En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad er en rimelig frist?
Der fastsættes en rimelig frist for parten til at afgive en udtalelse, f. eks. 14 dage. I det omfang det er relevant, hører myndigheden eventuelle andre parter over de indkomne partshøringssvar.
Hvornår skal en afgørelse meddeles skriftligt?
Der gælder ikke nogen almindelig regel om, at forvaltningsafgørelser skal meddeles skriftligt. Det følger dog af bl. a. god forvaltningsskik, at en mundtligt meddelt afgørelse, der er byrdefuld for adressaten, bør bekræftes skriftligt, og at særligt indgribende afgørelser efter omstændighederne bør meddeles skriftligt.
Hvornår gælder officialprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Hvornår bruger man forvaltningsloven?
Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det betyder bl. a., at parten i en afgørelsessag tildeles en række partsbeføjelser, og at der stilles en række krav til selve udformningen af afgørelsen.
Lecture #11: Taking Notes Effectively - which words should you write down?
Hvad er forskellen på forvaltningsloven og offentlighedsloven?
Forvaltningsloven indeholder dog videregående regler om aktindsigt end offentlighedsloven. Forvaltningsloven regulerer spørgsmålet om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager, mens offentlighedsloven regulerer spørgsmålet om enhvers adgang til aktindsigt i alle sagstyper.
Hvem er underlagt tavshedspligt?
Tavshedspligten gælder for alle ansatte, både tjenestemænd og overenskomstansatte, hvad enten der er tale om fuldtids- eller deltidsansættelse. Tavshedspligten gælder endvidere for personer, der er medlemmer af offentlige nævn og råd, herunder byråd og kommunalbestyrelser og skolebestyrelser.
Hvornår kan en sag genoptages?
Hvornår kan en sag genoptages? En sag kan genoptages, hvis der fremkommer nye oplysninger i sagen, efter at den oprindelige afgørelse blev truffet. De nye oplysninger skal opfylde to betingelser: De skal have været til stede, inden den oprindelige afgørelse blev truffet.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Kan man altid klage over en afgørelse?
Du har altid mulighed for at klage over afgørelser fra kommunen... Hvis du har fået en egentlig afgørelse fra kommunen, kan du klage over den. Det vil normalt være til Ankestyrelsen. Afgørelsen fra kommunen skal som udgangspunkt være skriftlig, indeholde en begrundelse og en klagevejledning.
Kan man klage over en afgørelse?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Hvor længe kan man klage over en afgørelse?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Kan man undlade partshøring?
Efter § 19, stk. 2, nr. 1, kan partshøring undlades, hvis det efter oplysningerne og sagens beskaffenhed må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
Hvornår er der krav om partshøring?
Forvaltningslovens regler om partshøring gælder for alle sager om uansøgt afsked, bortvisning og disciplinære sanktioner, f. eks. advarsler. Reglerne gælder således også for sager om uansøgt afsked på grund af arbejdsmangel, besparelser o.l. samt sygdom.
Hvor lang tid til partshøring?
Der er ikke en tidsfrist i lovgivningen for, hvor lang tid du skal have til at svare på en partshøring. Fristen skal være rimelig. Kommunen skal oplyse dig om, hvornår de ønsker, at du senest skal reagere på en partshøring.
Hvad er saglig forvaltning?
Saglig forvaltning (magtfordrejningslæren) Det følger af retsgrundsætningen om saglig forvaltning, at en myndighed ved skønsmæssige afgørelser ikke må inddrage usaglige hensyn, og at myndigheden ved sådanne afgørelser omvendt har pligt til at inddrage alle relevante saglige hensyn ved udøvelsen af skønnet.
Hvad er Saglighedskravet?
Saglighedskravet indebærer, at forvaltningen udelukkende må varetage (lovlige og) saglige hensyn. Begrundelsen skal altså i sig selv være rigtig, således at den sagligt og reelt kan bære afgørelsen.
Hvad siger forvaltningsloven?
Hvad er forvaltningsloven? Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Kan man genoptage en sag?
Vi kan genoptage en sag efter forvaltningsretlige principper, hvis et af disse tre punkter er opfyldt: Der mangler faktiske oplysninger i sagen. Der er en væsentlig sagsbehandlingsfejl i sagen. Det er sket ændringer af retslige forhold med tilbagevirkende kraft.
Er genoptagelse en afgørelse?
Selve genoptagelsen af en sag er ikke en afgørelse, men derimod en processuel beslutning, der ikke har retlige konsekvenser for parterne. Det er alene et sagsskridt, der fører til en senere afgørelse. Det vil sige, at sagens parter ikke kan klage over det forhold, at sagen er genoptaget.
Kan man genoptage en arbejdsskadesag?
Hvis du på grund af din arbejdsskade må tage et andet arbejde, der betyder, du får mindre i løn, end du fik, da vi traf den første afgørelse om tab af erhvervsevne, kan vi muligvis genoptage din sag. Vi kan genoptage sagen, hvis din lønnedgang medfører, at du har ret til en større erstatning for tabt erhvervsevne.
Hvornår har man pligt til at bryde sin tavshedspligt?
Hvornår må jeg bryde min tavshedspligt for at afværge fare for andre? I konkrete situationer kan der dog blive tale om, at du som læge må bryde din tavshedspligt, hvis det er nødvendigt for at afværge umiddelbar, betydelig fare for andre personers liv eller for at sikre meget væsentlige samfundsinteresser.
Hvornår har man ikke tavshedspligt?
Tavshedspligten omfatter ikke tilfælde, hvor den ansatte er forpligtet til at videregive en fortrolig oplysning, eller hvor videregivelsen sker til berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller eget eller andres tarv. Det følger af straffelovens § 152 e.
Hvornår har man tavshedspligt?
Som offentligt ansat kan du pålægges tavshedspligt, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.