Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Hvornår er der tale om forbruger køb?
Forbrugerkøb - hvornår er du forbruger? Når du som privatperson handler i en butik, er købet et forbrugerkøb, og du er dermed beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Du har fx altid to års reklamationsret.
Hvad er en forbrugerkøb?
Hvad er forbrugerkøb? Et forbrugerkøb er et køb, der foretages af en almindelig forbruger, som handler uden for sit erhverv hos en erhvervsdrivende, der handler inden for sit erhverv. Når du køber tøj i en butik eller varer i et supermarked, er det eksempelvis et forbrugerkøb.
Hvornår er man en forbruger?
Der er tale om en forbruger, når denne hovedsagelig handler uden for sit erhverv i relation til jeres aftale. Lovens regler gælder derimod ikke, når din virksomhed indgår aftaler om køb og salg af varer og tjenesteydelser med andre virksomheder som led i begges erhverv. Den typiske forbruger er en privatperson.
Hvad er forskellen mellem forbrugerkøb og handelskøb?
Hvad er forskellen på handelskøb og forbrugerkøb? - Handelskøb er et køb mellem erhvervsdrivende med videresalg for øje eller til brug for erhvervsvirksomheden. - Forbrugerkøb er et køb af en vare fra en erhvervsdrivende. Det er fx et forbrugerkøb, når du går ind i en butik og køber en vare til dit hjem.
Betydningen af forbrugeradfærd: Forståelse af det købende sind
Hvilke paragraffer i købeloven gælder kun i forbrugerkøb?
Købelovens §§ 72 – 87 gælder kun for forbrugerkøbet, og det er i disse paragraffer, at du finder de regler, der især giver forbrugeren en gunstig retsstilling overfor den erhvervsdrivende.
Hvornår sker levering som hovedregel i forbrugerkøb?
Levering og risikoovergang
Skal varen hentes hos sælgeren, sker der levering, når varen kommer i køberens besiddelse hos sælgeren. Levering er også sket, når varen kommer i køberens besiddelse (dvs. er modtaget), hvis sælgeren skal bringe varen ud til køberen.
Hvornår er der tale om fjernsalg?
Når vi taler om net-handel eller fjernsalg, er det den situation, hvor du og din kunde indgår en aftale uden, at I mødes fysisk. Det er fx tilfældet, når din kunde indgår en aftale via din hjemmeside, eller når en aftale indgås via telefonen, eller via sms.
Hvornår må en virksomhed henvende sig direkte til forbrugeren for at sælge noget?
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Hvad betyder Forbrugeroverskud?
Forbrugeroverskud er et mikroøkonomisk begreb, der angiver den monetære gevinst, forbrugerne har ved at handle på et marked. Mange forbrugere vil have en reservationspris (betalingsvilje) for en vare, der er højere end den pris, de skal betale for at få varen.
Hvorfor sondres der mellem forbrugerkøb og handelskøb i købeloven?
Sondring mellem handelskøb, civilkøb og forbrugerkøb
Forbrugerkøb (B2C): Når køber (forbrugeren) handler udenfor sit erhverv, og sælger handler som led i sit erhverv. Købeloven indeholder bestemmelser, som skal beskytte forbrugeren. Sælger skal bevise, at der ikke foreligger forbrugerkøb (Købelovens § 4).
Kan man lade en privat handel gå tilbage?
Når du som privatperson handler i en butik, er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Disse regler sikrer eksempelvis, at du altid har to års reklamationsret. Reglerne hjælper også med at fastslå, hvornår en vare kan kaldes mangelfuld, og hvad du så har ret til.
Kan en privat handel gå tilbage?
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælger, om han vil tilbyde returret. Det gælder også, hvis du handler med privatpersoner. Ved nethandel har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Hvad er betingelsen for at køber kan hæve en handel?
Køberens rettigheder når en salgsgenstand er mangelfuld
at køberen i første omgang vælger mellem afhjælpning eller omlevering. Hvis det er umuligt, eller hvis sælgeren ikke foretager afhjælpning eller omlevering inden rimelig tid, kan køberen hæve eller få et afslag i prisen.
Kan en forbruger altid fortryde en aftale?
Hovedreglen er nemlig klart, at man hverken som forbruger eller erhvervsdrivende har en fortrydelsesret. En ret til at fortryde en aftale forudsætter enten, at det er aftalt med sælger, eller at der er en særlig lov, som giver dig en ret til at fortryde aftalen.
Hvor lang tid må en reparation vare?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvornår gælder forbrugeraftaleloven?
Forbrugeraftaleloven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler. Forbrugeraftaleloven indeholder bl. a. regler om forbrugerens fortrydelsesret og den erhvervsdrivendes oplysningspligt.
Hvad er ulovlig markedsføring?
Vildledende handlinger
At give urigtige oplysninger om en vares egenskaber, kvalitet, anvendelsesmuligheder, pris eller oprindelse. At tilbageholde eller skjule væsentlige oplysninger om en vare eller tjenesteydelse, som kan påvirke forbrugerens beslutning om at købe eller bruge produktet.
Hvem må ringe uden samtykke?
Forbuddet mod telefonsalg gælder kun for erhvervsmæssig aktivitet. Det betyder, at det er lovligt for analyseinstitutter, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m. fl. at ringe til dig, uden at du har givet samtykke til det.
Hvor lang tids fortrydelsesret har en forbruger i fjernsalg?
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i Danmark og EU. Det gælder både køb af varer og køb af ydelser, fx vinduespudsning eller mobilabonnementer.
Hvornår har man ikke fortrydelsesret?
Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du handler i en fysisk butik. Den enkelte butik kan selv vælge, om den vil tilbyde forbrugerne fortrydelsesret som en særlig service.
Hvad er negativ aftalebinding?
Negativ aftalebinding er, når en erhvervsdrivende fremsender en vare eller tjenesteydelse, hvor der ikke er indgået nogen aftale mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, og derfor skal forbrugeren ikke betale for den fremsendte vare eller tjenesteydelse.
Hvad skal forbrugeren betale for en vare hvis prisen ikke er aftalt?
Hvis pris ikke er aftalt, så skal køberen i handelskøb betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt. Dette gælder ikke i forbrugerkøb. I forbrugerkøb skal køberen (hvis prisen ikke er aftalt) betale, hvad der må anses for rimeligt.
Hvor lang tid har en forbruger til at reklamere?
Du har to års reklamationsret. Klag hurtigt, når du opdager en mangel. Hvis der går for lang tid, kan du miste retten til at få manglen afhjulpet efter købelovens regler.