Generelt anbefaler FDM, at dæk ikke bruges, hvis de er ældre end 10 år. Denne anbefaling gælder fra dækkets produktionsdato – ikke fra købsdatoen. Det skyldes, at dækkets gummiblanding ændrer karakter over tid, hvilket kan resultere i, at dækkets egenskaber forringes – selv hvis det ikke er meget slidte dæk.
Hvor gammel må en dæk være?
Dæk, der har været i brug, anbefales at udskiftes efter 6-8 år, også selvom det stadig opfylder kravene til dækmønster. Som vi skrev i afsnittet ”Hvor gamle må dæk være”, kan dæk, der ikke har været i brug og har været korrekt opbevaret, godt holde sig længere end 6-8 år.
Hvor gamle dæk må man køre med i Tyskland?
Et nyere dæk er langt mere holdbart overfor varme fra højhastighedskørsel over længere strækninger. Der er dog ikke en generel aldersgrænse for hvor gamle dæk du må køre med i Tyskland, dog er der en undtagelse. Dæk på traileren som er tempo 100 godkendt må IKKE være mere end fem år gamle.
Hvor kan man se alder på dæk?
På ydersiden af dækket er angivet, hvornår dækket er produceret med det såkaldte DOT-mærke. Mærket består af 4 cifre, hvor de 2 første angiver ugenummer og de to sidste årstal. Eksempel: 5008 betyder, at dækket er fremstillet i uge 50 år 2008.
Hvor gamle må dæk være til tempo 100?
Dæk skal være yngre end 6 år. Dæk skal have en hastighedsmærkning ”L” på mindst (120 km/t) Camping- og påhængsvogne skal være egnet til 100 km/t. Camping- og påhængsvogne største akseltryk (totalvægt) må ikke overstige 3500 kg.
Sådan fortæller du, om dine gamle dæk er for gamle
Hvor gamle må vinterdæk være i Tyskland?
Vinterdæk produceret fra 1. januar 2018 skal være mærket med et bjerg- og snefnugsymbol, for at blive anerkendt som vinterdæk i Tyskland. Der er dog en overgangsordning, så dæk produceret seneste 31. december 2017 kan nøjes med M+S-mærket frem til udgangen af september 2024.
Hvor længe gælder Tempo 100 i Tyskland?
En tysk tempo 100 godkendelse gælder for altid, og skal altså ikke fornyes ved ejerskift. Men du skal sørge for at have den tyske godkendelse med, når du kører i Tyskland, ellers gælder den ikke.
Kan sommerdæk blive for gamle?
Gummi er et materiale, der langsomt mister dets gode egenskaber. Derfor er det vigtigt at få tjekket dine sommerdæk. Er dine sommerdæk over 10 år gamle, bør de under alle omstændigheder udskiftes.
Hvor gamle dæk må man sælge?
Der findes ingen regler for, hvor gamle dæk må være, når de sælges til en kunde. Hvor længe holder et dæk? Det er svært at sige, hvor langt man kan køre på et dæk, før det skal udskiftes. Det afhænger af dækkets kvalitet, vedligeholdelse samt kørselsmønster.
Hvor lang tid holder et dæk?
Normalt siger man, at man kan køre mellem 25.000 og 35.000 km. på nye dæk.
Er det billigere at købe dæk i Tyskland?
Priserne varierer fra land til land, og i Tyskland er priserne ofte lavere end i Danmark. Det er sikkert derfor du har søgt efter billige dæk i Tyskland. Sprogbarrieren og de høje forsendelsesomkostninger kan skabe unødvendige besvær ved bestilling fra udlandet.
Kan man få penge for gamle dæk?
Registrerede dækindsamlere, der afleverer dæk til oparbejdningsvirksomheder, kan søge om tilskud. Det er et krav, at de oparbejdningsvirksomheder, der modtager og oparbejder dækkene, er anerkendt af Miljøstyrelsen. Virksomheder, der oparbejder dækkene via granulering eller pyrolyse, kan anerkendes af Miljøstyrelsen.
