Hvornår er levering sket Levering er først sket, når kunden har fået varen overdraget, dvs. når posten udleverer varen til kunden, eller kunden henter den på posthuset.
Hvornår er en vare leveret?
Der er leveret, når varen er stillet til rådighed for køber. Levering er derfor ikke altid det samme som fysisk overgivelse til køber. Det er vigtigt at finde ud af, hvornår en vare er leveret, for samtidig med leveringen overgår risikoen for varens hændelige undergang eller beskadigelse fra...
Hvornår har levering fundet sted?
Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.
Hvornår er en vare leveret i Forsendelseskøb?
Forsendelseskøb: Levering sker når, når varen er i købers besiddelse. Risikoen for varens forringelse eller hændelige undergang ligger hos sælger, indtil varen er i købers besiddelse, jf. KBL § 73.
Hvor er leveringsstedet Hvis der ikke er aftalt noget herom?
Leveringssted – KBL § 9
Når intet er aftalt, skal køber ifølge bestemmelsen afhente salgsgenstanden på sælgers sted. Det er således køber selv, der må tage initiativet til at få salgsgenstanden i sin besiddelse ved at afhente varen.
Obligationsret: Levering
Hvor lang tid må en vare være forsinket?
en uge. Det er vigtigt at specificere, at hvis varen ikke leveres inden for den nye tidsfrist, ønsker du at ophæve købet og få dine penge tilbage. Kompensation – Butikken kan tilbyde Kompensation for den forsinkede levering. Dette kan være i form af et nedslag i prisen, et gavekort eller lignende.
Hvor lang tid må en reparation vare?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvordan er køber stillet hvis den leverede vare er fejlfri men afviger fra aftalen?
Hvordan er køber stillet, hvis den leverede vare er fejlfri men afviger fra aftalen? En vare vil derfor, selvom den er fejlfri, være behæftet med en mangel, hvis den på et eller flere punkter afviger fra det aftalte.
Hvornår er der tale om et forbrugerkøb?
Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Hvad er første fremmede fragtfører?
kbl. § 10 angiver, at varen er leveret ved overgivelse til første fremmede fragtfører, der skal transportere varen udenfor pladsens grænse. Fremmed fragtfører=en selvstændig 3. mand.
Hvornår kan et køb ophæves?
Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis du har ødelagt varen.
Hvad gør man hvis man ikke får sine varer?
Forsinkede varer: Klag over butikken
Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis dine vare er forsinket, og du ikke kan finde en løsning med sælgeren. Modtager du slet ikke din vare, kan du kontakte din bank med henblik på at få tilbagebetalt dine penge.
Hvad forstås ved levering?
Når vi taler om levering i forbindelse med salg, henviser vi til de handlinger, en sælger foretager for at overføre besiddelsen af det solgte til køberen. Det er en integreret del af købsprocessen, og det er på dette punkt, at ejendomsretten typisk overføres fra sælger til køber.
Hvad er leveringstid?
Leveringstid er det tidspunkt eller det tidsrum, inden for hvilket levering af en vare eller tjeneste skal finde sted. Det er en vigtig parameter i forbrugerens købsoplevelse, især i online handel. En kort og præcis leveringstid kan forbedre kundeoplevelsen og bidrage til en højere kundetilfredshed.
Hvad er et Forsendelseskøb?
Forsendelseskøb er, når sælgeren ved aftalen har påtaget sig at sende salgsgenstanden til forbrugerkøberen. Levering sker, når varen er i forbrugerkøbers besiddelse. Risikoen for varens forringelse eller hændelige undergang ligger hos sælger, indtil varen er i forbrugerkøbers besiddelse, se Købelovens § 73.
Kan man fortryde et køb?
Kan jeg alligevel fortryde købet? Ja. Du kan godt udnytte sin fortrydelsesret, selvom varen har været brugt og dermed er blevet forringet i værdi. Sælgeren har dog ret til at kræve, at du betaler for den værdiforringelse, brugen af varen har medført.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Hvornår sker levering som hovedregel i forbrugerkøb?
Leveringsstedet er som hovedregel aftalt. Ellers bruges Købelovens regler. Skal varen hentes hos sælgeren, sker der levering, når varen kommer i køberens besiddelse hos sælgeren. Levering er også sket, når varen kommer i køberens besiddelse (dvs.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvornår er man forbruger?
Der er tale om en forbruger, når denne hovedsagelig handler uden for sit erhverv i relation til jeres aftale. Lovens regler gælder derimod ikke, når din virksomhed indgår aftaler om køb og salg af varer og tjenesteydelser med andre virksomheder som led i begges erhverv. Den typiske forbruger er en privatperson.
Hvad er betingelsen for at køber kan hæve en handel?
Hvis varen lider af mangler, kan køber hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen. Ved genuskøb kan køber også kræve omlevering. Det gælder fx fabriksnye køleskabe og biler mv. Dog kan køber som udgangspunkt ikke hæve købet, hvis manglen er uvæsentlig.
Hvad er en formodningsregel?
Går din vare i stykker indenfor det første år efter købet? Så er udgangspunktet, at man antager, at fejlen var til stedet, da du købte varen. Det kaldes formodningsreglen og betyder, at bevisbyrden vender, således at det nu er sælgeren, der skal bevise, at de ikke er ansvarlig for fejlen. .
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvornår har man krav på en ny vare?
1. Du har to års reklamationsret. Går en vare i stykker mindre end to år efter købet, kan du klage til butikken. Det samme gælder, hvis du opdager, at varen mangler funktioner eller er udstyret anderledes, end du blev lovet eller havde grund til at forvente ved købet.