Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvad vil det sige at en sag skal oplyses?
Princippet forpligter myndigheden til at kende det retlige grundlag, den skal træffe afgørelse efter, og til at tilvejebringe relevante oplysninger om sagens faktiske omstændigheder.
Hvornår er en afgørelse ulovlig?
hvis afgørelsen ikke er blevet bekendtgjort over for adressaten • hvis et evt. krav om skriftlighed ikke er overholdt (i hvert fald ved bebyrdende afgørelser) • efter omstændighederne hvis en bebyrdende afgørelse er uklart formuleret. (Uklarhed i begunstigende afgørelser fortolkes til gunst for adressaten.)
Hvilke typer oplysninger skal ikke sendes i partshøring?
En myndigheds pligt til at foretage partshøring gælder ikke, når den påtænkte afgørelse vil berøre en videre, ubestemt kreds af personer, virksomheder mv., eller hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder.
Hvad er en faktisk oplysning?
Oplysninger om faktiske omstændigheder omfatter faktuelle oplysninger, udtalelser fra andre myndigheder og sagkyndige erklæringer, herunder også eventuelle indstillinger og vurderinger af bevismæssige og retlige spørgsmål foretaget af andre end myndigheden selv.
Borger20 Sagen var underbelyst
Er en afvisning en afgørelse?
Afvisning er det forhold, at en domstol pga. formelle mangler træffer afgørelse om, at den ikke kan indlade sig på at behandle en sag.
Hvornår har kommunen Journaliseringspligt?
Der er kun pligt til at journalisere et dokument, hvis følgende betingelser er opfyldt: Dokumentet er modtaget, afsendt eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Hvornår er oplysninger fortrolige?
Fortrolige oplysninger kan være indtægts- og formueforhold, arbejds-, uddannelses- og ansættelsesmæssige forhold. Det samme gælder oplysninger om interne familieforhold, selvmordsforsøg og ulykkestilfælde. CPR-nummeret er også en fortrolig oplysning.
Hvad er oplysninger om strafbare forhold?
Oplysninger om strafbare forhold kan være en oplysning om, at en person har begået en bestemt lovovertrædelse, men det kan også fx være en oplysning om, at en person har adresse i et fængsel.
Hvad er omfattet af aktindsigt?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvornår skal en myndighed genoptage en sag?
En myndighed har som udgangspunkt pligt til på eget initiativ at genoptage tidligere afgjorte tilsvarende sager, når den bliver opmærksom på væsentlige nye retlige forhold, som har betydning for myndighedens hidtidige retsopfattelse og praksis på et sagsområde.
Hvilken paragraf er oplysningspligt?
Den gældende § 11, stk. 1, fastslår, at en person, der modtager hjælp, har pligt til at oplyse kommunen og amtskommunen om ændringer i sine forhold, der kan have betydning for hjælpen.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvornår er der tale om en afgørelse?
En afgørelse er en myndigheds beslutning om, hvad der er eller skal være ret over for en borger. Det kan for eksempel være en beslutning, der fastslår, om borgeren har ret til eller ikke ret til at få en ydelse. Det kan også være myndighedens beslutning om, at borgerens ydelse ændres.
Hvad betyder det at en sag er anket?
Både anke og kære betyder, at du beder om en ny behandling i landsretten. I begge tilfælde kan landsretten ændre byrettens afgørelse. Landsretten kan dog afvise din anke, hvis der ikke er udsigt til, at sagen vil få et andet resultat end i byretten.
Hvad er en fortrolig oplysning?
Følsomme personoplysninger er udtrykkelig afgrænset i databeskyttelsesforordningen, og adgangen til at behandle sådanne oplysninger er snævrere end ved almindelige personoplysninger. Følsomme oplysninger er oplysninger om: Race og etnisk oprindelse. Politisk overbevisning.
Hvad er en personfølsom oplysning?
En personoplysning er kun følsom, hvis den falder ind under en af følgende kategorier: Race eller etnisk oprindelse. Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning. Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold.
Hvilke oplysninger må man videregive?
Det vil typisk være om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold. Det kan også være oplysninger om helbred, væsentlige sociale problemer og misbrug. Familien har en særlig religiøs tilknytning.
Hvornår har man ikke tavshedspligt?
Tavshedspligten omfatter ikke tilfælde, hvor den ansatte er forpligtet til at videregive en fortrolig oplysning, eller hvor videregivelsen sker til berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller eget eller andres tarv. Det følger af straffelovens § 152 e.
Er navn og adresse personfølsomme oplysninger?
"Det drejer sig om personfølsomme oplysninger!"
Reglerne om databeskyttelse skelner nemlig overordnet set to mellem kategorier af personoplysninger - almindelige personoplysninger (fx navn og adresse) og følsomme personoplysninger (fx oplysninger om helbred, tro, seksualitet o.l.).
Er en mail en personoplysning?
Er email-adresse en personfølsom oplysning? Nej. En e-mailadresse er kategoriseret som personlige oplysninger, fordi den vedrører personen og kan identificere vedkommende. Det betragtes dog ikke som følsomme personoplysninger, fordi de ikke i sig selv har en direkte og alvorlig indvirkning på privatlivets fred.
Hvad skal ikke journaliseres?
Mails eller sms, hvor indholdet er omfattet af notatpligt. I mere generelle sager, der ikke har karakter af afgørelsessager, vil der ofte være e-mails, som ikke skal journaliseres, fordi de ikke har betydning for sagen eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det gælder særligt for interne mails.
Hvornår har kommunen notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvem har Journaliseringspligt?
Hvem har pligt til journalisering? Journaliseringspligten gælder kun for statslige forvaltningsmyndigheder, der er omfattet af offentlighedslovens § 2, samt for kommunale og regionale enheder, der kan henregnes til den kommunale og regionale centralforvaltning, jf. offentlighedslovens § 15, stk. 4.