Hvor lang tid holder vinterdæk?
Har du en almindelig størrelse vinterdæk af god kvalitet, kan de holde op til 6 år før de bør udskiftes. Ligesom dækmønstret er vigtig ift. dækkenes effekt, så har alderen også en betydning. Dine dæk må nemlig ikke være for gamle, da gummiet bliver slidt, og derfor ikke har den ønskede effekt.
Hvor lang tid holder sommerdæk?
10 år efter produktionsdatoen.
Hvor skal de mest slidte dæk sidde?
De bedste dæk er dem, der har mest mønster. Uanset, om bilen er forhjuls- eller baghjulstrukken, så skal de dæk, der har mest mønster, sidde på bagakslen.
Kan dæk blive møre?
Selvom der ikke er lovgivet omkring dæks alder i Danmark, kan dæk stadig godt blive for gamle. Dæk er lavet af gummi, og gummi mørner over tid. Et mørnet dæk har større risiko for at punktere eller springe – især ved høj belastning.
Hvad gør man med gamle dæk?
Når du skal af med dine gamle dæk, er det bedst og mest ansvarligt at aflevere dem til genbrug. Mange dækforhandlere vil sende de gamle dæk til bortskaffelse, når man køber nye. Hvis forhandleren ikke tilbyder at bortskaffe dækkene korrekt, kan man aflevere dem på genbrugsstationen.
Hvad betyder XL på et dæk?
XL dæk kan have et belastningstal på 93 eller endda 95 sammenlignet med et identisk ikke - forstærket dæk. Et sådant dæk kaldes også extra load eller RF. Det kan kendes på XL i slutningen af den standardiserede dæk mærkning. Et XL dæk har en mere stabil underbygning og en krop med flere lag.
Hvad betyder C på et dæk?
Bogstavet C står for Cargo eller Commercial og angiver, at de er egnede til tungere belastninger.
Hvor gamle må vinter dæk blive?
En tommelfingerregel siger, at et vinterdæk max. kan holde i fem sæsoner, når det er i brug. Hvis det ikke har været i brug så længe, siger en anden generel tommelfingerregel, at det højst må være 10 år gammelt. Alle disse tommelfingerregler er dog ikke lovkrav.
Hvor mange mm skal der være på dæk?
Uanset at lovkravet til mønsterdybde er minimum 1,6 mm, anbefaler FDM, at et dæk kun slides ned til tre mm mønsterdybde. Til sammenligning har et nyt dæk i mange tilfælde 8-9 mm mønster. Mønstredybden kan dog i dag være lavere på nogle nye sommerdæk - ca. 5,5-7,5 mm.
Er det farligt at køre med sommerdæk om vinteren?
Risiko for skader i koldt vejr
Sommerdæk er ikke beregnet til koldt vejr. Dækmønstret bliver stift. Ud over ulempen ved manglende trækkraft er det også dårligt for selve dækket. Dækket mister sin elasticitet og kan sprække.
Hvad er forskellen på Tempo 100 i Tyskland og Tempo 100 i Danmark?
Hvad er forskellen på Tempo-100 Danmark og Tyskland? Den vigtigste forskel på de to typer Tempo-100 er, at Tempo-100 Danmark forudsætter, at man periodesyner køretøjet hvert andet år for at beholde Tempo-100 godkendelsen.
Hvad koster det at få Tempo 100 godkendelse?
Tempo-100 DK Fornyelse koster for private kunder 420 kr. og derudover kommer prisen på det obligatoriske registreringssyn oveni.
Hvad kræver det at få tempo 100?
Tysk Tempo 100
Det får du ved at kontakte en af de danske synsvirksomheder, der har tilladelse til at foretage en Tempo 100-undersøgelse på de tyske myndigheders vegne, for eksempel DCU's samarbejdspartner Applus Bilsyn. Husk at medbringe en genpart af campingvognens registreringsattest.