Hvornår er der tale om at en vare har en mangel?

a. tale om en mangel, når: varen ikke er som aftalt i forhold til fx mængde, type og kvalitet. varen ikke har de egenskaber og funktioner, der er sædvanlige for varer af samme type og som med rimelighed kan forventes.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvornår er en vare mangelfuld?

En salgsgenstand er mangelfuld, hvis den ikke svarer til det, der er aftalt eller lovet eller, hvis den ikke lever op til nogle generelle, objektive krav, som købeloven stiller. De objektive krav kan kun fraviges, hvis forbrugeren udtrykkeligt og særskilt har accepteret afvigelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvordan skal sælger forholde sig i forbindelse med mangel ved en vare?

Undtagelse til købers indsigelse om en mangel

Tilbyder sælger enten at afhjælpe manglen eller omlevere genstanden, skal du som køber som udgangspunkt acceptere dette. Forekommer manglen gentagne gange herefter, eller sker afhjælpningen eller omleveringen ikke inden for rimelig tid, kan du ophæve købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvis en vare går i stykker?

Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen. Butikken må kun forsøge at reparere eller omlevere din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår er der tale om et forbrugerkøb?

Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Lærke - Vi skal ikke være kærester



Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvor lang tid må en reparation vare?

Får du varen repareret efter reglerne i købeloven, kan du have ret til at få pengene tilbage, hvis den samme fejl bliver ved med at opstå. Det gælder i op til tre år efter din første klage, når der er tale om den samme fejl. Altså ud over reklamationsretten på to år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor mange gange må et firma reparere en vare?

Varen har flere forskellige fejl

Hvis der er mere end én mangel ved varen, har sælger som udgangspunkt ét afhjælpningsforsøg for hver mangel. Hvor mange forskellige fejl, du skal affinde dig med, vil blandt andet afhænge af, hvor vigtig varen er for dig, og hvor lang tid sælger bruger på de enkelte reparationer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man lade en handel gå tilbage?

Har du handlet med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret. Du kan dog forsøge at aftale dig frem til en fortrydelsesret med sælgeren. Men hvis sælgeren ikke vil lade dig fortryde handlen, er der ikke noget, du kan gøre ved det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår kan et køb ophæves?

For at du skal kunne ophæve købet, skal manglen som udgangspunkt være væsentlig. I nogle tilfælde vil du dog godt kunne ophæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Det er fx, hvis sælgeren ikke vil afhjælpe eller omlevere inden for rimelig tid eller gøre det uden væsentlig ulempe for dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvilken erstatning kan køberen have ret til ved mangler?

Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvad dækker 2 års reklamationsret?

Reklamationsretten på to år dækker, hvis varen ikke lever op til det aftalte, eller hvis varen er i dårligere stand, end du kunne forvente.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?

Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. Relevant lovgivning: Markedsføringslovens § 17 (garanti)

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad er rimelig tid købeloven?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvis en vare er forkert prissat?

Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket, også selvom det ved en fejl er en forkert pris. Der er dog enkelte undtagelser. Det kan fx være en vare, som en anden kunde har flyttet, fx lagt på et bord med udsalgsvarer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvis man har købt en vare kommer på tilbud?

Købelovens reklamationsret på to år dækker alle fejl, der var til stede på købstidspunktet, også selv om varen er købt på udsalg. Du kan dog ikke klage over konkrete fejl på varen, som du blev gjort opmærksom på, da du købte varen, og som er begrundelsen for, at varen blev sat ned i pris.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår gælder reklamationsretten ikke?

Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvornår har man ikke fortrydelsesret?

Det følger af § 18, stk. 2, i forbrugeraftaleloven. Forbrugeren har heller ikke fortrydelsesret, når der er tale om en vare, der er specielt fremstillet til forbrugeren. Dette gælder dog ikke, hvis købet er baseret på standardiserede tilvalgsmuligheder, eksempelvis farve og størrelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrugerombudsmanden.dk

Hvordan foregår reklamation?

Det kan du gøre på flere måder, afhængigt af hvor du har købt varen. Hvis du har købt varen i en butik, kan du gå tilbage til butikken og bede om at få pengene tilbage. Hvis du har købt varen på nettet, kan du sende varen tilbage til butikken. Du kan også kontakte producenten af varen og bede om at få pengene tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lexly.dk

Kan en butik nægte at give penge tilbage?

Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik. Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage. Men butikken er ikke forpligtet til at give dig den service.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvem skal betale for de ødelagte varer?

Så længe der er tale om et hændeligt uheld kan butikken ikke kræve at du betaler, men opfører du dig uacceptabelt, eksempelvis ved at kaste rundt med varerne, så er du ansvarlig og må selv betale for det ødelagte.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ungret.dk

Kan man reklamere uden bon?

Du skal bruge din bon, hvis du vil klage over varen eller bruge en eventuel fortrydelsesret. Når du køber en vare, har du krav på at få et bevis for dit køb, fx en bon. Virksomheden må ikke nægte at udlevere en bon. Heller ikke selvom varen er købt på fx lagersalg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor lang er reklamationsfristen?

Du har to års reklamationsret. Klag hurtigt, når du opdager en mangel. Hvis der går for lang tid, kan du miste retten til at få manglen afhjulpet efter købelovens regler. Reklamationsfristen begynder at løbe den dag, du får varen leveret, og udløber to år senere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor hurtigt skal man reklamere?

Her skal der reklameres ”inden rimelig tid” efter køber har opdaget manglen, med den ekstra tilføjelse, at hvis køber reklamerer indenfor 2 måneder efter manglen er opdaget, er reklamationen altid rettidig. Sørg derfor altid og reklamere senest 2 måneder efter manglen er opdaget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ret-raad.dk

Hvor lang tid gælder købeloven?

Købeloven giver dig reklamationsret i to år fra den dag, du modtager varen, f. eks. en bil. Retten til at reklamere over varen omfatter de mangler, der var på varen eller var under udvikling ved leveringen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk