Brug LOPSLAG, når du har brug for at finde ting i en tabel eller et område efter række.
Hvad bruger man lopslag til?
LOPSLAG, eller VLOOKUP som det hedder på engelsk, er en funktion, der giver brugeren mulighed for at søge efter en bestemt værdi i en tabel og returnere en værdi fra en anden kolonne i samme række.
Hvad er forskellen på Vopslag og lopslag?
Brug VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en række øverst i en datatabel, og du vil søge i et bestemt antal rækker. Brug LOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde.
Hvordan virker lopslag?
Funktionen LOPSLAG i Excel søger lodret i en liste. Funktionen søger efter et kriterie (tal eller tekst) i den første kolonne fra venstre. Hvis der bliver fundet et resultat, returnerer funktionen en værdi fra den samme række, men fra den kolonne i listen du har bedt om.
Hvad bruger man VLOOKUP til?
Excel LOPSLAG (VLOOKUP) LOPSLAG funktionen findes under kategorien Lookup & Reference, og bruges til at slå en værdi op i en liste og derefter returnere en anden værdi, f. eks. som når du slår op i en telefonbog, hvor du slår navnet op og ønsker at returnere telefonnummeret.
Sådan bruger du LOPSLAG i Excel (VLOOKUP)
Hvad er et Xopslag?
XOPSLAG giver dig mulighed for at søge på et specifikt søgeord i én kolonne og få et resultat fra den samme række i en anden kolonne, uanset hvilken side resultatkolonnen er på.
Hvad er et Vopslag?
VOPSLAG bruges til at slå vandret op i en liste, modsat LOPSLAG, som er lodret op i en liste. VOPSLAG og LOPSLAG har samme opbygning, så når du først har lært den ene at kende, er det let at benytte den anden. VOPSLAG hedder HLOOKUP, hvis du har en engelsk udgave af Microsoft Excel.
Hvorfor virker mit Lopslag ikke?
Fejlen #N/A opstår, fordi opslagsværdien “Kale” vises i den anden kolonne (Produce) i table_array argument A2:C10. I dette tilfælde leder Excel efter den i kolonne A, ikke kolonne B. Løsning: Du kan forsøge at løse dette problem ved at justere LOPSLAG til at henvise til den korrekte kolonne.
Hvad hedder Lopslag på engelsk?
LOPSLAG kaldes for VLOOKUP (vertical lookup) på engelsk.
Hvordan bruger man tæl hvis?
Funktionen TÆL. HVIS skrives således: =TÆL. HVIS(Område;Kriterie). Excel leder i området, som du definerer og returnerer derefter tallet for, hvor mange celler, der har et indhold, som passer med Kriteriet.
Hvordan laver man en hvis formel i Excel?
Så en HVIS-sætning kan have to resultater. Det første resultat er, hvis din sammenligning er Sand, det andet hvis din sammenligning er Falsk. For eksempel =HVIS(C2="Ja",1,2) betyder HVIS(C2=Ja, så returneres 1 – ellers returneres 2).
Hvordan streger man over i Excel?
- Klik på Åbn i Excel.
- Markér de celler, der indeholder de data, der skal formateres.
- Klik på dialogboksstarteren Formatér celler. ...
- I boksen Formatér celler under Effekter skal du klikke på Gennemstregning.
Hvordan låser man en celle i en formel?
- Markér de celler, du vil låse.
- Klik på Hjem, og klik derefter på dialogboksstarteren til formatering af celler (pilen til højre for Justering på båndet).
- Klik på fanen Beskyttelse, markér afkrydsningsfeltet Låst, og klik derefter på OK.
Hvad hvis analyse Excel?
What-if-analysen ændrer værdierne i cellerne for at se, hvordan disse ændringer påvirker resultaterne af formlerne i regnearket. Der følger tre typer What If-analyseværktøjer med Excel: Scenarier, Målsøgning og Datatabeller. Scenarier og Datatabeller tager sæt af inputværdier og bestemmer mulige resultater.
Hvad betyder ABS i Excel?
Returnerer et tals absolutte værdi. Et tals absolutte værdi er tallet uden dets fortegn.
Hvordan siger man ler på engelsk?
le [ler|lo] {verbum}
laugh [laughed|laughed] {vb.}
Hvad er sy på engelsk?
sy [syr|syede] {verbum}
sew [sewed|sewn] {vb.}
Hvordan forkorter man danske kroner på engelsk?
En krone er lig med 100 øre. I Danmark forkortes krone til Kr., mens man i udlandet anvender to forskellige forkortelser, nemlig DKr.
Kan ikke se alle kolonner i Excel?
- Markér det regneark, der indeholder de skjulte rækker og kolonner, du vil finde, og få derefter adgang til funktionen Speciel på en af følgende måder: Tryk på F5 > Speciel. Tryk på Ctrl+G > Speciel. ...
- Klik på Kun synlige celler under Vælg, og klik derefter på OK.
Hvorfor forsvinder 0 i Excel?
Når du skriver tal, der starter med nuller, ligesom i nogle personlige identifikationsnumre, telefonnumre, kreditkortnumre, produktkoder eller postnumre, fjerner Excel disse foranstillede nuller. Hvis du vil undgå dette, kan du først anvende tekst formatet på cellerne, før du skriver eller indsætter tallene.
Hvordan sammenligner man 2 Excel ark?
- Åbn begge de projektmapper, som indeholder de regneark, du vil sammenligne.
- Klik på Vis side om side i gruppen Vindue under fanen Vis, og klik . ...
- Klik på det ark i hvert projektmappevindue, du vil sammenligne.
Hvordan tilpasser man celler i Excel?
- Markér den kolonne eller de kolonner, du vil ændre.
- Gå til Hjem > Celler > Formatér.
- Under Cellestørrelse skal du vælge Tilpas kolonnebredde automatisk.
Hvordan laver man et delt Excel ark?
Tip!: Hvis de bruger den nyeste version af Excel 2016 til Microsoft 365 -abonnenter, kan de åbne filen direkte i Excel appen. De kan klikke på Filer > Åbn... > Delt og derefter vælge en fil, der er delt af en anden person.
Hvordan fletter man celler i Excel?
Flette celler
Vælg Hjem > Flet & Center. Hvis Flet & Center er nedtonet, skal du kontrollere, at du ikke redigerer en celle, eller at de celler, du vil flette, ikke er i en tabel.