arbejdsliv.
Hvad er et TR møde?
Ved TR-møder orienterer vi dig om aktuelle problemstillinger og handlemuligheder i din kommune. Samtidig er dine erfaringer fra hverdagen vigtig viden for fagforeningens arbejde i din kommune. Møderne giver dig også mulighed for at møde andre TR-kollegaer og dele viden og erfaringer med dem.
Hvad skal en tillidsrepræsentant 3F?
Til dig som er tillidsrepræsentant. Som medlem af 3F får du råd og vejledning, når du er blevet valgt som tillidsrepræsentant. Det er et stort ansvar, og du får en vigtig rolle over for dine kolleger, arbejdsplads og 3F. En vigtig opgave for dig som tillidsrepræsentant er at engagere og involvere dine kolleger.
Hvem forhandler vilkår for TR?
TR-vilkår bestemmes af overordnet MED- eller SU-aftale
Din kommune eller region kan også have forhandlet en lokal aftale om TR-vilkår. Du har herudover også ret til en individuel aftale med din arbejdsgiver om dine TR-vilkår.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
AMR er valgt af alle ansatte i en afdeling eller et arbejdslederområde, mens TR er valgt inden for et fagligt afgrænset område. Som arbejdsmiljørepræsentant kan du ikke “væltes”, det vil sige tvinges væk fra dit hverv, hvis kollegaerne ønsker det.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat. Hvis du bliver fyret uretmæssigt, dvs. hvis der ikke er tvingende årsager til stede, kan du kræve op til 12-18 måneders løn i godtgørelse.
Kan man fyre en tillidsmand?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.